Az Istennel való találkozás az örök Létező jelenlétébe helyez, elhalmoz ajándékokkal és átalakítja életünket. A kegyelmi élet Istennek ingyenes, túláradó és örökre megmaradó ajándéka. A hálaadás nem más, mint felelet a kegyelemnek erre a folytonos és folyvást fejlődő munkájára, amely egy napon Krisztusban bontakozik majd ki a maga teljességében. Egyszerre van meg benne Isten adományainak felismerése, a csodálattól megragadott lélek lendülete az Úr bőkezűségének láttán és az örvendező hála Isten iránt. A hálaadás lényeges eleme a Bibiliának, mert a vallásosság alapvető megnyilvánulása: az ember ezzel reagál, amikor remegő örömmel és tisztelettel fölfedez valamit Istenből, az ő nagyságából, az ő dicsőségéből. A Bibliában gyakoriak és sodró lendületűek a hálaadó imák, himnuszok, zsoltárok, hálaáldozatok. A hála erénye az ember szabadságának és méltóságának következménye, amely készségessé tesz a kapott jótétemény szóban és cselekedetben való elismerésére és viszonzására. A hála kiváltó oka csak a jóságból és szeretetből fakadó jótétemény, ajándékozás.
Az olvasmányban és az
evangéliumban, mint a bibliai eseményeknél, az elnyert jóért való hála
megvallása háromrészes elbeszélésben bontakozik ki: a veszedelem leírása, a
szorongó ember vagy a közbenjáró próféta imádsága, és Isten nagyszerű
beavatkozásának felidézése. Az Arám
király hadvezére, Námán leprában szenved. A házában szolgáló izraeli kislány
tanácsára elment Izrael királyához, hogy gyógyítsa meg. A király ekkor ruháit
megszaggatta, mert ő nem Isten. Erre Isten embere, Elizeus odaküldte szolgáját
és magához hívatta Námánt. Azt mondta neki, hogy hétszer fürödjön meg a Jordánban.
(2Kir 5,14-17) Meglepő, hogy Elizeus egy pogány ellenség érdekében használja
hatalmát. Történetünk a gyógyulás végső szakaszát mondja el. Námán eljutott a
haragos félreértéstől a teljes megértésig. Teste újra tiszta lett, akár egy
kisgyermek teste. Értelmével pedig felismerte, hogy Izrael Istene az igaz
Isten. Háláját és hitét azzal is kifejezte, hogy Isten birtokából egy szekér
földet magával visz Damaszkuszba, hogy azon imádja Istent.
Jézus Krisztus, az
Isten Fia a mi nagy ajándékunk, aki útban Jeruzsálem fele meggyógyítja a tíz
leprást. (Lk 17,11-19) Itt nem a csodás esemény a téma, hanem a hozzá
kapcsolódó tanítás. A szamaritánus, a választott népen kívüli ember látja és
érti meg teljesen, mi történt valójában. Nemcsak meggyógyult, hanem megtalálta
Isten üdvösségét, a Messiást. Megtért Jézushoz, és általa dicséri Istent. Ez a
hit meggyógyította.
Aki hűségesen kitart Krisztus mellett, az uralkodni is fog
vele. (2Tim 2,8-13) Szent Pál az egyház egyik hálahimnuszát idézi, melyben
Krisztus elsőként adott hálát az Atyának. Ő a mi hálaadásunk, eucharisztiánk, mi
csak „őáltala,
ővele és őbenne” adunk hálát a kegyelmekért.
„Adjatok hálát mindenért Jézus Krisztusban, mert Isten ezt kívánja tőletek.” 1Tessz 5,18.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése