Jézus Krisztus a
tökéletesség elérésének egyik feltételét a vagyonról való lemondásban jelölte
meg: „Add el, amid csak van, árát oszd ki a szegényeknek” (Lk 18,22). A 3. század közepén
a világot elhagyva, az anyagiaktól függetlenné válva, a pusztaságba vetette
magát az egyiptomi remeték ősképe, thébai Szent Pál (228–343). A tizenhat
évesen árván maradt és nagy vagyonnal rendelkező Pál, a Decius-féle üldözés
idején az őt feljelenteni akaró sógora elöl a sivatagba menekült, ugyanakkor
belemenekült az életszentségbe is. A sivatagban elhagyott barlangrendszert
talált. Nemcsak rozsdás szerszámokra lelt, hanem forrásra is. Élő ételt a sziklák
között nőtt pálmafa adott. Imádságai és elmélkedései között zavartalanul
lehetett egyedül Istennel, akár csak munka közben. E magányban kilenc évtized
szállt el felette. Közben kiszáradt a pálmafa is, s azután egy holló hozott neki mindennap kenyeret. A külső magánytól körülvéve,
nekivágott a belső magány ismeretlen tájainak és felfedezte a már szavak nélkül
elmélkedő imádságot, és az Istenbe való félelmetes és édes elmerülést. Akadt
egy-két társa, akiknek átadta a lelki életben megtapasztaltakat. Élete végén
isteni indíttatásra egy másik remete, Remete Szent Antal kereste fel, aki Isten
gondviselése folytán lett Pál életszentségének tanúja. A találkozáskor
kölcsönösen dicsérik Istent, elmondják egymásnak életüket. Közben a holló
kettőjüknek hoz kenyeret a csőrében. Miután elbúcsúztak egymástól, Remete Pál
nemsokára megérezte halálának közeledtét. Antal egy látomásból megértette
Remete Pál halálát és visszatért, hogy a végtisztességet megadja neki.
Temetésénél egy oroszlánpár segít sírt kaparni a homokban. Életrajzát Szent
Jeromos örökítette meg, forrásául a szíriai sivatagban élő remeték beszámolói
szolgáltak. Ikonográfiában csak a késő középkorban kezdték ábrázolni, általában
Szent Antal remetével együtt, leginkább a pálosok templomaiban: a két öreg ülve
vagy állva beszélget Pál barlangjában, melyben forrás és pálmafa van, és egy
holló hoz nekik kenyeret. Remete Szent Pál alakja feltűnik 1525-ben készült
nagydisznódi (Cisnadie, Heltau, Szeben megye) oltár egyik táblaképén.
Csíksomlyón a Salvator kápolnában külön oltára volt, és a két szent remete
találkozásának jelenete ott látható a kápolna mennyezetén. Remete
Szent Antal lett a remete eszmény továbbfejlesztője. Így az ő életébe is be
kell pillantanunk röviden. Két évtizeddel Remete Szent Pál pusztába vonulása
után, a gazdag ifjúnak szóló jézusi szavak visszhangzottak a húszéves Antal
(251–356) fülében, aki a legnagyobb hatással volt a későbbi remetékre. A vagyon
béklyójából való megszabadulás meglepő és sokat ígérő kezdet lett Antal
életében. Az emberi településeket maga mögött hagyva az örökkévalóság került
élete középpontjába. Azzal, hogy kivonult a sivatagba, Antal azok közé a
bibliai alakok közé jutott, akik számára a remeteség vallási jelentőségű volt. „Az én könyvem a természet – válaszolta
egy bölcsnek –, és a parancs számomra az,
hogy ki tudjam olvasni belőle azt, amit Isten beszél.” Az Istenben
megalapozott magány az övé, aki az imában ismerte a lángolást. Az
örökkévalósággal való misztikus összeköttetésének köszönheti Antal, hogy a
lélek vidámsága arcára is rányomta az öröm bélyegét. Sok keresztényre olyan
mély benyomást gyakorolt sivatagi élete, hogy tanítványaivá szegődtek.
Jelentősége ebben áll, hogy a szétszórtan élő remeték először körülötte
tömörültek valamiféle laza egységbe, egy mindenki által elismert tekintélyi
felelősség alatt. Antal az Isten jelenlétében élt, ezért szerette a
remeteséget, és ezért volt az első ember, akit monachusnak neveztek, ami
egyedül élő embert jelent, és ez lett azután a szerzetesek elnevezése. 2013. 01. 13.
A remete élet
Jézus Krisztus a
tökéletesség elérésének egyik feltételét a vagyonról való lemondásban jelölte
meg: „Add el, amid csak van, árát oszd ki a szegényeknek” (Lk 18,22). A 3. század közepén
a világot elhagyva, az anyagiaktól függetlenné válva, a pusztaságba vetette
magát az egyiptomi remeték ősképe, thébai Szent Pál (228–343). A tizenhat
évesen árván maradt és nagy vagyonnal rendelkező Pál, a Decius-féle üldözés
idején az őt feljelenteni akaró sógora elöl a sivatagba menekült, ugyanakkor
belemenekült az életszentségbe is. A sivatagban elhagyott barlangrendszert
talált. Nemcsak rozsdás szerszámokra lelt, hanem forrásra is. Élő ételt a sziklák
között nőtt pálmafa adott. Imádságai és elmélkedései között zavartalanul
lehetett egyedül Istennel, akár csak munka közben. E magányban kilenc évtized
szállt el felette. Közben kiszáradt a pálmafa is, s azután egy holló hozott neki mindennap kenyeret. A külső magánytól körülvéve,
nekivágott a belső magány ismeretlen tájainak és felfedezte a már szavak nélkül
elmélkedő imádságot, és az Istenbe való félelmetes és édes elmerülést. Akadt
egy-két társa, akiknek átadta a lelki életben megtapasztaltakat. Élete végén
isteni indíttatásra egy másik remete, Remete Szent Antal kereste fel, aki Isten
gondviselése folytán lett Pál életszentségének tanúja. A találkozáskor
kölcsönösen dicsérik Istent, elmondják egymásnak életüket. Közben a holló
kettőjüknek hoz kenyeret a csőrében. Miután elbúcsúztak egymástól, Remete Pál
nemsokára megérezte halálának közeledtét. Antal egy látomásból megértette
Remete Pál halálát és visszatért, hogy a végtisztességet megadja neki.
Temetésénél egy oroszlánpár segít sírt kaparni a homokban. Életrajzát Szent
Jeromos örökítette meg, forrásául a szíriai sivatagban élő remeték beszámolói
szolgáltak. Ikonográfiában csak a késő középkorban kezdték ábrázolni, általában
Szent Antal remetével együtt, leginkább a pálosok templomaiban: a két öreg ülve
vagy állva beszélget Pál barlangjában, melyben forrás és pálmafa van, és egy
holló hoz nekik kenyeret. Remete Szent Pál alakja feltűnik 1525-ben készült
nagydisznódi (Cisnadie, Heltau, Szeben megye) oltár egyik táblaképén.
Csíksomlyón a Salvator kápolnában külön oltára volt, és a két szent remete
találkozásának jelenete ott látható a kápolna mennyezetén. Remete
Szent Antal lett a remete eszmény továbbfejlesztője. Így az ő életébe is be
kell pillantanunk röviden. Két évtizeddel Remete Szent Pál pusztába vonulása
után, a gazdag ifjúnak szóló jézusi szavak visszhangzottak a húszéves Antal
(251–356) fülében, aki a legnagyobb hatással volt a későbbi remetékre. A vagyon
béklyójából való megszabadulás meglepő és sokat ígérő kezdet lett Antal
életében. Az emberi településeket maga mögött hagyva az örökkévalóság került
élete középpontjába. Azzal, hogy kivonult a sivatagba, Antal azok közé a
bibliai alakok közé jutott, akik számára a remeteség vallási jelentőségű volt. „Az én könyvem a természet – válaszolta
egy bölcsnek –, és a parancs számomra az,
hogy ki tudjam olvasni belőle azt, amit Isten beszél.” Az Istenben
megalapozott magány az övé, aki az imában ismerte a lángolást. Az
örökkévalósággal való misztikus összeköttetésének köszönheti Antal, hogy a
lélek vidámsága arcára is rányomta az öröm bélyegét. Sok keresztényre olyan
mély benyomást gyakorolt sivatagi élete, hogy tanítványaivá szegődtek.
Jelentősége ebben áll, hogy a szétszórtan élő remeték először körülötte
tömörültek valamiféle laza egységbe, egy mindenki által elismert tekintélyi
felelősség alatt. Antal az Isten jelenlétében élt, ezért szerette a
remeteséget, és ezért volt az első ember, akit monachusnak neveztek, ami
egyedül élő embert jelent, és ez lett azután a szerzetesek elnevezése.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése