A honfoglaló magyar nép már a Kaukázus vidékén találkozott a kereszténységgel. Ezt igazolják a honfoglalók sírjában talált leletek is. A Kárpát-medencében pedig a régészeti leletek és az írásos források arról tanúskodnak, hogy a latin rítusú kereszténység a hun-avar-székely nép közt, ha megfogyva is, de fennmaradt, akik a latin rítusú kereszténységhez tartoztak. A kereszténység meggyökerezésében döntő fontossággal bírt, hogy a magyarság oly kultúrkörből jött Európába, melynek népei meglehetősen tiszta istenhittel rendelkeztek. A lovas nomádok hit dolgában türelmesek voltak és nem zárkóztak el a lelkek megmentésére törekvő nagy vallások elől. Az új hit befogadásának viszonylagos gyorsaságát az istenélmény rokonságán kívül főként azok a hatások magyarázzák, melyek a magyarságot a 6. századtól kezdve egészen a tervszerű térítés-szervezés megindulásáig megszakítás nélkül érték. A magyarságnál a szeretet vallásának átvétele nem jelentett olyan nehézséget, mint a pogány germán népeknél, ahol a harcot istenítették. A 10. század közepének félnomádsága átmenetet teremtett a „keresztény módra” való élet végleges szervezéséhez. A 10. századvégi magyarok nagy részének keresztény voltát megerősíti Luidprand cremonai püspök krónikája, miután a magyarokkal egy éven át állandó érintkezésben volt: „gens hungarorum videlicet christiana...” azaz „a magyar nemzet nyilvánvalóan keresztény”. A 10. századi laza kereszténységnek Szent István komoly keretet, vagyis egyházszervezetet adott.
A
remeték jelenléte Magyarországon a magyar keresztény egyházszervezéssel
egyidős. Már Szent István király idejében sokakban kialakult az Isten utáni
mélységes vágyakozás. A bencés rend megújulási törekvésének egyik formája lett
a remetéskedés. Az országalapítás idején élt (Zurawek) Szent András és Szent
Benedek bencés remete a Vág mentén, akiket István királlyal, Imre herceggel és
Gellért püspökkel egyazon évben, 1083-ban avattak szentté. A pálos rend őket
tiszteletbeli tagjainak tekintette és mindig fehér pálos ruhában ábrázolta.
Szent László idejében élt Boldog Vác a Duna partján, Visegrád közelében,
ahonnan a Pilis erdejébe menekült. Szent István
hívására Gizella királyné rokona, Szent Günther remete (+1045, Prága mellett),
1015-ben jött először Magyarországba. Az ő kezdeményezésére, István király
megalapította a bakonybéli remeteséget. Ennek
felvirágzását és vonzását sejteni lehet abból a tényből is, hogy nem kisebb
ember, mint Imre herceg nevelője, Szent Gellért, a későbbi csanádi
püspök, 1023-ban ide vonult hét évre. Itt böjtölt, imádkozott és
dolgozott. A 11. század elején a szerveződő magyar egyházat és szerzetességet
megérintette a remete életmód. A remete életideálok Magyarországon új
ösztönzést kaptak. Erre az életvitelre buzdíthatta a híveket Salamon király
példája is, aki előbb keletre a kunok közé ment, hogy segítségüket kérje. A
magyar krónikás hagyomány szerint Salamon eltűnése nem halálát, hanem a
keresztény szentség irányába fordulását jelentette, és ezentúl mint remete élt.
Állítólag Kálmán király idejében Magyarországon is látták. 2010-ben jelent meg
Lamásch József brassói plébános kézirata, amely összefoglalja a város és
kerület plébániáinak történetét 1352-1815-ig.
A Cenk-hegyről szólva írja: „Erősen
hiszem, hogy Salamon magyar király a szerencsétlen bolgár csata után az 1090-es
években a hegyek alatti barlangokban húzódott meg mint remete. A nép máig is
emlegeti „Salamon szikláit”. Oroszországban is éltek magyar remeték, akiket
az orosz ortodox egyház szentté avatott. Ők kezdetben Szent Vlagyimir
nagyherceg fiának, Szent Borisznak testőrei voltak: Magyar Szent György vértanú (+1015), akinek két testvére remete
lett. Az egyik Magyar Szent Mózes
(Mojsze Ugrin, +1043), aki Borisz halála után a Kijevi barlangkolostorban, a másik testvére Novotorgi
Szent Efrém (+1053k) remete pedig Novgorodban élt.

Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése