A
honfoglaló magyar nép már a Kaukázus vidékén találkozott a kereszténységgel.Ezt igazolják a honfoglalók sírjában talált
leletek is. A Kárpát-medencében pedig a régészeti leletek és az írásos források
arról tanúskodnak, hogy a latin rítusú kereszténység a hun-avar-székely nép
közt, ha megfogyva is, de fennmaradt, akik a latin rítusú kereszténységhez
tartoztak. A kereszténység meggyökerezésében döntő fontossággal bírt, hogy a
magyarság oly kultúrkörből jött Európába, melynek népei meglehetősen tiszta
istenhittel rendelkeztek. A lovas nomádok hit dolgában türelmesek voltak és nem
zárkóztak el a lelkek megmentésére törekvő nagy vallások elől. Az új hit
befogadásának viszonylagos gyorsaságát az istenélmény rokonságán kívül főként
azok a hatások magyarázzák, melyek a magyarságot a 6. századtól kezdve egészen
a tervszerű térítés-szervezés megindulásáig megszakítás nélkül érték. A
magyarságnál a szeretet vallásának átvétele nem jelentett olyan nehézséget,
mint a pogány germán népeknél, ahol a harcot istenítették. A 10. század
közepének félnomádsága átmenetet teremtett a „keresztény módra” való élet
végleges szervezéséhez. A 10. századvégi magyarok nagy részének keresztény
voltát megerősíti Luidprand cremonai püspök krónikája, miután a magyarokkal egy
éven át állandó érintkezésben volt: „gens
hungarorum videlicet christiana...” azaz „a magyar nemzet nyilvánvalóan
keresztény”.A 10. századi laza kereszténységnek
Szent István komoly keretet, vagyis egyházszervezetet adott. A
remeték jelenléte Magyarországon a magyar keresztény egyházszervezéssel
egyidős. Már Szent István király idejében sokakban kialakult az Isten utáni
mélységes vágyakozás. A bencés rend megújulási törekvésének egyik formája lett
a remetéskedés. Az országalapítás idején élt (Zurawek) Szent András és Szent
Benedek bencés remete a Vág mentén, akiket István királlyal, Imre herceggel és
Gellért püspökkel egyazon évben, 1083-ban avattak szentté. A pálos rend őket
tiszteletbeli tagjainak tekintette és mindig fehér pálos ruhában ábrázolta.
Szent László idejében élt Boldog Vác a Duna partján, Visegrád közelében,
ahonnan a Pilis erdejébe menekült. Szent István
hívására Gizella királyné rokona, Szent Günther remete (+1045, Prága mellett),
1015-ben jött először Magyarországba. Az ő kezdeményezésére, István király
megalapította a bakonybéli remeteséget. Ennek
felvirágzását és vonzását sejteni lehet abból a tényből is, hogy nem kisebb
ember, mint Imre herceg nevelője, Szent Gellért, a későbbi csanádi
püspök, 1023-ban ide vonult hét évre. Itt böjtölt, imádkozott és
dolgozott. A 11. század elején a szerveződő magyar egyházat és szerzetességet
megérintette a remete életmód. A remete életideálok Magyarországon új
ösztönzést kaptak. Erre az életvitelre buzdíthatta a híveket Salamon király
példája is, aki előbb keletre a kunok közé ment, hogy segítségüket kérje. A
magyar krónikás hagyomány szerint Salamon eltűnése nem halálát, hanem a
keresztény szentség irányába fordulását jelentette, és ezentúl mint remete élt.
Állítólag Kálmán király idejében Magyarországon is látták. 2010-ben jelent meg
Lamásch József brassói plébános kézirata, amely összefoglalja a város és
kerület plébániáinak történetét 1352-1815-ig.A Cenk-hegyről szólva írja: „Erősen
hiszem, hogy Salamon magyar király a szerencsétlen bolgár csata után az 1090-es
években a hegyek alatti barlangokban húzódott meg mint remete. A nép máig is
emlegeti „Salamon szikláit”. Oroszországban is éltek magyar remeték, akiket
az orosz ortodox egyház szentté avatott. Ők kezdetben Szent Vlagyimir
nagyherceg fiának, Szent Borisznak testőrei voltak: Magyar Szent György vértanú (+1015), akinek két testvére remete
lett. Az egyik Magyar Szent Mózes
(Mojsze Ugrin, +1043), aki Borisz halála után a Kijevi barlangkolostorban,a másik testvére Novotorgi
Szent Efrém (+1053k) remete pedig Novgorodban élt. A remeték egyenként vagy kisebb csoportokban leginkább domb
és hegyvidéken, barlangokban, források közelében telepedtek le, formális
alapítás nélkül, hogy alkalmassá váljanak arra, hogy
Istennel találkozzanak és gondviselő szeretetében éljenek. A lelkük mélyén fakadt titkos vágy késztette őket a
magány keresésére, melyben fenségesen nyilvánult meg nekik az, akit zajos
környezetükben hiába kerestek, maga az Isten. Elvonulva a világ szeme elől,
kezdetben a maguk és társaik lelki üdvének munkálásán fáradoztak. Gyakran
társultak, hogy segítsék, buzdítsák egymást és együtt imádkozzanak.Szentnek tartott életük miatt sok hívő és vezető
ember fordult hozzájuk tanácsért. Azon nem kell
csodálkoznunk, hogy maguk után alig hagytak emléket. Nem emeltek jelentős
épületeket, könyveket nem írtak. Ima, virrasztás, istentisztelet, elmélkedés,
böjt és testi munka töltötte ki életüket. Halálukkal hamarosan nyomuk veszett. Volt,
ahol egy nevesebb vagy szentéletű remete köré gyülekeztek a többiek. Ezzel
nagyobb lendületet adtak a remete-szerzetesi mozgalom kialakulásának.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése