Ő foganta, hordozta
és világra hozta Jézust, Üdvözítőnket.
**
Horváth István
költőnknek egyik közkedvelt verse a Tornyot raktam című, amelynek végkicsengése
minden kudarcban bátorító:
„Amit nem kezdhetsz
el újra, csak azt szabad megsiratni!”
A tűzön egy nyers
faág sírt. Az eszterhán jégcsap lógott.
Apó mesélt, én
hallgattam, s újra felraktam a tornyot.
Kedves Testvéreim! A kudarcból is van kiút,
erről szól szentírási szakaszunk. (Ter 3,9-15.20) A mai olvasmány az ősszülők
okozta első nagy kudarcról szól. Amikor a teremtő Isten ránk vonatkozó szerető
tervét húzták keresztül. A bűnbeesésről szóló kinyilatkoztatás elénk tárja azt
az igazságot, hogy Isten az embert természetfeletti segítséggel indította
útjára, de egyúttal engedelmességet is követelt tőle, mint erkölcsi lénytől. Az
Isten képmására teremtett ember azért kapta a szellemi lelket, hogy értelmi
belátással felismerje Isten szeretetét és szabad akarati döntéssel, válaszoljon
az Ő szeretetére. Az ember függetleníteni akarta magát Teremtőjétől, s bűnös
tettével kizárta önmagát és utódait a kegyelmi rendből. Ez volt az első nagy kudarc, ami a világteremtése óta
megtörtént. Ez az elveszett paradicsom.
A saját boldogságát
széttipró ember cselekedete láttán, Isten nem vonta meg gondviselését, hanem a
megváltás útjára terelte. Ebben a kudarcban nemcsak Isten terve hiúsult meg,
hanem az ember totális kapcsolatrendszere is. Ádám, aki azt mondta feleségéről
„ez csont a csontomból”, az engedetlenség bűne után már felesége méltóságát sem
említi, hanem így beszél: „az asszony adott a fáról, akit mellém rendeltél,
azért ettem.” Isten ígéretet tett, hogy az asszony ivadéka győz a gonoszság
felett, mert Ő a történelem irányítója. Az Üdvözítőre vonatkozó ígéret magában
foglalja a Szent Szűzre vonatkozó ígéretet is, aki Fiával együtt győzni fog.
Ebből olvasta ki az egyház Mária kiváltságát.
A bűnbeesés óta az
asszony és ivadéka valamint a gonosz és csatlósai közötti harc gigantikus
méreteket öltött. A győzelem akkor született meg, amikor Mária „ivadéka”, Jézus
megjelent a világban, és halálával lerombolta a bűnt. Azóta hol sikerben, hol
kudarcban érlelődik az ember. Minden attól függ, ki hogyan dolgozza fel ezeket
bensőjében. Az ember bizonyos mértékig természete szerint helyesen dolgozza
fel. Ebben őt segítik jellembeli adottságai, műveltsége, lelkiismerete és Isten
kegyelme. (Pl. Jeremiás mikor csalódott, elhatározta, hogy „nem beszélek többé”
(Jer 20,9), de akkor „mintha tűz gyullasztaná fel szívemet, és lángra lobban
tőle még a csontom is”, akkor ismét beszélni kezd.)
Magyarországon, a budaörsi Kőhegyen áll az a kápolna, amely a világon először viselte hivatalosan a „Szeplőtelen Fogantatás” nevet |
2. Isten megvalósítja üdvösségtervét (Lk 1,26-38) – erről szól evangéliumi szakaszunk Kétségtelen, hogy Isten
előkészítette Máriát üdvtörténeti szerepére, hogy a Megváltó anyja legyen. A
„kegyelemmel teljes” kifejezés is erre vall. Olyan teljességről van itt szó,
amely megfelel ennek a méltóságnak. Akit Isten így kitüntet, azt egészen
szeretetébe fogadja, és úgy felvértezi, hogy emberré lett Fia is tisztelettel
tekinthet rá, mint anyjára. Ezért értelmezte az Egyház az ő kegyelemi
teljességét úgy, hogy soha nem volt a bűn hatalma alatt, s annak következ-ményei
sem nehezedtek rá.
Mária élete első
pillanatától, fogantatásától mentes az eredeti bűntől, egyedülálló szentség
ajándékával tündököl. Gábor angyal köszöntése – Üdvöz légy, kegyelemmel teljes!
- Mária szeplőtelen fogantatásának legvilágosabb bizonyítéka. A szent Szűz
kegyelmi gazdagsága már fogantatásakor felül múlja azt a gazdagságot, amit a
legnagyobb szentek életük végére elértek. Mária szentsége is fejlődik. Nem érti
meg kezdettől fogva Fia isteni teljességét, de mindig szívébe véste szavait és
elgondolkodott rajta. Mária számára is Pünkösd hozza meg a Krisztus-titokra a
teljes megvilágosodást.
Istengyermeki
életünket a keresztségben kaptuk, de annak érlelődéséhez – a kudarcban és
sikerben – egyaránt szükséges a kegyelem, és annak belső élettere, a kegyelmi
állapot. Kiteljesedett istengyermekké annak személyiségét építi egyaránt a
kudarc és siker, aki mindig a kegyelemre támaszkodik. Jelenti ez a segítő
kegyelem elfogadását és a kegyelemben való élést. (Szent Ágoston élete: tolle
lege! esemény és keresztény élete).
Ahol az emberi
képesség csődöt mond, ott nem szűnik meg Isten hatalma. Ha az öreg Erzsébet
gyereket vár, Szűz Mária is várhat gyermeket férfi közreműködése nélkül. Mivel
Istennél semmi sem lehetetlen, így a Szeplőtelen fogantatás sem.
3. Minden kegyelem Krisztus érdeméből származik (Ef 1, 3-6. 11-12.). Szent Pál apostol magasztalja Isten irgalmát, aki
Krisztusban megáldott minket mennyei áldásával, s öröktől fogva arra rendelt,
hogy gyermekei legyünk. A kegyelmi adományokban bele vannak foglalva a
Szentlélek ajándékai is és a Krisztussal való életközösség. Ezért tud a
keresztény is „szent és szeplőtelen” áldozattá lenni.
Minden kegyelem
Krisztus érdeméből származik, s így Mária szeplőtelensége is, a mentesség az
áteredő bűntől. Ahogyan lelki-vérségi rokonainkat megelőlegezzük, úgy adta meg
Fiáért a mennyei Atya Mária előre megváltását. A Szűzanyát is kezdettől
kiválasztotta, hogy szent és szeplőtelen legyen. Mind ez Isten műve, de benne
van Mária szabad akarata is.
Az istengyermekség
érlelődési folyamat, melyhez szükséges a kegyelem: „téged szomjaz lelkem Uram,
hozzád vágyódik szívem” (Zsolt 62). Ilyenkor felismerjük, hogy minden a
javunkra válik, a siker és a kudarc is. A kegyelem segít az emberérlelő,
istengyermeki növekedés helyes feldolgozásában. A sikerekben a dolgoknak objektív oldalát nézzük: sikerült valamit
tenni az emberekért. Sikerült rá vennem magamat az emberi és istengyermeki
magatartásra. A kudarcokat szubjektív
szempontból értékeljük. Isten a mi Atyánk a belső szándékot tekinti. Ő a
szívek vizsgálója. Jézus kereszthalála emberileg kudarc, de nekünk a szeretet
diadala: ennyire szeretett engem az Úr!
Testvéreim!
Semmilyen kudarc láttán se essünk kétségbe, mert Istennél minden lehetséges.
Mindazt, amit napjainkban kudarcként élünk meg, holnap a javunkra válhat. Ez
teljesen tőlünk függ.
Emlékezzetek arra,
hogy a Millenniumi templom építésének engedélyezését 2001 tavaszán elutasították.
Bosszankodtunk, én is, ti is. Júliusban, mikor a kulturális és kultuszminiszter
úr ide látogatott, akkor ezt a helyet jelölte meg. És mennyi jó származott
belőle:
- a deszkatemplomot nem kellett
lebontanunk nyomban, hanem az új elkészültéig használhattuk,
- e helyen jobban érvényesül a
Millenniumi templom,
-
tágas templomudvarunk van,
- és a költségvetés 1/3-át fizette
az állam.
Íme, kedves hívek,
az Isten szeretőknek minden a javukra válik.
Ahogy az eredeti
bűnre kaptuk az Isten Fiát,
Éva gyengeségére a
Szeplőtelen Szüzet,
a bűnfája helyett
Jézus keresztfáját,
a földi haza néhány
évtizede helyett a mennyek országát,
a csalódás helyett
az örök szeretetet.
Uram, köszönjük,
hogy a Szeplőtelen Szűz főünnepén is, segítségünkre sietsz, hogy észre vegyük
az istengyermeki élet színes gazdagságát. Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése