Szt. Ágoston a pannonhalmi ősnyomtatványban |
Szent Ágoston (354–430), Szentháromságról című művén 20 éven át
dolgozott. A hagyomány szerint a püspök egyszer a tengerparton sétált, s ott
azt látta, hogy egy kisfiú kagylóval vizet mer a kézzel ásta kis gödörbe. A
püspök megkérdezte tőle: „Mi jót csinálsz?” A kisfiú így válaszolt: „Kimerem a
tenger vizét ezzel a kagylóval”. - „De hisz ez lehetetlen!” – mondta Ágoston.
„Előbb merem ki a kagylóval a tenger vizét, mintsem te megérthetnéd a
Szentháromság titkát!” – felelte a gyermek.
Adventtől Pünkösdig átéltük
megváltásunk minden fontosabb történelmi eseményét s megértettük vallásunk nagy
tanítását: Isten örök szeretettel gyermekeivé fogadott minket Jézus Krisztusban
és megajándékozott Szentlelkével. Így Krisztus által a Szentlélekben szabad
utunk van az Atyához.
Keresztény életünk természetfeletti jellegét éppen ez
adja, hogy belső kapcsolatban vagyunk a három isteni személlyel, a
Szentháromság Egy Istennel. Ez csodálatos kegyelmi adomány. Ezért a
Szentháromság Egy Isten végtelen fölsége, szentsége és jósága imádásra,
dicséretre és hálára indít bennünket, de a mai szentmisében ezek az erények még
hangsúlyosabbak. Igazán minden vasárnap a Szentháromság ünnepe, minden imánkat
az Atya, a Fiú és a Szentlélek nevében kezdjük és végezzük, minden Credóban
megvalljuk beléjük vetett hitünket, s minden Glóriában őket dicsérjük.
Tulajdonképpen aki hisz Jézus Krisztusban, az a Szentháromságban hisz: az
Atyában, aki őt küldte; a Szentlélekben, aki őt vezette küldetése
teljesítésében.
A Szentháromságos misztérium Krisztus, az egyetemes üdvösség,
az Egyház és a keresztény élet forrását alkotja. Jézus kinyilatkoztatásából
bírjuk e mélységes forrást, de befogadni képtelenek vagyunk. Úgy vagyunk, mint
szomjas vándor a forrásnál. Iszik a forrásból és felfrissül, de a forrást
kiinni soha sem tudja. Nem is ezért van, hogy kiigya, hanem hogy éljen általa.
Isten nem a Szentháromság ismeretét közli velünk, hanem a Szentháromság életét,
szeretetét. A kisbaba is a szülők szeretetét élvezi, előbb elfogadja, hisz
bennük, csak azután ismeri meg őket. Isten a megértést megelőzően velünk
közölte belső életét Jézus Krisztus által. (Róm 5,1-5)
A megigazulás révén
miénk lett a Szentháromság élete és bizakodhatunk, hogy ez az élet
kibontakozik, dicsősége megnyilvánul rajtunk. Felnőttként felfedezhetjük Isten
bölcsességének nyomait a világban, ahol az egyszerűség és egységesség
érvényesül a legnagyobb bonyolultságban is. (Péld 8,22-31) Micsoda bölcsesség
kellett mindennek közvetlen megalkotásához vagy akár fejlődés útján való
létrehozásához.
Az Úr Jézus elküldte a Szentlelket, aki rávezet a teljes
igazságra, hogy életünk legyen. (Jn 16,12-15) A Szentháromság hittitka rámutat
arra, hogy Isten nem csupán a végső, mindent magában foglaló egyetemesség
(isteni természet), hanem személyek hármassága is. A személy az egyediség
hordozója. Tehát nemcsak az egyetemesség, hanem az egyediség is a világ
végső fundamentumaihoz tartozik. A világ
megértéséhez ez a kinyilatkoztatás azt adja hozzá, hogy az egyedi nem
másodlagos tényező, hanem eredeti értékkel bír.
„Sok mondanivalóm volna, de nem
vagytok hozzá elég erősek.” Jn 16,12.
D-K. József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése