Kedves
Elsőáldozók!
Kedves Jó Hívek!
Jézus Krisztus közösségéhez, az
Egyházhoz tartozunk. Amikor megkereszteltek, akkor lettünk Isten gyermekei és
az Egyház tagjai. Drága szüleink vállalták a
kereszteléssel járó kötelezettségeket: hogy szent hitünk tanítása szerinti
életre nevelnek; hogy féltő gonddal ügyelnek arra, hogy az isteni élet napról napra növekedjék
bennünk és azt a bűn soha meg ne fertőzze. A keresztszülők pedig kezességet
vállaltak, azaz megígérték, hogy szüleinket
támogatják vállalt kötelességük teljesítésében.
Miután
megkereszteltek, a keresztelő pap így szólt a jelenlevőkhöz: Ez a kis gyermek,
aki a keresztségben újjászületett, most már Isten gyermeke: nemcsak névleg,
hanem a valóságban is. A bérmálásban elnyeri a Szentlélek ajándékainak teljességét;
amikor pedig az Úr oltárához járul, részesül az ő áldozati lakomájából és
Istent az Egyházban Atyjának szólítja.
Számotokra most érkezett el az a nap, amikor az Úr
oltárához járulhattok, és az Oltáriszentségben Jézust vehetitek magatokhoz.
A
történelem bizonyítja, hogy minden
közösség annyira életképes, amennyire személyválogatás nélkül nyitott minden
ember számára és ezáltal megadja a lehetőséget arra, hogy bárki a közösség
tagjává váljon. Ez a nyitottság és kitárulkozás mindig a közösség értékeinek
bemutatása által történik. Ezáltal mindig az az ember válik a közösség biztos
tagjává, aki annak értékeit felismeri és magáévá teszi.
Az
otthont nyújtó közösséget minden korban keresték az emberek. Ezt akkor találták
meg sokan az Egyházban, amikor voltak olyanok, akik a kívülállók figyelmét az
Egyház Istentől kapott értékeire tudták irányítani. Ilyen érték bemutató nap a
mai, mert közösségünk igazi értékeit, titeket, az Isten gyermekeit különös
szeretettel veszünk körül, mert Jézus tanítását befogadtátok, a tegnap
megtisztultatok a bűnbocsánat szentségében és e szentmisében pedig magatokhoz
veszitek Jézust.
Az
elsőáldozás: az Oltáriszentség első alkalommal történő vételét jelenti.
A latin szertartásban a gyermekkeresztség elterjedése vonta maga után az áldozás önálló
ünneplését. A magyar nyelv tanúsítja, hogy régebb Urunk mennybemenetele napján
járultak első szentáldozáshoz, innen van az ünnep neve: Áldozócsütörtök. Így
fejezték ki, hogy az Úr nem ment el, továbbra is itt maradt köztünk az
Oltáriszentségben, csak megvonta látható jelenlétét.
Az egyháztörténelemben először 1215-ben
a IV. lateráni zsinat az elsőáldozás
idejét az értelem használatához, a 7. életév tájához kötötte, amikor megfelelő
oktatás után a gyermek már különbséget tud tenni a jó és a rossz között. Az
áldozásnál pedig különbséget tud tenni az Oltáriszentség és a
közönséges kenyér között és képes a gyónásra. Az 1600-as években
Franciaországban, egy szigorú vallási irányzat (janzenizmus) hatására a
korhatárt egyre feljebb vitték egészen a 13-14. évig, arra hivatkozva, hogy még
nem érthetik az áldozás lényegét. A változás 1910. augusztus 8-án, Szent X. Pius Quam singulari
dekrétumával a gyermekek korai elsőáldozása előtt nyitott lehetőséget. Ezt egy
érdekes történet előzte meg. Egy pápai kihallgatáson egy hosszas köszöntő
közben egy hatéves kislány észrevétlenül odalopózott a pápához. Amikor a
kamarások észrevették, közbe akartak avatkozni, de a pápa leintette őket, és
megkérdezte a kislányt, mi a kívánsága. “Pápabácsi,
áldozni szeretnék!” – mondta a kislány. A pápa egy pillanatra lehunyta a
szemét. Eszébe jutott gyermekkori kívánsága és püspökének válasza: „Ha majd te leszel a pápa, megváltoztathatod az előírást.” A kislánynak hosszúnak tűnt ez a pillanat, ezért megrázta a
pápa kezét: “Pápabácsi, alszol?” És a
pápa mosolyogva kérdezgetni kezdte a kislányt. És ez a kislány mindent tudott,
amit az elsőáldozóknak tudni kell. Végül a pápa
azt kérdezte: „Hol van
anyukád?” „Itt
vagyok” – felelte a kislány édesanyja. „Kérem – mondta a
pápa –, holnap reggel hozza el kislányát
a kápolnámba, saját magma fogom megáldoztatni.” „De
Szentatya – szólt közbe a titkár -, ezt tiltják az előírások.” „Nem, holnap reggel már nem fogja ezt semmiféle előírás sem
megtiltani” – válaszolta a pápa.
X.
Szent Pius pápa a korhatárt újra az értelem használatához és a gyónáshoz
kötötte. Azóta az elemi iskolások elsőáldozása megengedett, ha: 1.
gondos fölkészítésben részesültek; 2. kellő ismerettel rendelkeznek;
3. képességük szerint felfogják Krisztus misztériumát, s az Úr testét
hittel és áhítattal tudják magukhoz venni; 4. előzőleg szentségi
gyónáshoz járultak (913.k. 1.§, 9l4.k.). Általában mindez tavasszal, a húsvéti
időben történik.
Kedves
Elsőáldozók!
A
szentmise kezdetén megbántuk bűneinket, hogy méltóképpen vehessünk részt.
Dicsőséget
énekeltünk, mert ilyen jó, szerető Istenünk van.
Felolvastuk
az olvasmányt, a szentleckét és az evangéliumot, mert azokból Isten szól
hozzánk. Az Apostolok Cselekedetei könyvből hallottuk: „Isten nem akarja, hogy a
szükségesnél nagyobb teher nehezedjék a hívek vállára.” (ApCsel 15,1-2. 22-29) Az egyháznak mindig megvannak a maga
problémái. Probléma már Jézus mennybemenetele után jelentkezett, nem is egy.
Ezek közül az egyik legfontosabb az volt, hogy ha pogány keresztelkedik meg,
arra is kötelezőek-e a mózesi törvények. Nem volt könnyű kérdés. Jézus gondolt
erre, ezért úgy alapította egyházát, hogy annak pásztorai legyenek: Péter és az
apostoli kollégium. Most a viták fellángolásával kitűnt, hogy mennyire jó
intézkedés volt ez. A vitában egyik oldalon Pál és Barnabás állt, a másik
oldalon néhány zsidó-keresztény. Az apostolok döntését az egyház el is fogadta
és írásba foglalták. A Szentlélek vezette őket tanácskozásukban, hogy életük
kudarcba ne fulladjon.
Jézus
megígérte a Szentlelket „akit majd
a nevemben küld az Atya, megtanít titeket mindenre, és eszetekbe juttat
mindent, amit mondtam nektek.”
(Jn 14,23-29) A Szentlélek megtanít, hogy szentháromságos módon éljünk: tudjunk
kezdeményezők lenni mint az Atya; tudjunk befogadók lenni mint a Fiú;
és tudjunk szerető viszonyban dolgozni mint a Szentlélek. Ahol nem a Szentlélek
munkálkodik, ott kicsinyessé válnak az emberek, sőt ellenséggé is. Napjainkban
fontos, hogy erőinket a Szentlélek működése alá rendeljük. Ezáltal jár át
bennünket az Isten szeretete, mely újra meg újra fényt gyújt a sötétben, és az
igazság útján vezet. Ő eszünkbe juttatja Jézus tanítását, vagyis aminek
elfelejtése életünk kudarcát jelentené. Segít, hogy belássuk a földi értékek
mulandó voltát, hogy a célt ne tévesszük össze az eszközökkel. A tanítás
megértése mellett megadja a békét és elvezet a mennyországba, mint az Istentől
alászállt városba. (Jel 21.10-14. 22-23) Benne az igazi valóság tárul fel, ahol
változatlanul megmarad „a város
alapfalának tizenkét köve, rajtuk a Bárány tizenkét apostolának tizenkét neve.”
A
tanítás után szeretetünket fejezzük ki Jézus iránt azzal, hogy magunk helyett
kenyeret és bor ajánlunk fel. Ez az életünket jelképezi. Jézus pedig elfogadja
és az átváltoztatásban isteni módon önmagát adja nekünk a kenyér és a bor
színében. Amikor áldozunk Jézust vesszük magunkhoz az Oltáriszentségben, hogy
részünk legyen keresztáldozatában és örök életünk legyen. A szentáldozás után
megköszönjük Jézusnak, hogy eljött hozzánk. Megköszönjük életünket, szüleinket,
testvéreinket, rokonainkat, nevelőinket, papjainkat. Sok minden van, amit
elmondhatunk Jézusnak vagy kérhetünk tőle. Kérjük azt, hogy közösségünk biztos
tagjává tudjunk lenni azzal, hogy megértjük a kinyilatkoztatást és magunkévá tesszük, azaz öntudatosak leszünk; tanúskodunk
életünkkel a világban, hogy áldássá legyen mindaz a jó, amit szüleinktől,
keresztszülőktől, nevelőktől és papjainktól kaptunk. Áldássá lesz akkor, ha
közösségünk szolgálatába állunk.
Ma
az édesanyák napja, a munkás Szent József napja, a ti elsőáldozástok napja. A
családok napja, de soha el ne felejtsétek, hogy a mi hazánk a mennyben van! Azt
kiérdemelni Jézust szeretve lehet. Rajta, szeressétek Jézust és a szentáldozás
által bizonyuljatok barátainak. Ámen.
Csíkszereda, 2016. május 1-jén.
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése