A bölcsesség ott kezdődik, amikor az ember felismeri a
teremtett világ szépségéből és rendjéből a Teremtő nagyságát és hatalmát. A
teremtett világban azért találhatjuk meg Istent, mert abban is kinyilatkoztatta
magát. Aki a természetet szemléli és azon gondolkodik, közel kerül az Istenhez.
A kereső szív megnyugszik, mihelyt megtalálja Istent. A bölcsesség az Isten
akarata szerint berendezett élet. Aki korán kel, aki figyelmes az megtalálja a
bölcsességet. (Bölcs 6,13-17) A bölcsesség által Isten úgy tevékenykedik, mint
Lelke által.
Az Újszövetség Jézus Krisztusban Isten megtestesült bölcsességét
látja, aki közénk jött, csak be kell fogadni, hogy boldoggá tegyen. Jézus a
korabeli lakodalmi szokásból kiindulva mondja el tanítását. (Mt 25,1-13)
A
menyegzői körkép Jézus hallgatósága előtt teljesen érthető és meghitt
kifejezésmód volt, kettős tanítással. a)
A példabeszéd első és konkrét tanítása megvilágítja Krisztus és Izrael
viszonyát. Az ószövetség népe elsőként kapta a meghívást. Izrael feladata
olyan, mint a nyoszolyólányoké, akik a menyasszony szolgálatára vannak. Keresztelő
János be is mutatta a megígért vőlegényt, de kevesen készültek fel
befogadására, mert a megszokottság és az előítéletek rabjai. Izrael vezetői sem
keresték Isten bölcsességét, nem ápolták a szövetséget, ezért Jézus tanításából
és csodatetteiből nem ismerték fel, hogy ő a Messiás. Így zárják ki saját
magukat az Újszövetség lakomájából. Igaza van Szent Bernátnak: „Nincs
biztonságban annak a jósága, aki nem akar jobbá válni. Amelyik pillanatban nem
akarsz jobb lenni, megszűntél jó lenni. A világ minden kívánságával elenyészik
egyszer, téged azonban előbb utadra tesz.”
b)
A példabeszéd második üzenete a földön zarándokló Egyháznak szól. A
példabeszéd vőlegénye Krisztus, menyasszonya az Egyház, a készülettel teli
várakozás a mi földi életünk, a lakoma az üdvözültek boldog együttléte a
Szentháromság életében. Krisztus második eljövetelének időpontját nem lehet
kiszámítani, ezért az Egyház mindenik tagjának fel kell készülnie az Úr
érkezésére. Az öt okos szűz azok jelképe, akik Isten akarata szerint rendezik
be életüket, akik Krisztus eljövetelét, a halált, a feltámadást és az ítéletet
hittel, szeretettel várják. Ezek alapmagatartása a készenlétük. De egyet nem
tehetnek, nem adhatják kölcsön önmaguk készenlétét.
A balgákból
hiányzik a fegyelmezettség és bölcs előre
látás. Sorsuk végzetes, mert a készületet és készenlétet számukra nem lehet
pótolni. Végső tanulság, hogy aki a krisztusi közösségben készül az abszolút
jövőre, az részesül a Messiás uralkodásának örömében. Pál apostol rámutat arra,
hogy az elhunyt keresztények feltámadását Krisztus feltámadása teszi lehetővé.
(1Tessz 4,13-14). Ahogy a vőlegény érkezésére mindenki megmozdul, úgy lesz a
világ végén is.
„Virrasszatok, mert nem ismeritek sem a napot,
sem az órát!” Mt 25,13.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése