Megváltónk
ünneplése - Minden népnél az ünnep vallási
alapfogalom, a hétköznapok sorából Istennek szentelt nyugalommal és áldozattal
kiemelt nap. Az
Ószövetségben
Jákob fiainak is voltak ünnepei. Az eredeti naptárt elsősorban az évszakok,
valamint a földművelés és az állattenyésztés határozták meg. A szombaton és az
újhold napján kívül főleg a nagy tavaszi, nyári és őszi ünnepek tartoztak bele
az ünnepi naptárba. Ezekhez a természeti ünnepekhez, melyeket a szomszédos
népek is megültek, Izrael fiai körében üdvösségtörténeti motívumok
kapcsolódtak. Ez nem jelentette az ünnep eredeti jelentésének háttérbe szorítását;
a rítusok kibővítésével vagy átértelmezésével új elemek járultak a régi
tartalomhoz. Ezeknek az ünnepeknek megülésekor a nép jelenvaló eseményként élte
át, amit Isten a történelemben népe üdvösségére végbevitt annak zálogaként,
hogy a jövőben is vele lesz, főként pedig a várt messiási kor elérkezésének
reményét ébren tartva.
Az Újszövetségi szentírás Izrael fiainak
ünnepei közül csak a szombatot, a húsvétot, a pünkösdöt, a sátoros ünnepet, a
templomszentelési ünnepet és a rendszeres böjtöket említi. Jézus együtt
ünnepelt népével; de a húsvéti lakomának az Eucharisztia megalapításával új
értelmet adott. Az ősegyház ezen az úton indult el (ApCsel), de a szombatot felváltotta a vasárnap, a hét első napja, Krisztus
halálának és feltámadásának ünnepe, és az évről évre visszatérő ünnepekből
saját keresztény naptár alakult ki, az egyházi év.
A vasárnapot mint a
húsvéti misztérium ünnepét apostoli hagyomány alapján az egész Egyházban
őseredeti kötelező ünnepként kell megtartani. Meg kell ünnepelni továbbá Urunk
ünnepeit, Szűz Mária, Szent József, Szent Péter és Pál, valamint Mindenszentek
napját. Az Apostoli Szentszék előzetes hozzájárulásával a kötelező ünnepek
közül egyeseket át lehet helyezni vasárnapra.
Virágvasárnappal
megkezdődik a Nagyhét, amely Jézus szenvedésén (Iz 50,4-7) és kereszthalálán
keresztül a feltámadásának ünnepére, húsvétra vezet el minket. (Fil 2,6-11)
Virágvasárnap Jézus Jeruzsálembe való bevonulásáról emlékezünk. (Mk 11,1-10)
A
liturgia sajátossága a barkaszentelés, körmenet és evangéliumként Krisztus
szenvedéstörténetét, a passiót énekeljük. (Mk 14,1-15,47) Az
Egyház a liturgiában azt a hitét fejezi ki, hogy a dicsőséges bevonulás kezdete
annak az eseménysornak, amely Jézus szenvedésével és halálával folytatódik,
majd feltámadásával teljesedik be, ezáltal megvalósítva a megváltást, amely az
emberek számára az örök életet hozta el.
Jézus feltámadása a feltámadást és az
örök élet reményét táplálja bennünk. Segít harcolni a gyűlölet ellen.
Hogyan? A
válasz nem a szeretet parancsolata, hanem az, aminek meg kell előznie a
szeretetet, hogy ez a parancsolat elviselhető és elérhető legyen. A szeretetet
megelőző parancsolat a hit parancsa. A keresztény szeretet gyökere nem a
szeretetre való szándék, hanem az abba vetett hit, hogy Isten szeret bennünket,
függetlenül az értékeinktől. Krisztus ezt a hitet mutatja nekünk, és a
feltámadás fényében reményt ad. A sebek begyógyulnak, a gyűlölet megszűnik és a
szeretet győzedelmeskedik.
„Minden nyelv
hirdesse az Atyaisten dicsőségére, hogy Jézus Krisztus az Úr!” Fil 2,11.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése