2023. 03. 31.

Hozsanna Dávid fiának!

Virágvasárnap a nagyhét első napja. Neve latinul Dominica palmarum és az Úr jeruzsálemi bevonulására utal. Ahol nincs pálmafa, ott használatos a virágvasárnap név. A virágvasárnapi liturgia sajátossága a barkaszentelés, a virágvasárnapi körmenet és evangéliumként Urunk szenvedéstörténetének lehetőleg énekelt formája, a passió. A liturgikus év szerint A évben a Máté-, B évben a Márk-, C évben a Lukács-passió hangzik el. – A virágvasárnapi körmenet: Jézus Jeruzsálembe való királyi bevonulásának liturgikus emlékezete. A körmenet a vallásosságnak az emberi természetben gyökerező közösségi megnyilvánulása, ünnepélyes, rendezett vonulás imádság, ének, egyes kultúrákban kultikus tánc kíséretében. A vallástörténet tanúsága szerint a körmenet szinte minden kultúrában megtalálható, ma is. A Szentírásban Dávid király a frigyládát ünnepélyes körmenetben vitte Jeruzsálembe, Salamon pedig az általa épített templomba, miközben a 132. zsoltárt énekelték. A babiloni fogság után a sátoros ünnep alkalmából tartottak nagy körmenetet a templomban. 

Jézus bevonulása Jeruzsálembe az első keresztény körmenet volt, amiről mind a négy evangélista megemlékezik. A körmenet előképe annak, ami Jézus pokolraszállásával kezdődött, alászállt a poklokra és az igazaknak megvitte az örömhírt, és őket bevezette a mennyek országába. Körmenetnek tekinthető Jézus és az apostolok kivonulása az Olajfák hegyére a mennybemenetel előtt. – Jeruzsálemi dicsőséges bevonulására emlékezünk Szent Máté írása szerint. (Mt 21,1-11) Máté itt Márkot követi, mégis mindent megváltoztat, egy vidám felvonulást ír le messiási felhangokkal, és beilleszti a beteljesedési idézetet (Iz 62,1 és Zak 9,6). A húsvétra érkező zarándokok sokasága értesült Jézus újabb csodájáról, Lázár feltámasztásáról, és hirét vette, hogy Jézus Jeruzsálembe érkezik. Az ünnepi hangulattal együtt egy messiási forradalmi lelkesedés lesz urrá a népen. 
Jézus Betfágéból a szemközti Betániába küldte két tanítványát, hogy onnét hozzák el a szamarat csikajával. Mindkét szamarat felső ruhájukkal leterítették; az Úr Jézus a csikón ült, s ha ez nem tűri a hátán, akkor rendelkezésére áll a másik állat már teljesen előkészítve. A szamáron való bevonulás azt akarja jelezni, hogy a Messiás nem hadvezér, hanem alázatos és békét hozó fejedelem, s ezért idézi a próféták jövendölését. A Jézus előtt járó és az utána tóduló tömeg a sátoros ünnepkor énekelt 118. zsoltár 25 és 26 versét kiáltozza:
„Hozsanna Dávid fiának! Áldott, aki az Úr nevében jön! Hozsanna a magasságban!” A két hozsanna a központban álló Jézus befogadását jelenti.Az egész város izgalomba jött, felmerül Jézus kilétének kérdése. A bevonuló nép keveset tud a krisztológiáról, erről tanúskodik válaszuk: Ez Jézus, a próféta, a galileai Názáretből.” Mi pedig megvalljuk: Te vagy a Krisztus!

 

Maradjatok itt, és virrasszatok velem!” Mt 26,38.

 

1 megjegyzés:

  1. Áldunk Téged Krisztus, mert szent kereszted által megváltottad a világot!
    Becze Ildikó és István

    VálaszTörlés