Karácsony ünnepe
előtt egy héttel már Jézus születéséről hallunk az evangéliumban (Mt 1,18-24).
Vannak más időpontok is, amikor Jézus születésének elbeszélését ismétli a
liturgikus olvasmányok rendje, például különböző Mária-ünnepek alkalmával. Nem
időszerűtlen, ha karácsony napjain kívül is újra halljuk ezeket a titokzatos és
örömteli sorokat, mert Isten eljött közénk emberként, és ezzel nem lehet
betelni. Lehetővé tette, hogy belőle befogadjunk annyit, amennyit csak tudunk,
mert ő mindig kimeríthetetlen marad. Ő jelen van, vigasztal és biztos jövőt
ígér (Iz 7,10-14).
Az olvasmány és az evangélium hátterében ott van a megígért
és kiválasztott Szűz, aki nemcsak titokzatos, hanem titoktartó is. Az előtérben
a férfitársadalom két férfija szerepel, Ácház király és Szent József. Az
egyiknek Isten jelet ajánl, a másiknak jelet magyaráz.
Ácház judeai király nagy
bajban van (Kr.e. 735-733), mert Izrael és Damaszkusz hadsereggel készül
megostromolni Jeruzsálemet. A hírre megremegett nemcsak az ő szíve, hanem a
népé is. Az Úr Izaiás prófétát küldte Ácházhoz: „Kérj magadnak jelet az Úrtól, a te Istenedtől, akár az alvilág
mélységeiből, akár felülről a magasból.” Isten kész garanciát adni olyan
területről, ahol csak az Ő akarata
érvényesül. Ácház a jámborság álarcát ölti magára és azt mondja, hogy nem
kísérti az Urat, ő csodajelek nélkül is hisz. A valóság az, hogy a király már
Asszíria segítségét kérte, s letett arról, hogy a próféta tanácsa szerint
Istenre hagyatkozzék. Sőt már félelmében feláldozta fiát a Hinnon-völgyében
(2Kir 16,3). E kétségbeejtő állapotban hangzik el az Ószövetség egyik
leghíresebb jövendölése: „Íme, a szűz
fogan, fiút szül, és Emmánuelnek nevezi, ami annyit jelent: Velünk az Isten.”
A jövendölés kettős jelentése: először is a királyi házban gyermek születik. A
kishitűség ellenére, ezzel Isten biztosítja
a közvetlen jövőt és kimutatja hűségét a Dávidnak adott ígéretéhez. Másodszor a
végső időkre ígért isteni jótéteményeket is meg fogja adni egy másik Emmánuel,
a Messiás által, aki Dávid családjából származik, akinek születése csodálatos
lesz.
A názáreti József helyzete is különös. Amikor megtudta, hogy jegyese
Mária gyereket vár, töpreng, hogy mitévő legyen. Mivel jóakaratú ember, ezért
titokban akarja elbocsátani. Ekkor álmában Istentől kap jelet, ahogyan az
angyal mondja: „József, Dávid fia, ne
félj attól, hogy feleségül vedd Máriát, mert a benne fogant élet a
Szentlélektől van. Fia születik majd, akit Jézusnak nevezel, mert ő váltja meg
népét bűneitől.” Szűz Mária titkát Szent József által tudtuk meg. „Mindez pedig azért történt, hogy
beteljesedjék, amit az Úr a próféta által mondott.” Jézus pedig üdvösséget
szerzett. Általa nyertünk apostoli küldetést, hogy munkálkodjunk a hitért
minden nép között. (Róm 1,1-7) A Jézustól kapott hét jelet, a szentségeket használjuk-e üdvösségünk elérésére?
Szűz Mária és Szent József igenjével a csodák olyan sorozata indult el, amelynek még most sincs vége. Helyet adok-e Jézusnak életemben, családomban?
Szűz Mária és Szent József igenjével a csodák olyan sorozata indult el, amelynek még most sincs vége. Helyet adok-e Jézusnak életemben, családomban?
„Üdvözlöm
mindazokat, akiket az Isten szeret és a szentségre hívott.” (Róm 1,7.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése