A család
– életadó szeretetközösség
Szent II. János Pál
pápa 1980-ban a VI. Püspöki Szinódus témáját ő nevezte meg: „A keresztény
család feladatai a mai világban”. Rá egy évre közzétette apostoli buzdítását
Familiaris Consortio címen. A családba vetett reménye így hangzik: „Az
emberiség jövője a család által valósul meg.”
Felkarolta 1993-ban az ENSZ
kezdeményezését, hogy az 1994-es esztendő a Család Nemzetközi Éve legyen. 1993
Szentcsalád vasárnapján megnyitotta az egész egyházban a „Család Évét”. Mindezt
a legnagyobb szeretettel tette, aki a család iránti szeretetének és törődésének
számtalan jelét adta. 1994-ben személyes hangvételű Levéllel lepte meg a világot: „kopogtatok otthonotok ajtaján, nagy
szeretettel üdvözöllek titeket és szeretnék találkozni veletek” (L 1). E
kopogtató levéllel rámutat arra, hogy a család forrása az a szeretet, mellyel a
Teremtő átöleli a teremtett világot, miként ez a Teremtés könyvében leírt kezdetben megmutatkozott. Az
evangéliumban Jézus végképp megerősíti ezt: „Isten úgy szerette a világot, hogy
egyszülött Fiát adta érte” (Jn 3,16). Az egyszülött Fiú, a család által lépett be az emberi történelembe: „A
megtestesüléssel Isten Fia bizonyos módon minden emberrel eggyé vált. Emberi
kézzel dolgozott, … emberi szívvel szeretett. Szűz Máriától születvén valóban
egy lett közülünk, hasonlóvá lett hozzánk mindenben, a bűnt kivéve.” Ha tehát
Krisztus „teljesen kinyilatkoztatja az embert az embernek”, ezt a családdal
kezdi, melyet arra választott, hogy benne szülessék és felnőjön” (L 2). Az
Egyház, követve Krisztust, aki a világba „jött”, hogy „szolgáljon” (Mt 20,28),
a családnak nyújtandó szolgálatát egyik lényeges feladatának tekinti. Ebben az
értelemben az „egyház útja” az ember és a család egyszerre. Egyházunk a család fontosságát azzal is kiemeli, hogy Urunk
születése után egy napon fejünket a család felé fordítja, ahol a gyermeknek fel
kell növekednie. Ezért viseli e nap a Szentcsalád nevet.
1. A
családok számára a Szentcsalád az igazi eszmény és erőforrás.
Először is azt kell
megértenünk, hogy a Szentcsalád egyszerre emberi és isteni mű.
Már az első
emberpár megkapta Istentől a családtervet. A házasságban két másnemű, érett,
független személy, szabad döntéssel, életre szóló szeretettel egymásnak ajándékozzák
magukat. Ez eddig természetes minden családalapításnál.
A Szentcsalád esete mégis más. Itt
az ún. József-házassággal találkozunk.
Isten
megtestesülésének titkát, József is megértette és „magához vette feleségét” (Mt
1,24). Ilyen formán alapítva családot, vállalta
élethivatását: a Titok hordozását, szolgálatát.
Szűz Mária és Szent József csak azt
tudták, hogy Isten nem kíván tőlük
lehetetlent és velük lesz nehézségeikben. A Gyermek, akit a világ az ő
gyermeküknek tartott, megszabta közös életüket és egymáshoz való viszonyukat
is. Az egymással való közelségben olyan távolságot valósítottak meg, amilyen az
életüket teljesen betöltő Titokhoz, az „Istengyermekhez” illett. Amilyen
távolságot Isten kért tőlük – egymás teljes vállalása közben.
Mária és József házasságát maga az
Atya akarta és a Szentlélek hozta össze Jézusban. Jézus lett a család
élethivatása és éltetője. A Szentpár ajkára kívánkozik az igazság, amit Szent
János evangélista írt: „Mindnyájan az ő teljességéből részesültünk, kegyelmet
kegyelemre halmozva. Mert a törvényt Mózes közvetítette, a kegyelem és igazság
azonban Jézus Krisztus által lett osztályrészünk. Istent nem látta soha senki,
az Egyszülött Fiú nyilatkoztatta ki, aki az Atya ölén van” (Jn 1,16-18). A
házasságot a kegyelem és az igazság rendjébe Jézus Krisztus emelte, vagyis
szentségi szintre, ahol az Ő szeretete, kegyelme áramlik. Ezért a családok
számára a Szentcsalád igazi eszmény és erőforrás.
Boldog IV. Károly és családja |
2. A
család a szeretet civilizációjának központja és szíve.
Az ember az
egyetlen teremtmény a földön, amelyet Isten önmagáért akart, és csak akkor
talál teljesen önmagára, ha őszintén elajándékozza magát. Az „odaadó” szeretet
következtében valósul meg az ember azáltal, hogy őszintén elajándékozza magát: szeretni annyit jelent, mint adni és kapni
szabad és kölcsönös ajándékozással, úgy, ahogyan vásárolni és eladni nem
lehet. Ezt mutatja a házastársak esküje is: „Szeretetből veszlek feleségül, ...
szeretetből megyek hozzád feleségül … s őt el nem hagylak holtomig-holtodig
semmiféle bajban…” A házasságkötési forma szavai leírják azt, ami a házaspár és
a család közjava: a szeretetet, a hűséget, a megbecsülést Krisztusban, s
mindezeknek a megmaradását az élet minden napján. Kettőjük javainak, melyeket
egyenként is birtokolnak, később a gyermekek közjavává kell válniuk. A közjó,
miközben egyesíti a benne részesedő személyeket, természete szerint biztosítja
minden egyes személy igazi javát. A menyasszony és a vőlegény nemcsak
elajándékozza és elfogadja egymást, hanem elfogadják és keresztény módon
akarják nevelni a gyermekeket, akikkel Isten megajándékozza őket.
A szeretettől
vezérelt élet ajándékozás és élet
vállalás nem egyszerűen fizikai, hanem lelki természetű feladat is, melynek
örök kezdete Istenben van és Hozzá kell vezetnie. Ezért a család a szeretet civilizációjának központja és szíve –
írja levelében II. János Pál pápa.
A
civilizáció az emberi történelemhez
tartozik, mert lelki és erkölcsi igényeinknek felel meg: az Isten képére és
hasonlatosságára teremtett ember a Teremtő kezéből megkapta a világot a
feladattal, hogy formálja át a saját képére és hasonlatosságára. E feladat
végrehajtásából születik a civilizáció, mely nem egyéb, mint a „világ emberivé
tétele” (13).
„Krisztus… nyilatkoztatja ki
teljesen az embert az embernek, és megismerteti vele magasztos hivatását” (GS
22). A szeretet civilizációja Isten kinyilatkoztatásából veszi kezdetét, aki a
szeretet (1Jn 4,8), és szorosan kapcsolódik a szeretethez, mely „kiáradt a
szívünkbe a nekünk adott Szentlélek által” (Róm 5,5), és növekszik annak az
állandó művelésnek köszönhetően, melyről a szőlő és a szőlőműves evangéliumi
példázata beszél (Jn 15,1-2).
„A keresztény család Isten Országát
építi a történelemben azokkal a mindennapos dolgokkal, amelyek életének föltételei vagy annak
meghatározói. Így tehát házastársi és
családi szeretetben – amely gazdag értékekben s a termékenység, a hűség, a
kizárólagosság és egyetemesség igényeivel teljesül be – valósul meg és válik
egyre tökéletesebbé a keresztény család részvétele Jézus Krisztus és Egyháza
papi, prófétai és királyi feladatában. Éppen ezért a szeretet és az élet alkotja a keresztény család üdvözítő küldetésének
velejét az Egyházban és az Egyház javára adta” (FC 50).
A házasság szentsége hatékony
kegyelme által, a keresztény család mindig Krisztus szeretetében él, és az
Egyház küldetését teljesíti, mikor a mindennapi életfeladatait végzi. Ezért a
család a szeretet civilizációjának a központja és szíve.
A 19 gyerekes Dugger család |
3. A
boldog élet a család, a munka és a házastársak egymás vállalásában rejlik.
Németh László 1965 decemberének
végén, 40. házassági évfordulójukra készülve „egy kis mérlegfélét” készített
felesége számára. Íme egy kis részlet a gyönyörű mérlegből: „Három közös alkotás őrzi az együtt
végigküzdött évtizedek eredményét. Az első a család. Másik közös alkotásunk, mely nem sokkal több jogon viseli,
mint lányaink, csak az én nevemet: a mű.
De akármilyen szép a család, jelentős a mű, legcsodálatosabb közös alkotásunk: a
viszonyunk. Így lépünk át a közös ötödik évtizedbe, melyről nem tudjuk,
mikortól lesz csonka, holtbiztosan még azt sem, melyikünkre ragasztja az özvegy
nevet; egy a biztos, hogy az eddiginél is nagyobb szükségünk lesz benne egymás
melegére. Ami előttünk áll: az egyre terhesebb öregség, matracsír, szellemi
hanyatlás. Kire számíthatnánk elsősorban, ha nem egymás emlékezetére,
tapintatára, mely a visszatetszőben is megőrzi a régit, a kedveset, s nemcsak
nem akarja észrevenni, de nem is veszi észre az együtt pusztulót, tönkremenőt”
(Tarjányi Zoltán, Vasárnapi ige, 1999).
Itt nőttem fel |
Ehhez már csak a
Szent Józsefhez szóló ima végső fohászát kell csatolni: Jézus, Mária, József –
veletek békében költözzék el lelkem.
XVI.
Benedek pápa hangsúlyozta: „Isten szentháromságos szeretetközösség, tehát a
család – egyrészt mert szeretetközösség,
másrészt mert életadásra hivatott –
a Szentháromság képmása." Ezt a képmást szemléljük ott, ahol igent mondtak a házastársi szeretetközösségre, a gyermekek
vállalására, nevelésére és a becsületes munka végzésére. A családot ez teszi
kereszténnyé, ahol életté válik a Szentcsalád napi szent ige: „Krisztus békéje
töltse be szíveteket” (Kol 3,15).
Ferenc pápa mai
Twitter üzenetében írja: a Szentcsalád segítsen, hogy felismerjük a
család szent természetét és szépségét. Így legyen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése