Még az EU-s
tagságra készülő ország, 2002-ben létrehozta a korrupcióellenes igazgatóságot,
illetve elődjét, hogy teljesítse az egyik legfontosabb felvételi kritériumot,
és független, pártatlan és hatékony igazságszolgáltatást tudjon felmutatni; hogy az üzleti
világ is átláthatóbbá és kiszámíthatóbbá váljék. A felső és középszintű
korrupció felfedezésére, kivizsgálására és a vádeljárások lefolytatására hozták
létre. Ennek filozófiája az volt, hogy a korrupciót minden szinten azok az
emberek táplálják, akik a hatalom birtokában úgy érzik, hogy a törvények felett
állnak, és a társadalom nem rendelkezik elég hatékony eszközzel ahhoz, hogy
megvédje a rendelkezésére álló nemzeti vagyont, felderítse a bűncselekményeket és
felelősségteljes magatartásra kényszerítse a korrupcióra hajlamos
„fehérgalléros” embereket. 2006 után olyan ügyek kerültek napvilágra,
amelyekben politikusok, parlamenti képviselők, miniszterek voltak érintettek: százezer
valutás sikkasztások, tízezer hektáros földek megkaparintása stb. Nagyon ingatag
és kételyek sokaságát rejti az igazságszolgáltatás, amikor bárkit fel lehet
jelenteni és meg lehet hurcoltatni. A jogban az ártatlanság vélelme (inculpata tutela) alapelv, amely szerint
senki sem tekinthető bűnösnek mindaddig, amíg a büntetőjogi felelősségét a
bíróság jogerős határozata nem állapította meg.
Ez a római jog egyik jogelvén alapszik: Quisquis praesumitur bonus, donec probetur contrarium, amely szerint: Mindaddig, amíg bűnössé nem nyilvánítják, minden ember ártatlannak vélelmezendő.
Ez a római jog egyik jogelvén alapszik: Quisquis praesumitur bonus, donec probetur contrarium, amely szerint: Mindaddig, amíg bűnössé nem nyilvánítják, minden ember ártatlannak vélelmezendő.
Erről azért szólunk
nagyböjt 2. vasárnapján, hogy még jobban
megértsük, hogy Isten velünk
és értünk van. (Róm 8,31b-34) Szent
Pál mondja: „Ha Isten velünk, ki ellenünk? ... Ki emel vádat? ... Ki ítél el?”
Az Atya szeretetével akar jó útra téríteni: Fiát adta értünk áldozatul. A Fiú
sem ítél el, mert áldozattá lett értünk. A keresztségben megigazulttá és mások
számára áldássá tett. Mivel Szentlelkét is elküldte, ezért képesek vagyunk
minőségileg Istennek tetsző áldozatot bemutatni, mások számára áldássá lenni.
Kereszténynek lenni annyi, mint Krisztus életét élni.
A keresztségkor
Jézusba oltódtunk, az ő élete áramlik bennünk. Felvisz néha a hegyre,
„csöndesen és váratlanul átölelt”, megmutatja magát akár három apostolának a
Színeváltozás hegyén (Mk 9,2-10), de utána levisz a mindennapi életbe, hogy
Vele vállaljuk a szeretet áldozatát.
A szeretetáldozat titkában átszellemül a böjt és a vezeklés, a kín és a szenvedés, s akkor jövőnket készségesen Isten akaratára bízzuk – ahogy azt Ábrahám fia feláldozásával tette (Ter 22,1-2.9a. 10-13. 15-18) – és legyőzzük a körülvevő sötétséget.
Szent István király életéből ismerjük, amikor egy orvgyilkos meg akarta ölni, a zajra felébredő király felkiáltott: Ha Isten velem, ki ellenem?
A szeretetáldozat titkában átszellemül a böjt és a vezeklés, a kín és a szenvedés, s akkor jövőnket készségesen Isten akaratára bízzuk – ahogy azt Ábrahám fia feláldozásával tette (Ter 22,1-2.9a. 10-13. 15-18) – és legyőzzük a körülvevő sötétséget.
Szent István király életéből ismerjük, amikor egy orvgyilkos meg akarta ölni, a zajra felébredő király felkiáltott: Ha Isten velem, ki ellenem?
„Ez az én szeretett
Fia, őt hallgassátok!” Mk 9,7.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése