Egy vállalkozásnál 5 alapvető
funkció szükséges:
1.
A tervezés – rövid-, közép- és hosszútávú.
2.
Szervezkedés a bizalmon alapszik. Egy fecske nem csinál nyarat – ma csak
összetársulva lehet eredményes egy vállalkozás. Papírra kell tenni: Miért, ki,
mit, hol, mikor, mivel, hogyan?
3.
Irányítás – a vezető mindig tudja magáról, hogy ő a közösség tagja,
mert ő a közösségért van – és kellő tájékozódás alapján lehet cselekedni
(szakmai, piaci ismeret).
4.
Bevonás – (kaláka rendszer, közbirtokosság) fontos,
hogy a tagok mondják el egyenként is a véleményüket, azt is, hogy ki mit tud a
célért felvállalni. Állandó kapcsolattartás szükséges.
5.
Ellenőrzés – pontos kimutatás és állandó kiértékelés. Az
együtt-munkálkodás, a szükséges változtatás a vállalkozás próbája. Fejleszteni
kell egy kisebb szintről magasabb szintre.
***
1923-ban a világ nagy pénzügyi
szakemberei konferenciát rendeztek Chicagoban, ahol megjelent hat, nagynevű
amerikai vállalat elnöke és Jesse Livermore, a Wall Street akkori leghíresebb
spekulánsa is. Mindannyian gazdagok, sikeresek és befolyásosok. 25 éven belül
azonban ez a hét férfi rádöbbent arra, hogy a világ, amiben éltek, és a mód,
ahogyan éltek, nem tudott számukra az "igazi élethez" eleget adni.
Egyikük börtönbe került, a másik megtébolyult. További kettő hajléktalanként
halt meg, a maradék három pedig öngyilkos lett. Mindannyian mesteri fokon
művelték a pénzszerzést, de egyikük sem tanulta meg, hogy hogyan kell az életet
igazán megélni. Nem találták meg azt, ami valóban értékes és fontos az életben.
Miért? Az ok az, hogy a társadalom élettel, munkával, erkölccsel és jövővel
kapcsolatos látásmódja meglehetősen eltér a keresztény látásmódtól. A pillanatnyi siker olyan, mint egy
pingpong mérkőzés megnyerése a süllyedő Titanicon!
I.) Ez a torzulás pedig abban a
tanításban gyökerezik, hogy létezésünk pusztán a véletlennek köszönhető. Ekkor
sajnos nem vagyunk többek az állatoknál, amik csak igényeik kielégítésére
törekednek. Ezt vallják:
1) A munka célja, hogy mindent
megtegyünk a siker érdekében. A sikeresség mutatói pedig a pénz, a vagyon és a
befolyás.
2) Mivel az élet rövid, az életmód
kialakításában fontos szerepet tölt be a gyors örömszerzés: "minél több
örömöt, minél kevesebb idő alatt". Ez a fogyasztás megnövekedését és a
megtakarítás csökkenését eredményezi.
3) A befektetési stratégia alapja a
rövidtávú, minél gyorsabb meggazdagodás. A gazdasági élet csendesebb szakaszait
pusztán szükséges, átmeneti rossznak tekintik.
4) Nincs végső cél vagy morál. Az
etikai elvek relatívak és személyre szabottak. Általában nagyon kevés szerepük
van (ha egyáltalán van) a célok kitűzésében.
II.) Most hasonlítsuk össze mindezt a
keresztény világnézettel, amely ezt mondja, hogy létezésünket a teremtő
Istennek köszönhetjük. Övéi vagyunk olyan célokkal, melyek az örök életre
szólnak. Ezért:
1) A munka célja, hogy az Isten
által adott képességeinket használjuk mások javára. A sikeresség mutatói az
Istennel való békesség, mások szeretete és elégedettség.
2) Az örök élet lehetséges, az örök
értékekre koncentráló életmód az igazán helyénvaló. Ennek eredménye a jeleni
kisebb fogyasztás, a nagyobb megtakarítás és mások megsegítése.
3) Befektetési stratégiánkban inkább
a hosszú távú gondolkodás lehet a jellemző.
4) Mivel Isten örök célt adott
nekünk, ezért az erkölcs, az adott szó fontos, mert "amit vet az ember, azt aratja". A
kinyilatkoztatáson alapuló erkölcs fontos szerepet játszik a célok kitűzésében.
Ha így járunk el, akkor Isten megáld
bennünket. Csak véssük szívünkben jól a szavait, mint a Szűzanya (Lk 2,16-21),
s akkor Isten minket is boldoggá tesz.
***
Kell a bizalom, a lehetőségek
felmérése, igény, tőke, szabad terület, eszköztár és munkaerő.
Ha összefogtok, akkor támogatnak.
Külön-külön ma senki sem esélyes.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése