Szeretem a februárt.
Életszerű. Miközben förgeteges, hóviharos napokat produkál, azért néhanapján
elbájol déli verőfényével. Változékony, kiszámíthatatlan, mintha A szél és a nap magyar népmese elevenedne meg a 28 nap valamelyikén,
s fitogtatja, hogy ki az erősebb? S ha kendő vagy sapka nem fedi fejünket,
akkor szálaira bomolva kuszálja össze hajunkat. Az időjárás mellett e rövid
hónap ünnep- és míves napjai színesek, mert vidámsággal s komolysággal
telítettek, ugyanis fele farsang, s fele böjt.
Itt van mindjárt
Gyertyaszentelő Boldogasszony avagy Szűz
Mária tisztulata, ahogy 1466-ban Németi György pálos szerzetes (?) írta
Tatrosvárosban, a Müncheni-kódexbe. Gyertyaszentelőt már a Szent László
vezetése alatt tartott Szabolcsi zsinat (1092) a kötelező ünnepek közé sorozta.
Jézusnak a templomba való bemutatása (Lk 2,22-40) számos szárnyasoltár
képsorozatában feltűnik: Almakeréken 1400-ban, Kassán 1450-ben, Csíkszentimrén
1500-ban és más helyeken.
E napon az egyház gyertyát szentel,
mivel a gyertya már az ókeresztény korban Krisztus jelképe. A viasz emlékeztet
Jézus emberi természetére, a világosság pedig istenségére. Amikor otthonainkba
visszük, kifejezzük, hogy Krisztus világosságában akarunk járni-kelni, vagyis
Krisztus jelenlétében élni. Ezért gyújtjuk meg a vízkereszti házszenteléskor,
balázsoláskor, elsőáldozásnál, húsvéti vigílián, vihar idején, ha beteg
családtaghoz a pap Szentséget visz, valamint a haldokló ágya mellett és
ravatalánál. Napjainkban a Szeretetláng engesztelő mozgalom körmenetén.
A naphoz fűződő medvét
emlegető népi időjóslás: „Kimegyek
és megnézem, milyen az idő, a naptár szerint ma van Gyertyaszentelő.” Ha
megcseppent az eresz, akkor visszamegy, mert hidegebb lesz mint előtte. Szintén
időjósló nap február 24., Mátyás apostol napja. Országszerte időjárási regulák
fűződnek. „Mátyás ront, ha talál (=megolvasztja, megtöri
a jeget), ha nem talál, csinál (= ha már nem talál jeget, akkor faggyal köszönt
be). Ezt a németek is mondják: Methias bricht Eis, hat er keins, so macht er
eins.
A teremtett világ jeleiből
olvastunk és olvasunk. Megdöbbentő amikor a
materiális világ kutatói, a racionalitás emberei mégiscsak eljutnak az anyagon
túli, sokkal “finomabb szintű” dimenziók világába is, és a sejtek, idegpályák
és egyéb biológiai dolgok mellett, Istenről kezdenek el beszélni. Így
nyilatkozott Freund Tamás világhírű agykutató, akadémikus a lélekről, az
agyról, az ateizmusról és az evolúcióról. Szavai megdöbbentőek. „Ha
a neurobiológus megismeri az idegsejt hálózatokat, nehezen tudja elképzelni,
hogyan lesznek ebből új gondolatok, hogyan tehet föl az idegsejtek hálózata
olyan kérdéseket, mint hogy mi az élet értelme. Akármennyire komplex terméke az
agy az evolúciónak, nem gondolom, hogy képes kitermelni egy olyan nem anyagi
entitást – nevezzük elmének, éntudatnak, szabad akaratnak, léleknek, de
leginkább ezek együttesének – amely irányítóként hat vissza az őt létrehozó
idegsejtek hálózatára. Inkább azt tudom
elképzelni, hogy, mint az anyag evolúciójának csúcsa, az emberi agy vált
alkalmassá, hogy rajta keresztül a teremtő eredetű Lélek meg tudjon nyilvánulni
az anyagi világ és ami fontosabb, a többi lélek számára. … Ezért gondolom én,
hogy az agyunk nem kitermeli, hanem befogadja az egyébként tér-idő dimenziókon
kívül létező lelkünket.
Az ateisták hite még nagyobb, mint az enyém, mert ők el tudják
hinni, hogy az öntudatára ébredt emberi agy az ősrobbanással önmagából,
önmagától és önmagáért keletkezett anyagi világ fejlődésének terméke lenne. Én
ezt nem tudom elhinni, természettudományos bizonyítékaink pedig egyik
álláspontra sincsenek. … Én inkább abban hiszek, hogy volt egy teremtő Lélek,
akinek valamiért eszébe jutott, hogy anyagi világra volna szükség. Ahogy a
Biblia írja, kezdetben volt az Ige. A teremtő szándék. A fizikai állandókat úgy
állította be, hogy hozzánk hasonló lények jöjjenek létre. A kémiai, majd
biológiai evolúció szabályai, úgy mint a természetes szelekció, nem mások, mint
a teremtés eszközei. Nincs abban semmi különleges, ha egy tudós istenhívő.
Inkább abban látom a különlegességet, ha egy tudós ateista. Olyan
hiedelemrendszerben kell élnie, aminek én nem látom az értelmét.
A legnagyobb rejtély a gondolkodó, szabad akarattal rendelkező
ember keletkezésének az értelme, a lelkünk eredete, küldetése és sorsa. Ezek
olyan kérdések, amelyekre a természettudomány sohasem fog választ adni. Ha
pedig a hitünk más kérdésekkel foglalkozik, mint a tudomány, akkor miért ne
lehetne a kettő összeegyeztethető, egymást kiegészítő?”
Kedves Olvasó, munkatársaim nevében is kívánom, hogy szívünk
fényét táplálja a fele farsang, s fele böjt is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése