Közös sajtótájékoztatón egyeztetett február 4-én Bokor Tibor, Kézdivásárhely polgármestere, Böjte Csaba, a Dévai Szent Ferenc Alapítvány elnöke és Fejér László Ödön szenátor a kézdivásárhely-kantai egykori minorita rendház hasznosításáról. Az épületben ifjúságsegítő központot hoznak létre.
Böjte Csaba ferences szerzetes elmondta: mivel a minorita rendházat ferencesek hozták létre, kötelességének érezte megmenteni az utókornak ezt az épületet. Sikeres pályázaton vannak túl, a javításhoz szükséges pénz is a birtokukban van, ezért a hivatalos engedélyek beszerzése után remélhetően április elején elkezdődhetnek a munkálatok – írja a Háromszék.
Böjte Csaba szerint a kantai rendház hasonlóan működhetne a Szent Ferenc Alapítvány csíkszentsimoni intézményéhez, azaz a délutáni oktatás során kézművességgel foglalkozhatnának a fiatalok. A szociális kollégiumban negyven-ötven diákot fogadnának. A tervek szerint 2020 szeptemberében már be is lehetne iskolázni az első tanulókat.
Fejér László Ödön ezelőtt négy esztendővel Lemhényben találkozott Csaba testvérrel, és akkor került szóba a minorita rendház felújítása. Ugyanabban az évben megalakították a Böjte Csaba gyermekeit támogató kézdivásárhelyi baráti társaságot. A tervezési kiadások egy részét a városháza, másik részét pedig a baráti társaság állta, a felújításhoz szükséges anyagiak nagy részét a magyar kormány biztosította.
Forrás: Romkat.ro
Fotó: Iochom István
Magyar Kurír
Ez a célja és értelme
romániai, erdélyi látogatásának is.
A kommunista uralom idején elképzelhetetlen volt, hogy pápa
meglátogasson minket. Minden megváltozott az első kommunista országból
származó állampolgár, a lengyel krakkói bíboros érsek, Karol Wojtyła
pápává választásakor (II. Szent János Pál pápa, 1978–2005).
Megválasztása után nyolc hónappal, 1979. június 8–10. között már
meglátogatta lengyel hazáját, és a Varsói Szerződés kommunista államai
szándékosan lehetővé tették, hogy a tagállamok katolikus püspökei
elmenjenek Lengyelországba a pápalátogatásra.
Mivel akkor Romániában csak két katolikus püspöknek volt működési
engedélye, és Isten Szolgája Márton Áron már ágyban fekvő beteg volt,
segédpüspöke, Jakab Antal – 14 évi börtön után – még elmehetett a
pápalátogatásra. A jó Isten kegyelméből és Jakab püspök jóvoltából
elkísérhettem ezen az úton. Ez volt tulajdonképpen első találkozásom II.
Szent János Pál pápával. A többi volt kommunista állam meglátogatása a
vasfüggöny leomlása utánra maradt, köztük Magyarországé is 1991-ben és
1996-ban. Az ortodox többségű országok még idegenkedtek attól, hogy a
szentatyát beengedjék. Így történt, hogy a görög és szláv ortodox
többségű országok között egyedül Románia volt nem görög és nem szláv,
hanem újlatin nyelvében és római nevében, de ortodox vallásával Kelethez
tartozott. Tehát hidat képezhetett Kelet és Nyugat között.
Románia lett tehát az első ortodox többségű ország, amelyik meghívta a
pápát. Ugyanakkor időben és térben korlátozták: 1999. május 7–9. közötti
látogatása idején II. János Pál pápa nem hagyhatta el Bukarestet, és
két és fél napot tartózkodhatott itt.
A nunciatúrai ebéden ott voltunk mind a romániai görögkatolikus. mind a
római katolikus püspökök. A szentatya arra kért bennünket, vele együtt
szenvedjünk, hogy nem jöhet át Erdélybe meglátogatni híveit, hiszen a
katolikusok többsége Erdélyben él. De elfogadta ezt a megszorítást a
magasabb, ökumenikus párbeszéd érdekében. Ígérte, hogyha még egyszer
jön, akkor mindenképpen átjön hozzánk. Ígéretét csak második utóda,
Ferenc szentatya tudja teljesíteni húsz év múltán, 2019-ben!
– Bizonyára emlékszik még a Ferenc pápával való első találkozására.
Megosztaná olvasóinkkal, hogy milyen élmény volt?
– Ferenc szentatya idején kétszer voltam Rómában: XXIII. János és II.
János Pál pápa szentté avatásán és az örmény genocídium
emlékszentmiséjén 2015. Fehérvasárnap, amikor örmény apostoli
kormányzóként én is koncelebrálhattam a szentmisén a szentatyával és az
örmény katolikus püspökökkel. Személyes találkozásra azonban nem volt
alkalom. Ferenc szentatyával tulajdonképpen közvetlen közelben csak
2018. november 8-án, az egyházi törvénykönyv előírásai szerint öt
évenként megejtendő római látogatás – a neve „ad limina”, vagyis
zarándoklat Szent Péter és Szent Pál apostolok római sírjainak
„küszöbéhez” – idején volt alkalmam.
A püspökök létszámának megnövekedése miatt nincs már ideje a
szentatyának, hogy minden megyéspüspököt negyedóra négyszemközti
beszélgetésre fogadjon. Ezért november 8-án reggel koncelebráltunk vele a
Szent Márta házi kápolnájában, majd a magánkönyvtárában másfél órán át
fogadta a Romániai Katolikus Püspöki Kart testületileg másfél órás
megbeszélésre. Ez volt tulajdonképpen az első és eddig egyetlen
személyes találkozásom Ferenc szentatyával.
– Már említette, hogy több ízben is volt alkalma találkozni II. Szent
János Pállal. Tulajdonképpen hány pápával találkozott az évek során?
Milyen élmények fűzik ezekhez az alkalmakhoz?
– Mivel Márton püspök úr (Márton Áron – szerk. megj.) kiküldött Rómába
tanulni, hogy szentírástanár lehessek a gyulafehérvári közös
Hittudományi Főiskolán, 1970 és 1974 között részt vettem több szerdai
pápai kihallgatáson, szentté avatáson, de a szentatyát csak távolból
láthattam. Viszont 1971. május 17-én msgr. dr. Boros Béla vértanú titkos
temesvári püspök háromnegyedórás négyszemközti megbeszélés után
négyünket, akik ott tanultunk, bemutatott VI. Szent Pál pápának, aki
Jacques Loew lelkigyakorlatos könyvével ajándékozott meg bennünket, és
fénykép is készült a találkozóról. Ugyanabban az évben Márton Áron
püspök kint volt Rómában, és a négyszemközti után ő is bevitt minket a
szentatyához.
Megható volt látni a két szent püspököt: VI. Szent Pál nem engedte meg
Márton püspöknek, hogy előtte letérdeljen, átölelte, és azt mondta
nekünk: „Hallgassatok rá, mert szent püspökötök van.” Az alázatos Márton
Áron belepirult a pápai dicséretbe.”
Mivel rögtön a változások után, már 1990 márciusában segédpüspök lettem,
azóta minden évben jártam Rómában, olykor többször is, II. Szent János
Pál temetéséig. Arra is elmentem, hiszen három kinevezést kaptam tőle:
1990. március 14-én gyulafehérvári segédpüspök és Aquae Regiae címzetes
püspöke, 1991. június 13-án a romániai katolikus örmények „ad nutum S.
Sedis” (ideiglenes) apostoli kormányzója, valamint 1994. április 8-án a
gyulafehérvári érseki kinevezést. 1991-ben, 1996-ban, 2003-ban és
2010-ben voltunk „ad limina” látogatáson, és ekkor még megvolt a
negyedóra négyszemközti.
Később ez kiesett, mert a korhatár miatt (75 év) megkétszereződött a
püspökök száma és a pápa fizikailag nem tudja őket negyedóra
négyszemköztire fogadni. 1990 óta háromszor vettem részt konferenciákat
képviselve püspökszinóduson: 1990-ben, 1999-ben és 2008-ban. Ilyenkor
több alkalom is volt a szentatyával találkozni, de csak egy kézcsók
erejéig. Beszélgetésre ilyenkor nincs alkalom.
Készülnek és imádkoznak. A Romániai Katolikus Püspökkari Konferencia
tagjai legutóbb novemberben találkoztak Ferenc pápával a Vatikánban •
Fotó: Magyarkurír.hu
– Hogyan készül a Ferenc pápával való június találkozóra? Lesz-e alkalom
személyes találkozóra?
– A szentatya romániai-erdélyi látogatására már a tavaly óta készülünk.
Viszont a szentatya biztonsága érdekében nem volt szabad beszélni erről
addig, amíg a Szentszék idén január 11-én hivatalosan be nem jelentette,
hogy Ferenc szentatya 2019. május 31. és június 2. között jön az
országba, és négy várost látogat meg: Bukarestet, Jászvásárt, a
csíksomlyói Szűzanya-szentélyt és Balázsfalvát.
Az előkészületek természetesen tovább folynak, de részletekről nem
beszélhetünk, szintén a biztonság kedvéért. Csak annyit mondhatunk,
amennyit a szentszéki közlemény mondott. Ilyen esetben nincs alkalom
személyesen találkozni a szentatyával, csak közösségben.
– Számíthatnak az erdélyi katolikus hívek arra, hogy szóba kerül az
egyházi ingatlanok visszaszolgáltatásának megtagadása vagy éppen
újraállamosítása? Vagy ezek a témák nem ilyen alkalmakkor szoktak
napirendre kerülni? Ön szerint a jelenlegi helyzetben segíteni tudna a
szentatya közbenjárása?
– Mivel ez a kérdés is az előbb említett tilalom alá esik, csak annyit
mondhatok, hogy mi már a tavaly bejelentettük: jó volna, ha a román
állam minden függőben levő egyházi kérdést megoldana a pápalátogatásra,
köztük a vagyon-visszaszolgáltatást, az iskolák ügyét. A nuncius úr
figyelmeztetett, hogy a szentatya látogatására ilyen feltételt nem lehet
szabni – tudniillik, hogy csak akkor jöjjön, amikor minden rendben van
–, mert
a szentatya éppen azért jön, hogy segítsen a kérdések megoldásában.
– Milyen várakozásokkal tekint a csíksomlyói pápalátogatásra?
– Mindazt, amit várunk a szentatya látogatásától, körlevélben már
közöltem. Itt nem ismétlem meg, csak a lényeget. Kérjük, erősítsen meg
minket hitünkben és a szentatya iránti hűségben a csíksomlyói kőkereszt
feliratos fohásza szerint: „Isten! Tarts meg minket őseink szent hitében
és erényeiben.”
– Mennyi hívet várnak Csíksomlyóra június elsején, amikor a szentatya
szabadtéri misét tart?
– Még korai arról beszélni, hogy hányan jönnek, mert a jelentkezés még
mindig folyik. Úgy lesz, mint a pünkösdi búcsún: hívő emberek azt
mondják, hogy félmillió zarándok volt, míg az ateisták, kétkedők szerint
esetleg százezer.
– Mit üzen a csíksomlyói Nyeregbe elzarándokló híveknek?
– Azt üzenem, hogy figyeljenek majd arra, amit a szentatya nekünk mond.
– Készül-e személyes jellegű ajándékkal a szentatyának?
– Igen, készülünk ajándékkal a szentatyának. Mindig is szokásban volt,
hogy a szentatyának a felajánlási körmenetben ajándékokat adnak át, és
természetesen a főegyházmegye papjai és hívei nevében is. Mindezt még a
szervező bizottság tárgyalja.
– Mikor tudhat meg több részletet a nagyközönség az apostoli körútról?
– Bővebb részleteket csak akkor lehet megtudni és közölni, amikor a
Szentszék előreláthatólag másfél hónappal a látogatás előtt – tehát
április közepén, még húsvét előtt – közölni fogja a részleteket. Vagyis
azt, hogy melyik nap hova megy a szentatya, hol mutat be
szentmiseáldozatot. Addig is készüljünk, és imádkozzuk a pápalátogatásra
javasolt közösségi imát.(Ezt a cikket a Krónikáról másolták:
https://kronika.ro/velemeny/ba-szentatya-azert-jon-erdelybe-hogy-segitsenr-n-jakubinyi-gyorgy-gyulafehervari-ersek-a-papalatogatasrol)
Ez a célja és értelme
romániai, erdélyi látogatásának is.
A kommunista uralom idején elképzelhetetlen volt, hogy pápa
meglátogasson minket. Minden megváltozott az első kommunista országból
származó állampolgár, a lengyel krakkói bíboros érsek, Karol Wojtyła
pápává választásakor (II. Szent János Pál pápa, 1978–2005).
Megválasztása után nyolc hónappal, 1979. június 8–10. között már
meglátogatta lengyel hazáját, és a Varsói Szerződés kommunista államai
szándékosan lehetővé tették, hogy a tagállamok katolikus püspökei
elmenjenek Lengyelországba a pápalátogatásra.
Mivel akkor Romániában csak két katolikus püspöknek volt működési
engedélye, és Isten Szolgája Márton Áron már ágyban fekvő beteg volt,
segédpüspöke, Jakab Antal – 14 évi börtön után – még elmehetett a
pápalátogatásra. A jó Isten kegyelméből és Jakab püspök jóvoltából
elkísérhettem ezen az úton. Ez volt tulajdonképpen első találkozásom II.
Szent János Pál pápával. A többi volt kommunista állam meglátogatása a
vasfüggöny leomlása utánra maradt, köztük Magyarországé is 1991-ben és
1996-ban. Az ortodox többségű országok még idegenkedtek attól, hogy a
szentatyát beengedjék. Így történt, hogy a görög és szláv ortodox
többségű országok között egyedül Románia volt nem görög és nem szláv,
hanem újlatin nyelvében és római nevében, de ortodox vallásával Kelethez
tartozott. Tehát hidat képezhetett Kelet és Nyugat között.
Románia lett tehát az első ortodox többségű ország, amelyik meghívta a
pápát. Ugyanakkor időben és térben korlátozták: 1999. május 7–9. közötti
látogatása idején II. János Pál pápa nem hagyhatta el Bukarestet, és
két és fél napot tartózkodhatott itt.
A nunciatúrai ebéden ott voltunk mind a romániai görögkatolikus. mind a
római katolikus püspökök. A szentatya arra kért bennünket, vele együtt
szenvedjünk, hogy nem jöhet át Erdélybe meglátogatni híveit, hiszen a
katolikusok többsége Erdélyben él. De elfogadta ezt a megszorítást a
magasabb, ökumenikus párbeszéd érdekében. Ígérte, hogyha még egyszer
jön, akkor mindenképpen átjön hozzánk. Ígéretét csak második utóda,
Ferenc szentatya tudja teljesíteni húsz év múltán, 2019-ben!
– Bizonyára emlékszik még a Ferenc pápával való első találkozására.
Megosztaná olvasóinkkal, hogy milyen élmény volt?
– Ferenc szentatya idején kétszer voltam Rómában: XXIII. János és II.
János Pál pápa szentté avatásán és az örmény genocídium
emlékszentmiséjén 2015. Fehérvasárnap, amikor örmény apostoli
kormányzóként én is koncelebrálhattam a szentmisén a szentatyával és az
örmény katolikus püspökökkel. Személyes találkozásra azonban nem volt
alkalom. Ferenc szentatyával tulajdonképpen közvetlen közelben csak
2018. november 8-án, az egyházi törvénykönyv előírásai szerint öt
évenként megejtendő római látogatás – a neve „ad limina”, vagyis
zarándoklat Szent Péter és Szent Pál apostolok római sírjainak
„küszöbéhez” – idején volt alkalmam.
A püspökök létszámának megnövekedése miatt nincs már ideje a
szentatyának, hogy minden megyéspüspököt negyedóra négyszemközti
beszélgetésre fogadjon. Ezért november 8-án reggel koncelebráltunk vele a
Szent Márta házi kápolnájában, majd a magánkönyvtárában másfél órán át
fogadta a Romániai Katolikus Püspöki Kart testületileg másfél órás
megbeszélésre. Ez volt tulajdonképpen az első és eddig egyetlen
személyes találkozásom Ferenc szentatyával.
– Már említette, hogy több ízben is volt alkalma találkozni II. Szent
János Pállal. Tulajdonképpen hány pápával találkozott az évek során?
Milyen élmények fűzik ezekhez az alkalmakhoz?
– Mivel Márton püspök úr (Márton Áron – szerk. megj.) kiküldött Rómába
tanulni, hogy szentírástanár lehessek a gyulafehérvári közös
Hittudományi Főiskolán, 1970 és 1974 között részt vettem több szerdai
pápai kihallgatáson, szentté avatáson, de a szentatyát csak távolból
láthattam. Viszont 1971. május 17-én msgr. dr. Boros Béla vértanú titkos
temesvári püspök háromnegyedórás négyszemközti megbeszélés után
négyünket, akik ott tanultunk, bemutatott VI. Szent Pál pápának, aki
Jacques Loew lelkigyakorlatos könyvével ajándékozott meg bennünket, és
fénykép is készült a találkozóról. Ugyanabban az évben Márton Áron
püspök kint volt Rómában, és a négyszemközti után ő is bevitt minket a
szentatyához.
Megható volt látni a két szent püspököt: VI. Szent Pál nem engedte meg
Márton püspöknek, hogy előtte letérdeljen, átölelte, és azt mondta
nekünk: „Hallgassatok rá, mert szent püspökötök van.” Az alázatos Márton
Áron belepirult a pápai dicséretbe.”
Mivel rögtön a változások után, már 1990 márciusában segédpüspök lettem,
azóta minden évben jártam Rómában, olykor többször is, II. Szent János
Pál temetéséig. Arra is elmentem, hiszen három kinevezést kaptam tőle:
1990. március 14-én gyulafehérvári segédpüspök és Aquae Regiae címzetes
püspöke, 1991. június 13-án a romániai katolikus örmények „ad nutum S.
Sedis” (ideiglenes) apostoli kormányzója, valamint 1994. április 8-án a
gyulafehérvári érseki kinevezést. 1991-ben, 1996-ban, 2003-ban és
2010-ben voltunk „ad limina” látogatáson, és ekkor még megvolt a
negyedóra négyszemközti.
Később ez kiesett, mert a korhatár miatt (75 év) megkétszereződött a
püspökök száma és a pápa fizikailag nem tudja őket negyedóra
négyszemköztire fogadni. 1990 óta háromszor vettem részt konferenciákat
képviselve püspökszinóduson: 1990-ben, 1999-ben és 2008-ban. Ilyenkor
több alkalom is volt a szentatyával találkozni, de csak egy kézcsók
erejéig. Beszélgetésre ilyenkor nincs alkalom.
Készülnek és imádkoznak. A Romániai Katolikus Püspökkari Konferencia
tagjai legutóbb novemberben találkoztak Ferenc pápával a Vatikánban •
Fotó: Magyarkurír.hu
– Hogyan készül a Ferenc pápával való június találkozóra? Lesz-e alkalom
személyes találkozóra?
– A szentatya romániai-erdélyi látogatására már a tavaly óta készülünk.
Viszont a szentatya biztonsága érdekében nem volt szabad beszélni erről
addig, amíg a Szentszék idén január 11-én hivatalosan be nem jelentette,
hogy Ferenc szentatya 2019. május 31. és június 2. között jön az
országba, és négy várost látogat meg: Bukarestet, Jászvásárt, a
csíksomlyói Szűzanya-szentélyt és Balázsfalvát.
Az előkészületek természetesen tovább folynak, de részletekről nem
beszélhetünk, szintén a biztonság kedvéért. Csak annyit mondhatunk,
amennyit a szentszéki közlemény mondott. Ilyen esetben nincs alkalom
személyesen találkozni a szentatyával, csak közösségben.
– Számíthatnak az erdélyi katolikus hívek arra, hogy szóba kerül az
egyházi ingatlanok visszaszolgáltatásának megtagadása vagy éppen
újraállamosítása? Vagy ezek a témák nem ilyen alkalmakkor szoktak
napirendre kerülni? Ön szerint a jelenlegi helyzetben segíteni tudna a
szentatya közbenjárása?
– Mivel ez a kérdés is az előbb említett tilalom alá esik, csak annyit
mondhatok, hogy mi már a tavaly bejelentettük: jó volna, ha a román
állam minden függőben levő egyházi kérdést megoldana a pápalátogatásra,
köztük a vagyon-visszaszolgáltatást, az iskolák ügyét. A nuncius úr
figyelmeztetett, hogy a szentatya látogatására ilyen feltételt nem lehet
szabni – tudniillik, hogy csak akkor jöjjön, amikor minden rendben van
–, mert
a szentatya éppen azért jön, hogy segítsen a kérdések megoldásában.
– Milyen várakozásokkal tekint a csíksomlyói pápalátogatásra?
– Mindazt, amit várunk a szentatya látogatásától, körlevélben már
közöltem. Itt nem ismétlem meg, csak a lényeget. Kérjük, erősítsen meg
minket hitünkben és a szentatya iránti hűségben a csíksomlyói kőkereszt
feliratos fohásza szerint: „Isten! Tarts meg minket őseink szent hitében
és erényeiben.”
– Mennyi hívet várnak Csíksomlyóra június elsején, amikor a szentatya
szabadtéri misét tart?
– Még korai arról beszélni, hogy hányan jönnek, mert a jelentkezés még
mindig folyik. Úgy lesz, mint a pünkösdi búcsún: hívő emberek azt
mondják, hogy félmillió zarándok volt, míg az ateisták, kétkedők szerint
esetleg százezer.
– Mit üzen a csíksomlyói Nyeregbe elzarándokló híveknek?
– Azt üzenem, hogy figyeljenek majd arra, amit a szentatya nekünk mond.
– Készül-e személyes jellegű ajándékkal a szentatyának?
– Igen, készülünk ajándékkal a szentatyának. Mindig is szokásban volt,
hogy a szentatyának a felajánlási körmenetben ajándékokat adnak át, és
természetesen a főegyházmegye papjai és hívei nevében is. Mindezt még a
szervező bizottság tárgyalja.
– Mikor tudhat meg több részletet a nagyközönség az apostoli körútról?
– Bővebb részleteket csak akkor lehet megtudni és közölni, amikor a
Szentszék előreláthatólag másfél hónappal a látogatás előtt – tehát
április közepén, még húsvét előtt – közölni fogja a részleteket. Vagyis
azt, hogy melyik nap hova megy a szentatya, hol mutat be
szentmiseáldozatot. Addig is készüljünk, és imádkozzuk a pápalátogatásra
javasolt közösségi imát.(Ezt a cikket a Krónikáról másolták:
https://kronika.ro/velemeny/ba-szentatya-azert-jon-erdelybe-hogy-segitsenr-n-jakubinyi-gyorgy-gyulafehervari-ersek-a-papalatogatasrol)
Ez a célja és értelme
romániai, erdélyi látogatásának is.
A kommunista uralom idején elképzelhetetlen volt, hogy pápa
meglátogasson minket. Minden megváltozott az első kommunista országból
származó állampolgár, a lengyel krakkói bíboros érsek, Karol Wojtyła
pápává választásakor (II. Szent János Pál pápa, 1978–2005).
Megválasztása után nyolc hónappal, 1979. június 8–10. között már
meglátogatta lengyel hazáját, és a Varsói Szerződés kommunista államai
szándékosan lehetővé tették, hogy a tagállamok katolikus püspökei
elmenjenek Lengyelországba a pápalátogatásra.
Mivel akkor Romániában csak két katolikus püspöknek volt működési
engedélye, és Isten Szolgája Márton Áron már ágyban fekvő beteg volt,
segédpüspöke, Jakab Antal – 14 évi börtön után – még elmehetett a
pápalátogatásra. A jó Isten kegyelméből és Jakab püspök jóvoltából
elkísérhettem ezen az úton. Ez volt tulajdonképpen első találkozásom II.
Szent János Pál pápával. A többi volt kommunista állam meglátogatása a
vasfüggöny leomlása utánra maradt, köztük Magyarországé is 1991-ben és
1996-ban. Az ortodox többségű országok még idegenkedtek attól, hogy a
szentatyát beengedjék. Így történt, hogy a görög és szláv ortodox
többségű országok között egyedül Románia volt nem görög és nem szláv,
hanem újlatin nyelvében és római nevében, de ortodox vallásával Kelethez
tartozott. Tehát hidat képezhetett Kelet és Nyugat között.
Románia lett tehát az első ortodox többségű ország, amelyik meghívta a
pápát. Ugyanakkor időben és térben korlátozták: 1999. május 7–9. közötti
látogatása idején II. János Pál pápa nem hagyhatta el Bukarestet, és
két és fél napot tartózkodhatott itt.
A nunciatúrai ebéden ott voltunk mind a romániai görögkatolikus. mind a
római katolikus püspökök. A szentatya arra kért bennünket, vele együtt
szenvedjünk, hogy nem jöhet át Erdélybe meglátogatni híveit, hiszen a
katolikusok többsége Erdélyben él. De elfogadta ezt a megszorítást a
magasabb, ökumenikus párbeszéd érdekében. Ígérte, hogyha még egyszer
jön, akkor mindenképpen átjön hozzánk. Ígéretét csak második utóda,
Ferenc szentatya tudja teljesíteni húsz év múltán, 2019-ben!
– Bizonyára emlékszik még a Ferenc pápával való első találkozására.
Megosztaná olvasóinkkal, hogy milyen élmény volt?
– Ferenc szentatya idején kétszer voltam Rómában: XXIII. János és II.
János Pál pápa szentté avatásán és az örmény genocídium
emlékszentmiséjén 2015. Fehérvasárnap, amikor örmény apostoli
kormányzóként én is koncelebrálhattam a szentmisén a szentatyával és az
örmény katolikus püspökökkel. Személyes találkozásra azonban nem volt
alkalom. Ferenc szentatyával tulajdonképpen közvetlen közelben csak
2018. november 8-án, az egyházi törvénykönyv előírásai szerint öt
évenként megejtendő római látogatás – a neve „ad limina”, vagyis
zarándoklat Szent Péter és Szent Pál apostolok római sírjainak
„küszöbéhez” – idején volt alkalmam.
A püspökök létszámának megnövekedése miatt nincs már ideje a
szentatyának, hogy minden megyéspüspököt negyedóra négyszemközti
beszélgetésre fogadjon. Ezért november 8-án reggel koncelebráltunk vele a
Szent Márta házi kápolnájában, majd a magánkönyvtárában másfél órán át
fogadta a Romániai Katolikus Püspöki Kart testületileg másfél órás
megbeszélésre. Ez volt tulajdonképpen az első és eddig egyetlen
személyes találkozásom Ferenc szentatyával.
– Már említette, hogy több ízben is volt alkalma találkozni II. Szent
János Pállal. Tulajdonképpen hány pápával találkozott az évek során?
Milyen élmények fűzik ezekhez az alkalmakhoz?
– Mivel Márton püspök úr (Márton Áron – szerk. megj.) kiküldött Rómába
tanulni, hogy szentírástanár lehessek a gyulafehérvári közös
Hittudományi Főiskolán, 1970 és 1974 között részt vettem több szerdai
pápai kihallgatáson, szentté avatáson, de a szentatyát csak távolból
láthattam. Viszont 1971. május 17-én msgr. dr. Boros Béla vértanú titkos
temesvári püspök háromnegyedórás négyszemközti megbeszélés után
négyünket, akik ott tanultunk, bemutatott VI. Szent Pál pápának, aki
Jacques Loew lelkigyakorlatos könyvével ajándékozott meg bennünket, és
fénykép is készült a találkozóról. Ugyanabban az évben Márton Áron
püspök kint volt Rómában, és a négyszemközti után ő is bevitt minket a
szentatyához.
Megható volt látni a két szent püspököt: VI. Szent Pál nem engedte meg
Márton püspöknek, hogy előtte letérdeljen, átölelte, és azt mondta
nekünk: „Hallgassatok rá, mert szent püspökötök van.” Az alázatos Márton
Áron belepirult a pápai dicséretbe.”
Mivel rögtön a változások után, már 1990 márciusában segédpüspök lettem,
azóta minden évben jártam Rómában, olykor többször is, II. Szent János
Pál temetéséig. Arra is elmentem, hiszen három kinevezést kaptam tőle:
1990. március 14-én gyulafehérvári segédpüspök és Aquae Regiae címzetes
püspöke, 1991. június 13-án a romániai katolikus örmények „ad nutum S.
Sedis” (ideiglenes) apostoli kormányzója, valamint 1994. április 8-án a
gyulafehérvári érseki kinevezést. 1991-ben, 1996-ban, 2003-ban és
2010-ben voltunk „ad limina” látogatáson, és ekkor még megvolt a
negyedóra négyszemközti.
Később ez kiesett, mert a korhatár miatt (75 év) megkétszereződött a
püspökök száma és a pápa fizikailag nem tudja őket negyedóra
négyszemköztire fogadni. 1990 óta háromszor vettem részt konferenciákat
képviselve püspökszinóduson: 1990-ben, 1999-ben és 2008-ban. Ilyenkor
több alkalom is volt a szentatyával találkozni, de csak egy kézcsók
erejéig. Beszélgetésre ilyenkor nincs alkalom.
Készülnek és imádkoznak. A Romániai Katolikus Püspökkari Konferencia
tagjai legutóbb novemberben találkoztak Ferenc pápával a Vatikánban •
Fotó: Magyarkurír.hu
– Hogyan készül a Ferenc pápával való június találkozóra? Lesz-e alkalom
személyes találkozóra?
– A szentatya romániai-erdélyi látogatására már a tavaly óta készülünk.
Viszont a szentatya biztonsága érdekében nem volt szabad beszélni erről
addig, amíg a Szentszék idén január 11-én hivatalosan be nem jelentette,
hogy Ferenc szentatya 2019. május 31. és június 2. között jön az
országba, és négy várost látogat meg: Bukarestet, Jászvásárt, a
csíksomlyói Szűzanya-szentélyt és Balázsfalvát.
Az előkészületek természetesen tovább folynak, de részletekről nem
beszélhetünk, szintén a biztonság kedvéért. Csak annyit mondhatunk,
amennyit a szentszéki közlemény mondott. Ilyen esetben nincs alkalom
személyesen találkozni a szentatyával, csak közösségben.
– Számíthatnak az erdélyi katolikus hívek arra, hogy szóba kerül az
egyházi ingatlanok visszaszolgáltatásának megtagadása vagy éppen
újraállamosítása? Vagy ezek a témák nem ilyen alkalmakkor szoktak
napirendre kerülni? Ön szerint a jelenlegi helyzetben segíteni tudna a
szentatya közbenjárása?
– Mivel ez a kérdés is az előbb említett tilalom alá esik, csak annyit
mondhatok, hogy mi már a tavaly bejelentettük: jó volna, ha a román
állam minden függőben levő egyházi kérdést megoldana a pápalátogatásra,
köztük a vagyon-visszaszolgáltatást, az iskolák ügyét. A nuncius úr
figyelmeztetett, hogy a szentatya látogatására ilyen feltételt nem lehet
szabni – tudniillik, hogy csak akkor jöjjön, amikor minden rendben van
–, mert
a szentatya éppen azért jön, hogy segítsen a kérdések megoldásában.
– Milyen várakozásokkal tekint a csíksomlyói pápalátogatásra?
– Mindazt, amit várunk a szentatya látogatásától, körlevélben már
közöltem. Itt nem ismétlem meg, csak a lényeget. Kérjük, erősítsen meg
minket hitünkben és a szentatya iránti hűségben a csíksomlyói kőkereszt
feliratos fohásza szerint: „Isten! Tarts meg minket őseink szent hitében
és erényeiben.”
– Mennyi hívet várnak Csíksomlyóra június elsején, amikor a szentatya
szabadtéri misét tart?
– Még korai arról beszélni, hogy hányan jönnek, mert a jelentkezés még
mindig folyik. Úgy lesz, mint a pünkösdi búcsún: hívő emberek azt
mondják, hogy félmillió zarándok volt, míg az ateisták, kétkedők szerint
esetleg százezer.
– Mit üzen a csíksomlyói Nyeregbe elzarándokló híveknek?
– Azt üzenem, hogy figyeljenek majd arra, amit a szentatya nekünk mond.
– Készül-e személyes jellegű ajándékkal a szentatyának?
– Igen, készülünk ajándékkal a szentatyának. Mindig is szokásban volt,
hogy a szentatyának a felajánlási körmenetben ajándékokat adnak át, és
természetesen a főegyházmegye papjai és hívei nevében is. Mindezt még a
szervező bizottság tárgyalja.
– Mikor tudhat meg több részletet a nagyközönség az apostoli körútról?
– Bővebb részleteket csak akkor lehet megtudni és közölni, amikor a
Szentszék előreláthatólag másfél hónappal a látogatás előtt – tehát
április közepén, még húsvét előtt – közölni fogja a részleteket. Vagyis
azt, hogy melyik nap hova megy a szentatya, hol mutat be
szentmiseáldozatot. Addig is készüljünk, és imádkozzuk a pápalátogatásra
javasolt közösségi imát.(Ezt a cikket a Krónikáról másolták:
https://kronika.ro/velemeny/ba-szentatya-azert-jon-erdelybe-hogy-segitsenr-n-jakubinyi-gyorgy-gyulafehervari-ersek-a-papalatogatasrol)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése