A tisztelet valaki kiválóságának az elismerése. Vallási
tiszteletről akkor beszélünk, amikor valakinek vallási kiválóságát hódolattal
elismerjük. Egyházunk a szentek tiszteletéről idők folyamán három dogmát
mondott ki. Ezekben a szenteken az üdvözülteket érti, elsősorban Szűz Máriát,
aztán az angyalokat, azután olyan embereket, akiket az Egyház tévedhetetlen
ítélete szentté avatott. Mivel Isten kiválósága minőségileg más, mint a
teremtményeké (Ő az Abszolutum). Az ő tiszteletét külön névvel jelöljük, imádat
(cultus latriae). Istent imádjuk, ennek lényege annak elismerése, hogy minden tőle
függ, Ő azonban nem függ senkitől és semmitől. Ezzel szemben a teremtmények,
nevezetesen a szentek tisztelete csak egyszerű hódolat (cultus duliae). Mivel a
Boldogságos Szűz Mária méltóságában minden üdvözült teremtményt felülmúl,
kiváló vallási tisztelet, hyperduliae illeti meg. Szent Józsefről pedig cultus
protoduliae-ről beszél a teológia.
A Mária-tisztelet alapja, hogy a megváltás rendjében Isten
különös feladatra kiválasztotta, alkalmassá tette és megdicsőítette az
Istenszülő Szűz Máriát. Ezt szemlélhetjük az angyali üdvözletben, Erzsébet
asszony szavaiban, a Magnificatban, Simeon próféciájában, a kánai menyegzőn, Jézus
keresztje alatt, az egyház születésében és sorsában. Krisztus teljes
megismerésének igénye magával hozta a vele kapcsolatos személyek jobb
megismerését is. Jézus anyjára vonatkozó hagyomány írásba foglalása később
történt, mint Jézus életéről, tanításáról szóló evangéliumoké. Ennek ellenére
az „újszövetségi könyvek Egyházában” az Úr anyjának egészen különös szerepe
volt. Szűz Máriát, egyedülálló üdvtörténeti rangja „Istenanyasága” miatt a katolikus és a keleti egyházak részesítik
megkülönböztetett tiszteletben. Már a II. században fogalmazódott meg és maradt
ránk a Mária oltalmát kérő imádság: „Oltalmad alá futunk
Istennek szent Szülője, ...” Az első nikaiai zsinat (325) előtti időben a
Szűzanyát mint madonnát, vagyis gyermekével együtt ábrázolják. Üdvtörténeti
szerepében tisztelik. Legrégibb képe a Priscilla-katakombában (2-3. sz.),
továbbá Szent Péter és Marcellus katakombájában (3-4. sz.) látható. Tisztelete
különösen tért hódít a keleti liturgiában. Dicsérete mindennapivá lett, ezt
mutatja a Nesztoriusszal szembeni tömegtüntetés. Az efezusi (III. egyetemes)
zsinat 431-ben a tévtanítókkal szemben megfogalmazta az igaz tanítást: Szűz Mária „Istenanya”, a második isteni
személynek, aki emberi természetünket is felvette, annak az anyja. A nép,
amikor tudomást szerzett a zsinat határozatairól, a Mária Istenanyaságával
kapcsolatos döntésről, örömujjongással fogadta a 160 püspököt és lampionos
körmenettel kísérte szállásukra, így imádkozva: „Asszonyunk Szűz Mária,
Istennek szent anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért.”
A keresztényüldözések utáni békés időkben, Egyházunk a
művészet eszközeivel, névadással és a szentély apszisában lévő ikonnal, hirdeti
Szűz Mária Istenanyaságát és az egyház életében kapott hivatását. A 6.
században már belevették nevét több más szent neve élén a római misekánonba.
Legnagyobb
hullámokat Nyugaton, a középkor végén, a trienti zsinat után és a 20. század
közepén vetett. Ave Maria, Angelus, harangozás (nándorfehérvári győzelem:
1456.VII.22.), szentolvasó (Szent V. Pius pápa, lepántói győzelem 1571.10.7.),
Győzedelmes Királynő – Rózsafüzér királynéja ünnep, skapuláré, új ünnepek,
társulatok, Mária kongregációk, szerzeteknek és egyéb társulatoknak Mária
oltalma alá helyezése, templom és kápolna titulusok, Mária-oltárok, litániák,
kegyhelyek, jelenések (Guadalupe, Lourdes, Fátima), mariológiai kongresszusok
stb.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése