2013. 02. 28.

Becserkelt, mint egy indián



C. S. Lewis (1898-1963) huszadik századi író, irodalomtörténész, gondolkodó, teológiai művek írója, a modernkori gyermek-fantasy megalkotója írta: Hogyan érhetjük el, és hogyan kerülhetjük el Istent? Kikerülni őt? - a mi korunkban rendkívül egyszerű. Kerüld a csendet, kerüld a magányt, kerülj minden töprengést, amely elkanyarodna a kitaposott csapástól. De figyelj jól oda a pénzre, sexre, karrierre, egészségre – mindenekelőtt – saját panaszaidra. Bömböltesd rádiódat. Sodródj a tömeggel. Használj sok nyugtatót. Könyveidet megfelelőképp válogasd. Biztosabb azonban, ha megmaradsz az újságoknál, ott is elsősorban a hirdetések tanulmányozásánál, főleg azoknál, amik a sexet és sznobságot csiklandozzák. Elérni Istent? - ehhez sokkal kevésbé tudok kész recepteket ajánlani. Ennek oka, hogy én sohasem kerestem Istent. Fordítva történt. Ő volt a vadász –  legalábbis nekem úgy tűnt – én pedig a szarvas. Becserkelt, mint egy indián, célzott és tüzelt. És én örökre hálás leszek azért, hogy így esett meg első – tudatos – találkozásunk.” 
Olyan valaki mondja ezt, aki 15 évesen elhagyta gyermeki keresztény hitét. Megtérését J. R. R. Tolkiennel és egy másik barátjával folytatott beszélgetésről szóló munkájában – Az öröm vonzásában – így ecsetelte: 1929 húsvét utáni időszakában beadtam a derekam, s talán mint olyan valaki, aki egész Angliában a legkedvetlenebbül és a leginkább vonakodva tért meg, elismertem, hogy az Isten – Isten.”  
Lewis gondolatai:
„Isten jelenlétét egyesek lebecsülhetik, de kikerülni nem tudják, akár hogyan is szeretnék.”

„Isten létében hinni ezt jelenti: nem érvek előtt hajlok meg,, amelyekkel vagy egyetértek vagy nem, hanem egy személy előtt, aki bizalmamat kéri.”

„Nem az a lényeges és fontos, hogyan gondolkodunk mi Istenről, hanem az, hogyan gondolkodik őrólunk.”

„Isten a nagy ajándékozó. Semmi mást nem ad, mint önmagát.”

„Aki a mennyek országába törekszik, annak ölébe hull a Föld. Aki csak a Föld nyújtotta javak után törekszik, annak kihullik kezéből a menny és a Föld is.”

A megtérés a leggyorsabb lépés előre!”
Ha teljességre vágyol, akkor Istenre vágyol. Sok-sok millió ember vállalta és vállalja az Isten-keresés személyes útját, amelyen rátaláltak és rátalálnak a személyes Istenre. Ezt az utat és boldogságot találóan fogalmazta meg József Attila: „Az Isten itt állt a hátam mögött,/ S én megkerültem érte a világot.”
Az Istennel való találkozás története, miként „minden keresztény hivatásé is, egy Isten és ember közötti elmondhatatlan dialógus története, a meghívó Isten szeretete és az Istennek válaszoló ember szabadsága közti dialógusé.” (II. János Pál, PDV 36) A meghívás két, egymástól elválaszthatatlan mozzanata: a szabad embernek felkínált ingyenes isteni ajándék, és a szabad ember csatlakozása Istenhez.





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése