Pünkösd a Szentlélek kiáradásának az ünnepe. A
Szentlélek jelen van a nagy világban, és jelen akar lenni mindannyiunk életében.
„Az Úr lelke betölti a földkerekséget, és
aki egybefogja a mindenséget, tud minden szóról, alleluja” – énekeljük a
pünkösdi mise kezdőénekében. Ez a mondat egyrészt elénk idézi a teremtés
kezdetét: „Isten Lelke a vizek fölött
lebegett” (Ter 1,2), másrészt emlékeztet az ószövetség kimagasló egyéniségeinek
vezetésére, Szűz Mária beárnyékolására.
Ma, a húsvéti misztériumban a Szentlélek egyetemessé tételét
ünnepeljük: „Vegyétek
a Szentlelket!” (Jn 20,19-23) Mert ahogy Isten magáénak ismeri el a
teremtést, lefoglalja Izraelt és Máriát, most a tanítványok részesülnek ebben a
lefoglalásban és meghatalmazásban. Betelnek Szentlélekkel, de itt a földön
minden igazi beteljesülés egyben valaminek a kezdete is. Véget ért az apostolok
teológiai képzése: „Mindent tudtul adtam nektek.” Ez azonban még kevés.
Imádkozniuk kell, hogy Isten benső életét is betudják fogadni.
Az első
pünkösdkor a Szentlélek égi szélzúgás és lángnyelvek kíséretében jött el.
(ApCsel 2,1-11) Az apostolok ettől kezdve az Úr jelenlétének hordózói a világ
számára. A Lélek olyan ajándék, aki betölti a földkerekség minden pontját. Ezt
érzékelteti a levegő, amely körülvesz, megmozgat, éltet és felüdít. A
lángnyelvek is hasonlóan, mint a nap fénye, mely földünket 24 óra alatt
fényével, melegével elárasztja és élteti.
A Szentlélek fuvallatára gyűltek össze
Jeruzsálemben a nemzetek, a Lélek kiáradása folytán értették meg az emberiség
egységes nyelvét, amelyet mindenki megért: a szeretet nyelvét. A Lélek közli
velük Isten benső életét, Jézus megváltását és mindannyian egy testté lettek a
szentségek vétele által. (1Kor 12,3b-7. 12-13)
Az Egyház igazi kezdete a mi
életünkben is kibontakozik.
A keresztségünkkel örök életre való születésünk
valósult meg, de ez is a hit szerinti élet kezdete.
A bérmálásunkkal bizonyos
fokú fejlettségre jutunk, de ez fenőttségünk kezdete, a tanúságtevés ideje.
Az
eucharisztia vételével teljes a beavatottságunk, de ezzel valami új és mélyebb kapcsolat
veszi kezdetét.
A bűnbánatban a Szentlélek közlésével nyerjük el Isten
bocsánatát, és ezzel új életút kezdődik.
A házasság szentsége mintegy
beteljesíti az emberi szerelmet, de a Szentlélek kiáradása által megint csak
egy új úton, a család útján indulnak el.
Az újmisést sokszor ünnepeljük, mint
aki feljutott a hegycsúcsra, pedig csak most indul beteljesíteni a Krisztustól
kapott küldetést.
A szentkenet az emberi szenvedést vagy azzal teljesíti be,
hogy meggyógyítja; vagy azzal, hogy Krisztus áldozatába iktatja be a Szentlélek
erejével. Kimondja, hogy "beteljesedett" - és önmagát átadja a Szentháromságnak. Az égbe lépve azt látja, hogy csak most kezdődik, amiért eddig élt.
A
Szentlélek ugyanis életünket Isten benső életébe vonja be a Krisztus rendelte szentségek által, hogy a Fiú
szeretetével vegyük körül az Atyát.
„Áraszd ránk Lelkedet, Istenünk: újítsd meg a föld
színét.” Zsolt 104,30.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése