A Nílustól nyugatra, északnyugat-délkeleti irányban szeli át a Líbiai-
sivatagot egy időszakos patakmeder, a Vádi-en-Natrun. Nevét a benne
található nátronról kapta. Délkeleti végében, ahol Kairó felől a
karavánút beér a vádiba, még ma is áll a Makariosz-kolostor. A völgy legzordabb
része, Szketisz neve örökre összefonódik Makarioszéval. A szent
életének ideje csaknem betölti a 4. századot, amelyben az Egyház
meghódította az egész akkori római birodalmat, és amelyben a birodalom
határain gyorsan és erőteljesen felvirágzó szerzetesség jelentősen
elmélyült.Makariosz 300 körül született egy egyiptomi faluban. Már ifjú korában visszavonult egy cellába. Példás életmódja miatt megkapta az egyházi rend fokozatait, valószínűleg a diákonusságig bezáróan. Amikor megkísérelték, hogy lelkipásztorul megnyerjék egy kis falu számára, elmenekült egy másik faluba. Harmincéves volt, amikor a pusztába vonulva Szketisz lett a birodalma. Ő volt az első, aki meg merte tenni, hogy ebben a rettenetes, meddő és néptelen pusztában letelepedjen. Hatvan évig - egyetlen megszakítással - kitartott ezen a helyen; hosszú időn át csak két testvérével élt együtt a remeteségben, akik közül az egyik segítette, amikor később az emberek kezdtek odaáramlani. Egy maga vájta barlang alkotta a lakóhelyét, egy másik az oratóriumát. A szerzetesek első nemzedéke számára a sivatag olyasféle, mint egy nagy szenvedély. Egyszerű és őszinte volt az emberek ottani élete, mint maga a sivatagi táj. Tudunk-e azonban valami valóban határozott dolgot belőle?
Azért mentek a szerzetesek, a magányosság és az egyszerűség e
megszállottjai távol az emberek köréből, hogy senki se lássa és ne is
hallja őket, s ne is kelljen látniok és hallaniok semmit, hanem csak
Isten maradjon számukra egyedül. Hogy meghallhassák ezt az egyetlen
hangot, minden más hangot el kellett némítaniok, mégpedig nemcsak a
külsőket, hanem még inkább a belső hangokat. Amit tehát Makariosznak
tennie kellett az volt,
amit minden szerzetesnek is tennie kell: olvasni a Szentírást,
elmélkedni, imádkozni, megsiratni a bűneit, böjtölni, virrasztani,
keményen dolgozni, hogy teljesen Istennek adhassa át magát.
Létfenntartását szorgalmas kosár- és kötélfonással biztosította.
Alkalmanként segített a fellahoknak a Nílus völgyében lévő földjeiken
az aratásban.
Állhatatosságával csakhamar nagy tökéletességre jutott, hírneve pedig
egyre terjedt. Testvérek gyűltek köréje, s alávetették magukat
tanításának és vezetésének. Idővel elviselhetetlenné vált, hogy a
Szketiszben sem pap, sem templom nem volt található, s a testvéreknek
több mint hetven kilométeres utat kellett megtenniök a sivatagban, hogy
eljussanak a legközelebbi nagyobb szerzetestelepülésig, ha részt
akartak venni a szentmisén. Így történt azután, hogy Makarioszt
negyvenévesen pappá szentelték. Szketiszben később négy templom is létesült.Nemcsak a testvérek áramlottak Makarioszhoz, hanem messziről érkeztek az emberek, hogy tanácsot és segítséget kérjenek, bármilyen fáradságos és veszélyes volt is az utazás a sivatagon át. Bárki kérte, mindenkivel önzetlenül megosztotta belső gazdaságát, amelyhez kemény lemondás és csendes szemlélődés által jutott. Nagy volt a hatása, számos pogány megtérését is neki tulajdonították.
Néhány történet Makarioszról:
A vasárnapi istentisztelet befejeztével Makariosz egyszer ezekkel a szavakkal bocsátotta el a szerzeteseket: ,,Meneküljetek, testvérek, meneküljetek!'' Amikor megkérdezték tőle, hogy hová menekülhetnének egyáltalán, hiszen mégiscsak a sivatagban vannak, Makariosz ujját az ajkára tette, és így szólt:
,,Ettől meneküljetek!'' - ezzel bement a cellájába és becsukta maga mögött az ajtót.
**
Amikor egyszer megkérdezték Makariosztól, hogy mit ért az emberek elöli menekülésen, így válaszolt. ,,Ülj le a celládban, és sirasd meg bűneidet!''
**
Történt egyszer, hogy két remetetelep, Szketisz és Nitria között az úton egy pogány ember nagyon megvert egy remetét, mert az sértő megjegyzést tett. A még haragtól feldúlt emberrel találkozott Makariosz és szeretettel köszöntötte: ,,Üdvözlégy, munkás!''
A pogány megdöbbenve kérdezte: ,,Ugyan, mi jót látsz rajtam, hogy köszöntél nekem?''
,,Láttam, hogy dolgoztál - hangzott a válasz -, csak nem jól.''
Ennek hallatára az úgy megindult, hogy megtért és remete lett.
Amikor ezen álmélkodtak a többiek, Makariosz megjegyezte: ,,A gonosz beszéd megrontja a jókat, a jó beszéd pedig a rosszakat is jóvá teszi."
**
Egy fiatal remete azon panaszkodott, hogy kísértések gyötrik. Makariosz tudta, hogy ennek a henyélés az oka, ezért azt mondta: "Dolgozz egész nap és csak napnyugta után egyél."
Amikor ismét találkoztak, megkérdezte, hogy gyötrik-e még a kísértések.
Az így válaszolt: ,,Még pihenésre sincs időm, hogyan lenne időm a kísértésekre?''
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése