A
Maros Megyei Tanács elnöke, Ciprian Dobre március 6-án az észak-erdélyi
autópálya két Maros megyei szakaszára urbanisztikai engedélyeket írt
alá. A két engedély a sztráda Marosvásárhely–Marosugra, illetve
Marosugra és Maroskece, azaz a Maros és Kolozs megye határáig terjedő
szakaszra szól. Emellett engedélyezték a marosvásárhelyi bekötőutat is,
amely Lukailencfalva és a Metro áruház közötti szakaszon épülne meg,
összekötve a sztrádát a 15-ös országúttal. Az engedélyek kibocsátása
újabb reményt csillant fel a Maros megyeiekben: hátha mégiscsak csoda
történik, és hamarosan nekilátnak az építkezésnek. Milyen reményeket
táplálhatunk az autópályával kapcsolatban? – kérdeztük Kelemen Mártont, a
megyei tanács alelnökét.
– Hogy az észak-erdélyi autópályáról ismét beszélünk, ez már előrelépés.
Úgy nézett ki, hogy az észak-erdélyi autópálya építése meghalt. Most a
projekt feltámadásának vagyunk tanúi. Az Országos Útügyi Hatóság első
lépésben kérte az urbanisztikai engedélyt, ennek alapján megszerzi a
különböző engedélyeket, hiszen a környezetvédelemtől a vízügyi
igazgatóságon át egy egész sor engedélyre van szükség. Az engedélyek
beszerzése elhúzódhat, de előfordult már, hogy bizonyos
autópálya-szakaszok évekre leálltak az engedélyek hiánya miatt, de
reméljük, hogy most ez nem fog előfordulni. Amit Dan Sova miniszter
mondott, hogy 2015-ben közlekedni fogunk ezen az autópályán, mérsékelt
optimizmussal kell kezelni.
Pontosabban: mérget nem vennék rá. Ha elkezdődik az építkezés ezeken a
szakaszokon, akkor már folytatják a munkát, és be is fejezik. Hogy
mennyi idő alatt, az jó kérdés! Sokéves tapasztalatunk, hogy az
autópályák lassú ütemben épülnek, gyakorlatilag az észak-erdélyiből 60
kilométer van kész, és a magyar határ közelében egy másik szakaszon
rövidesen aszfaltoznak.
– Mikorra várhatók a közbeszerzések?
– Az Országos Útügyi Hatóságnál folynak az előkészületek, de a procedúra megkezdésére konkrét időpontról még nem beszélünk.
– Hol kezdik el a munkálatokat?
– Aranyosgyéresen kezdik el a munkálatokat. Két szakaszról beszélünk,
mindkét szakaszra kikérték az urbanisztikai engedélyt, de pontosan nem
lehet tudni, hogy merre haladnak, hiszen nagyszabású munkálatról lévén
szó, a nyomvonalon egyszer a hidakat építik meg, ami azt jelenti, hogy
egy időben több építőtelep létesül. A két szakaszra külön írják ki a
közbeszerzést, előfordulhat, hogy a két szakasz megépítését más-más cég
nyeri meg.
– Mit lehet tudni a kisajátításokról?
– Miután megvannak az engedélyek, az Országos Útügyi Hatóság az összes
engedély birtokában kiadja az építési engedélyt, ennek és a megnyert
közbeszerzésnek az alapján kezdődhet a felvásárlás, illetve a
kisajátítás. Mivel erre létezik törvényes keret, emiatt nem lehet
jelentős időbeni csúszás.
– Ki jár jobban: akitől megvásárolják, vagy akitől kisajátítják a földjét?
– Ebbe nem megyünk bele, ez telekspekulációkra adhat okot. Nem vagyunk
projektgazdák, de ezek a nyomvonalak nem voltak titkosak, el tudom
képzelni, hogy ennek tudatában a tulajdonosok nem adták el a földeket.
Akitől földet vásárolnak fel az építők, azok nem járnak rosszul, mert
megkapják a piaci árat a telkekért – mondta Kelemen Márton, a tanács
alelnöke.
Mezey Sarolta
e-nepujsag.ro
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése