2023. 11. 30.

A kiteljesedő advent - 2023

Az egyházi év középpontjában Jézus Krisztus kereszthalálának és feltámadásának az ünneplése áll.
Az egyházi év vázát a vasárnapok sora, fő részeit az üdvtörténet misztériumainak ünneplése határozza meg: – karácsonyi ünnepkör (megtestesülés), – húsvéti ünnepkör (megváltás), – és évközi idő. Vízkereszttől nagyböjtig, és Pünkösdtől adventig terjedő időszakot évközi időnek nevezzük, melyben az Egyház Krisztus tanítását és csodáit ismerteti meg a hívekkel. Ezek közé szövődnek a Mária-ünnepek és a szentek emléknapjai. Az egyházi év kezdete advent 1. vasárnapja, vége Krisztus Király vasárnapja. 2023. december 2-án véget ér az A liturgikus év, és a vigílián kezdődik a B liturgikus év és a II. lecke-év advent 1. vasárnapjától. Az adventi időnek kettős jellege van. A próféták adventje az Isten utáni vágyakozás és a bűnbánat ideje. (Iz 63,16-17. 64,1-3-8), vagyis a karácsony ünnepére való előkészület ideje, amikor Isten Fiának az emberekhez való első eljövetelére emlékezünk. Ez az emlékezés figyelmünket Krisztus történelem végi, második eljövetelére is irányítja. Eljön Krisztus, csak jövetelének ideje nem ismert, ezért a keresztények ismertető jele az éberség és a virrasztás. (Mk 13,33-37) Az adventi idő számunkra bensőséges, örömteli várakozás. A keresztségkor Krisztus birtokába vett kegyelmével és megszentelt szentségeivel, de eljön a halálunkkor és az ítéletkor. Ezért az adventünk készület és várakozás. (1Kor 1,3-9) Ugyanakkor tele van hálával a Jézusban kapott sok-sok ajándékért, mert nem nélkülözünk semmi kegyelmet. – Ha adventi koszorút állítunk négy gyertyával, ez is készületre hangol, melyet advent vasárnapjain a szentmise elején meggyújthatunk. Az advent szakrális hangulatát a 6 órakor tartott hajnali mise, a roráté adja. Előtte és utána gyónási alkalom, amikor újra átéljük Isten  szabadító tetteit, és szentségi módon magunkhoz vehetjük Krisztust az Eucharisztiában. 
George Stephenson gőzmozdonyával 1825-ben megtette első útját, és ezt követően világszerte gyors fejlődésnek indult a vasúti közlekedés. Az adoma szerint, a feltaláló az első vasút ünnepélyes avatásakor az édesanyát is felültette a gőzmozdonyra. Az anya látva a nagy vasszerkezetet és az ünnepre jött sokaságot, megijedt és azt kezdte mondani fiának: Te Gyuri, te Gyuri, ez nem fog elindulni! – Amikor a mozdony elindult, akkor meg ezt mondta: Te Gyuri, te Gyuri, ez nem fog megállni! Mihelyt célba értek, Gyuri megállította a mozdonyt. 
Hasonlóképpen vagyunk a jó Istennel is, Ő a teremtéskor az első emberpárt áldásával elindította a fejlődés, a kiteljesedés útján, de a bűn miatt az emberiség élete megtorpant, holtpontra jutott. Ebből Jézus Krisztus megváltó kegyelme újra elindította. Azóta életünk a beteljesedés felé halad, amelyet sem a bűn, sem a halál már nem képes leállítani.

„Hűséges az Isten, aki meghívott Fiának, Jézus  Krisztusnak, a mi Urunknak közösségébe.” 1Kor 1,9.

2023. 11. 29.

Krisztus világa 2023. December – Szemle

Ádventi lélekkel karácsonyraKözösségi oldalakon elterjedt már november elején, Ferenc pápának tulajdonított üzenet: „Kérjétek meg a híveinket, hogy még ne karácsonyozzanak, mert Jézus nem volt koraszülött!” Próbáltam utána nézni, hogy tényleg a szentatya mondta-e, de nyomára nem bukkantam. Az tény, hogy a kereskedelmi szektor világszerte igyekszik ünnepeink elébe menni. Az egyházi év az ádventi időszakkal veszi kezdetét, amelynek kettős jellege van. A karácsonyi ünnepekre való előkészület ideje, és ráirányítja figyelmünket Krisztus történelem végi, második eljövetelére. Az ádvent szakrális hangulatát a hajnali mise, a roráté adja. A készület alatt fokozatosan átéljük Isten  szabadító tetteit, és az Eucharisztában szentségi módon fogadjuk az égi és földi királyt... mutat rá a vezércikk.
Örök evangélium – Belon Gellért püspök elmélkedése … arra sem vagyok méltó…” (Mk 1,1-8) Aki Istenre vár, annak nagyon alázatosnak kell lennie. Keresztelő János szembesít azzal, hogy a sarut levető és saruszíjat megoldani sem merő lelkület hiányzik belőlünk, mai emberekből, amikor Istenre vagy Isten ügyeire gondolunk. A karácsonynak csak az alázatosak tudnak igazán örülni. (3. oldal)
Adventi szertartások – Heike Helmnchen-Menke írása. A templomba ritkán járóknak az adventi gyertyagyújtás, és a felcsendülő adventi ének nyugalmat árasztott… A bizonytalan családok számára ez volt az a pillanat, amikor úgy érezték mintha hazaérkeztek volna. Ilyen esetekben mutatkozik meg a szertartások jelentősége, mert amit ilyenkor élnek át a gyerekek, az olyan közösségteremtő erővel bír, mely túl mutat a családon, és hatása időben túlmutat a karácsonyi ünnepkörön. Ehhez kapcsolódik Advent első gyertyalángja legyen ma a béke – Kun Magdolna verse. (4-5. oldal)
A Keresztút mellékszereplői. XIV. állomás: Szent Nikodémus és Arimateai Szent József életét mutatja be dr. Jakubinyi György ny. érsek. Az Úr Jézus sírbatételével zárul a keresztút. Mindkettő a Főtanács tagja. Arimateai József a vének között volt, aki nem értett egyett a Főtanáccsal, az írástudók között volt Nikodémus, aki Józseffel együtt eltemettette Jézust. A sorozat végén a szerző rámutat: Mindenki, aki segített az Úr Jézusnak a keresztúton, azt most is mi is utánozhatjuk, mert az Úr Jézus ma is szenved Titokzatos Teste, az Egyház és az emberiség szenvedő tagjaiban. Gyakoroljuk a Szeretet nagy parancsát, az irgalmasság lelki és testi cselekedeteit, és akkor mi is beállunk a keresztút mellékszereplői közé…(6-7. oldal).
A kereszténység szakrális tere – a modern kor terének üzenete 2. rész – A Németországban épült, frankfurti Szent Mihály-templom (1954) A tér két fókusza, az oltár és a keresztelőmedence jelzi a liturgia súlypontjait. A francia ronchampi Magasságos Miasszonyunk-kápolnánál (1955) a természeti környezet, a táj, a hely szelleme, a szimbólumok egy alkotásban sűrűsödnek. Keletre tájolt a svájci Somvix, Szent Benedek-kápolna (1988), amely egy korábban lavina által elsodort bencés templom helyére épült. Helsinkiben található a Kamppi Csendkápolna (2012), mintegy ellenpontozva a városi rohanó életet. Nyugat-Európában, ha be is zárnak templomokat vagy átalakítanak, a modern kápolnák jelzik, hogy az emberek szívében megvan a vágy a szakrális helyek iránt, ahol a Szenttel találkozhatnak – zárja írását drd. Faragó István. (8-9. oldal)
110 éve született Venczel József, Isten szolgája Márton Áron munkatársa – 2. rész. Márton Áron püspök útitársa, munkatársa az egyetemi tanár: életük 1939-től 1945-ig. Az üldöztetések és a börtön részben mindkettőjük életútját mutatja 1946-tól 1967 novemberéig. A hitvallók hattyúdala a kölcsönös nagyrabecsülés és tiszteletadás megnyilvánulását látjuk. Mindketten a csíki katolicizmustól útravaló erős lelket, acélos öntudatot és bátor aszketizmust kaptak. Isten kegyelméből mindketten sokakat az igazságra oktattak, és életük a gerincroppantó időben olyan eget-bíró tett volt, hogy tündökölnek örökké nemcsak a magyarság egén, miként a csillagok (vö. Dán 12,3). (10-11. oldal)
Betlehemes történet – Ez a kis színmű alkalmas a kis plébániákon, filiákban felnövekvő gyermekek részére, legalább 11 szereplővel + ahányan vannak, meg tudják jeleníteni karácsony titkát. (12-13. oldal).
Karácsonyi történet – Tanulságos tanító történet nemcsak gyerekeknek, hanem felnőtt férfiaknak, családapáknak is. Isten, aki kis gyermekként jött közén Betlehemben, ma is ad nekünk jeleket. (14-15.o.)
Karárcsony éjszakájaHol van a magasság, és hol van a föld? Erre a kérdésre ez az éjszaka: Jézusnak, Isten egyszülött Fiának megtestesülése megdöbbentő választ ad. Ehhez kapcsolódik P. Barsi Balázs másik üzenete: A Szent Család Akár tetszik, akár nem, férfi és nő, szülő és gyermek kapcsolatába, viszonyulásaiba is beférkőzött az eredeti bűn, és Istennel szakítva a személyes létezés szintjéről a birtoklás világába csúsznak... Minden család szeretete, csak Ábrahám hitével és bizalmával járva tud megtisztulni úgy, hogy mindent oda tud adni Istennek. (16. oldal)
Szent István első vértanú – Dr. Bakó Mária Hajnalka kvíze, a jeruzsálemi ősegyház világába vezet. Derűs oldal – a 45 éves házasembereknek is támad ünnepteremtő ötlete. (18. oldal) A Keresztrejtvény-ben Szent Pál apostol Isten akaratáról mondott kijelentése rejlik. Megismerjük novemberi megfejtőinket, a nyertest és a lap támogatóját. A lapot Mindig új kisdedet – Keresztúri Dezső karácsonyi verse zárja.

KRISZTUS VILÁGAErdélyi katolikus családok lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com. Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159  0154 1927 0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.

 



2023. 11. 25.

Hirdetés: 2023. november 26.

1. Krisztus Király ünnepe van, az egyházi év záróvasárnapja. A déli mise után egy órás szentségimádást tartunk a Jézus Szíve Családja vezetésével. Ma teljes búcsú nyerhető a szokásos feltételekkel. A mise végén a kitett Oltáriszentség előtt elimádkozzuk Az emberiség felajánlását Krisztus királynak c. imát.

2. A 2024. évre a hirdetett szentmisék előjegyzését holnap, november 27-én, hétfőn reggel fél 9 órától kezdjük.

3. Falinaptár kapható a Kegytárgyasnál és a plébánián. Ára 4 lej.

5. A Márton Áron Férfiszövetség találkozóját tartjuk hétfőn, az estimise után az altemplomban.

4. Kedden hittanórát tartunk, csütörtök, péntek szabadhétvége.

5. Csütörtökön és pénteken meglátogatjuk az elsőpéntekes hiveinket.

6. Pénteken 17 órakor közös advent koszorú készítés családok számára. Részt lehet venni az altemplomban.

7. Karácsonyra a hagyománynak megfelelően Szeretetkosarat készítünk a családoknak. Adományokat a sekrestyéban és a plébánián lehet leadni.

8. Szombaton a Szeretetláng lelkinap, adventi ráhangoló 9 órától 13 óráig a Millenniumi templomban.

9. Figyelmükbe ajánljuk a Krisztus világa novemberi számát. Kapható a gyulafehérvári kispapok Elénk siet... adventi gondolatok c. füzet dec. 3-tól január 1-ig. Ára 10 lej.

10. Szombaton ministránsképző 10 órától. Szombaton 17 órakor a Parkban Adventi gyertyagyújtás.

11. Vasárnap advent I. vasárnapja, a készület és elcsendesedés ideje. Elsővasárnapi szentségimádást tartunk.

12. Advent folyamán hétfő esténként 19.00 órától Adventestékre kerül sor plébániánk felső hittantermében a Szociális Testvérek Társasága szervezésében. Egy alkalom időtartama másfél, maximum két óra.

Közvetlen, családias adventi beszélgetések és imádságok által személyesebben élhetjük meg az idei adventet és karácsonyt.
A létszám korlátozott, ezért a programon való részvételhez szükséges bejelentkezést az ibolyatv@gmail.com ímélcímre várják. A Szent József kápolnánál pedig csütörtökön 17:30 órakor tartják az Adventesteket.

13.    Az idei adventi ifjúsági lelkinapot a csíki ifjúság részére dec. 9-én 9 órai kezdéssel a Szent Ágoston templomban tartjuk.



2023. 11. 24.

Isten éltesse a Katalin és Kata nevű hölgyeket

Szépművészeti Múzeum
Isten éltesse a Katalin és Kata névre hallgató hölgyeket!
Alexandriai Szent Katalin, a szép királylány az egyiptomi Alexandriában élt, és műveltségével kitűnt kortársai közül.
Amikor Maxentius császár (305-312) Alexandriába látogatott, halálos ítélettel fenyegették meg mindazokat, akik nem áldoznak a bálványoknak. 
Katalin a császár elé lépett, és a keresztet vetve értésére adta, hogy keresztény. Bátran vallomást tett arról, hogy egyedül az Úr Jézus Krisztust követi, mert a filozófusok és a költők műveinek tanulmányozása során fölismerte e világ bölcsességének hiábavalóságát.
A császárnak tetszett Katalin okos beszéde, de kényszeríteni akarta, hogy mutassa be az áldozatot a bálvány-isteneknek. Katalin ezt megtagadta és lehetőséget kért a császártól, hogy tudományos vitában védje meg hitét. Maxentius ezért sürgősen Alexandriába hívatta birodalma leghíresebb ötven bölcselőjét. A tudományukra hiú bölcselők azonban egymás után hajoltak meg Katalin érvelése előtt. A császár dühében máglyára ítélte valamennyit. Amikor ezeket jajgatások közepette a vesztőhelyre vitték, Katalin azzal biztatta őket, hogy a tűzhalál pótolhatja a keresztséget, és ha hisznek, elnyerik az örök életet.
A császár ezután fölkínálta Katalinnak a császárnői trónust, de Katalin visszautasította. Ezután Maxentius erőszakhoz folyamodott: letépette Katalinról ékes ruháját és megostoroztatta. Börtönbe vetették, de Katalin napjait térítésre használta föl: amikor a kíváncsi császárné eljött, hogy esetleges ellenfelét megnézze, a kíséretében lévő testőrtisztre Katalin olyan hatással volt, hogy az kétszáz katonájával együtt keresztény lett. Ekkor a császár halállal fenyegete meg Katalint. Egy késekkel fölszerelt kerekekből álló kínzószerkezetet készíttetett. Katalin nem rémült meg. Villám csapott a kínzó kerékbe és darabjaira tört, a repeszek sok katona halálát okozták. A látványtól megrémült tömeg tiszteletet adott ,,a keresztények hatalmas Istenének''. Erre a császár kiadta a parancsot, hogy Katalint fejezzék le.

A vesztőhelyen Katalin arra kérte az Urat, hogy mindazok, akik Krisztus szeretetéért megemlékeznek róla, bőséget lássanak kenyérben és borban, testük egészséget nyerjen és minden földi jóban részesüljenek. Akik tisztelik őt, azokat óvja meg Isten a természeti katasztrófáktól, betegségtől, s főleg a hirtelen haláltól. Aki segítségül hívja az ő nevét, testének tagját el ne veszítse, egészséges gyermeket szülhessen és meg ne haljon gyermekágyban. Utoljára bűnbocsánatot kért az őt segítségül hívók számára. Miután a mennyből hang hallatszott, amely jelezte, hogy kérései teljesülni fognak, fejét a hóhér kardja alá hajtotta. Majd angyalok jöttek, fölemelték a testét és elvitték, hogy a Sinai-hegyen temessék el. 

Mivel a hit igazságát oly hatásosan védte, a teológusok, filozófusok és ügyvédek védőszentje lett. A párizsi Sorbonne egyetem pecsétjébe is őt vésették. A középkori főiskolák, könyvtárak, tanárok és tanulók, szónokok és később a nyomdászok védőszentjükként tisztelték. A késő középkorban gyakran a kórházak patrónájaként is megjelenik; s mert a börtönben oly sokáig kínozták, és volt ereje elviselni, a foglyok is hozzá folyamodtak szabadulásért. Továbbá az iparosok, kerék készítők, a házasságra készülő lányok is segítségét kérték. A tizennégy segítő szent közé sorolták. 

Attributuma: Könyv, kerék és kard meg a pálmaág.

                                            Sínai Szent Katalin kolostor 

Krisztus király 2023

Az egyházi év Krisztus király vasárnapjával zárul, most az A liturgikus év is. Advent 1. vasárnapjával kezdődik a B liturgikus év, valamint hétköznap a II. lecke év. A liturgikus év folyamán Krisztus életének misztériumait szemléljük, melyek által beteljesedik az üdvösség műve. Krisztus király vasárnapján az Úr végső győzelmét ünnepeljük, amikor dicsőséges királyként angyalai kiséretében visszatér, hogy összegyűjtse megváltott híveit.

Az Újszövetség igehirdetésének központi, teljesen vallási jellegű témája az Isten országa. Ez a messiási királyság, amely Izrael történelmi tapasztalatában gyökerezett, és a prófétai ígéreteken alapult, Jézus – az ország emberi létrehozója – szerepének meghatározására is szolgál. Viszont az üdvösség rendjében teljesen meg kell fosztanunk politikai vonásaitól. Jézus nyilvános működése során soha nem enged a tömeg erősen emberi elemekkel és földi reményekkel vegyített messiási lelkesedésének. Nem helyezkedik szembe Heródes tetrarka tekintélyével, sem a császáréval, mert küldetése más rendben van. Egy alkalommal mégis beleegyezik a nyilvános ünneplésbe, a Jeruzsálembe történő dicsőséges bevonulásakor. Ám ez a siker is csak szenvedése óráját siettette. Pilátus kérdésére nem utasítja vissza a király címet, de rávilágít arra, hogy országa nem e világból való”. A katonák, a kereszt felirata és a nép gúnyolja ezt a nevetségessé tett királyságot; de a jobb lator elismerve igazi természetét kéri Jézust, hogy emlékezzen meg róla, amikor eljön országában. 
Jézus valóban királyi dicsőségnek örvend, de ez csak feltámadásában és az utolsó napon történő eljövetelében nyilvánul meg.
Ezekiel próféta a babiloni fogság kezdetén a messiási kor boldogságáról beszél, amikor maga Isten fog közvetlenebb módon belenyúlni népe sorsának alakulásába. (Ez 34,11-12. 15-17) Új királyt ad Dávid nemzetségéből, aki jó pásztor módjára, szelíd jóságával megkeresi, összegyűjti népét és békességet ad. Ő majd elválasztja a juhokat a kosoktól. Jézusnak a juhokról és kosokról mondott példabeszéde is ebből a szakaszból gyökereztethető. Az utolsó ítéletet Krisztus, az Emberfia tartja, ez Máté evangélista sajátja. (Mt 25,31-46) Apokaliptikus kinyilatkoztató beszéd, sok párbeszéddel. Jézus beszédeinek és nyilvános működésének csúcspontja és nagy fináléja. 
A hit szerinti életet, a gyakorlati vallásos cselekedeteket, a felebaráti szeretetet mutatja be. A keresztényeknek szól, hogy az utolsó ítéleten minden nép jelen lesz s megtörténik a jók és rosszak szétválasztása. Választ kapunk, hogy a mennyország a világ kezdetétől az emberek számára, míg a pokol elsősorban az ördög és csatlósai számára készült. Mindkettő örök. Ádámhoz a természet révén, Krisztushoz a döntés által tartozunk. (1Kor 15,20-26a. 28) Az általános feltámadás, Krisztus második eljövetelekor következik be, akkor részesei leszünk királyságának, ahol az istenszeretet az életforma.

Áldott, aki jön az Úr nevében.”  Mk 11,9.