2025. 11. 30.

Adv. 1. - Éljünk Jézus lelkületével

Az adventi idő, a készület ideje. Krisztus eljövetelét hirdetjük, nem csupán az elsőt, hanem a másodikat is, amely az elsőnél sokkal dicsőségesebb lesz. Mi, akik Jézus két történelmi eljövetele között élünk, ez állandó Krisztusra-várás és készület ideje, mert az Üdvözítő mindenki szívében meg akar születni. 
Advent első vasárnapjának olvasmányai az emberiség örök reményéről szólnak. Arról, hogy Isten gondviselő akarata szerint életünk a megdicsőülés felé halad. Feladatunk, hogy egyénileg és közösségileg munkáljuk életünket, alakítsuk azt tudatosan. Szabadon bűn és erény közt/ Választhatni, mily nagy eszme,/ S tudni mégis, hogy felettünk/ Pajzsúl áll Isten kegyelme.” (Madách Imre: Az ember tragédiája 15. szín) Éppen bűn és erény közt” emberségünk törvényeit nem kellő világossággal és biztonsággal ismerjük fel. Egyesek csak földi síkon gondolkoznak, és nem építik be Istent életükbe. Akik Istenben szövetségest látnak, azok a kinyilatkoztatás és az erkölcsi törvény szerint békés életet tudnak élni. 
Izaiás az eljövendő teljes békéről prófétál. (Iz 2,1-5) A próféta kijelenti, hogy Isten megtartja a szövetségben foglalt ígéreteit és egybegyűjti a nemzeteket Isten országának örök békéjére. Ahhoz, hogy ezt a békét elnyerjük, zarándokolunk, tanulmányozzuk az Úr tanítását, hogy megtaláljuk a magunk helyét és éljük saját életünket. Az eljövendő béke középpontja Sion, ahonnan a világosság túlterjed az ószövetség népén, áthatja a világ népeit, egyetemes (katolikus) lesz, ezért mondják: „Jöjjetek és járjunk az Úr világosságában.”  
Az Úr világossága elérkezett. (Róm 13,11-14) Szent Pál Róma keresztényeihez intézett levele eszkatologikus buzdítás: „Itt az óra, hogy fölébredjünk álmunkból!” Fel kell ismerni, hogy Krisztus halálával és feltámadásával elkezdődött a világ és az emberiség végső ideje. Ez olyan idő, mint az ébresztő óra csengése. Amikor megszólal az óra, fel kell ébredni, fel kell kelni. Az isteni valóság idején kábulatban maradni, a cselekvést halogatni oktalanság lenne. Felébredni azt jelenti, hogy a földi valóságot Jézus lelkületével élni, mert enni és inni kell, de „nem lakmározva és részegeskedésben”; házasodni, férjhez menni kell, de „ne tisztátalanságban és kicsapongásban”; dolgozni kell, de „ne civakodva és versengve.” A keresztény élet ideje a kairosz, a kegyelmi idő, amikor a keresztény nyilvánvalóvá teszi, hogy cselekedeteivel Krisztust követi és hozzá méltóan viselkedik. Nekünk a krisztusi lelkületre kell törekednünk. Ez a mi folyamatos adventünk és felelősségteljes előkészületünk az örök életre. 
Virrasszatok, hogy készen álljatok – ez Jézus felszólítása. (Mt 24,37-44) A készenlétünk abban áll, hogy életünket Jézus Krisztushoz kötve élünk Isten és emberszeretetben. Egyházunk a virrasztásra, a kegyelmi időre figyelmeztet, mert az Úr érkezése biztos, csak ideje kiszámíthatatlan.

 

„Urunk, mutasd meg irgalmas szívedet, és az üdvösséget add meg nékünk.” (Zsolt 84,8)

 

2025. 11. 29.

Hirdetés: 2025. november 30.

1. Advent van, a készület ideje. Krisztus eljövetelét hirdetjük, nemcsak az elsőt, hanem a másodikat is, amely sokkal dicsőségesebb lesz.
2. Hétköznap reggel 6 órakor roráté, alatta mindkét templomban gyónási alkalom. Győzzük le álmosságunkat és hetente legalább egyszer-kétszer, akár többször is jöjjünk a hajnali szentmisékre, hogy Isten megszentelje várakozásunkat.

3. Hittanórákra várjuk a diákokat és a bérmálkozókat.

4. Jövő évre a szentmiséket december 2-án, kedden reggel 8:30 órától kezdjük előjegyezni. Az érsekség új díjszabása szerint a szentmise stipendiuma 50 Ron.

5. December 2-án, kedden lesz a Betlehemes szerepek kiosztása: du. 3 órától a 0.-I.-II.-III. osztályosoknak, és 4 órától a IV.-V.-VI.VII. és VIII. osztályosoknak.

6. Családos szentmise jövő vasárnap 16 órakor.

7. Szeretet kosarat készítünk karácsonyra a családok megsegítésére. Adventi koszorú vásárlással is lehet támogatni. Ára 50 lej, amit a sekrestyében kell befizetni.

8. Pénteken az esti misére megérkezik Szent Miklós püspök a Millenniumi templomba. Szeretettel várjuk a gyermekeket.

9. Adventesték címen dec. 6-án, 13-án és 20-án szombaton a felső hittanteremben lelki előkészület, a Szociális Testvérek szervezésében. Plakát a Hirdetőtáblán.

10. A Kegytárgybolt hétköznap 9-17 óra között tart nyitva. Szombaton 9-től 13 óráig. Vasárnap zárva tart. Az egyházi támogatás (hozzájárulás) ott is befizethető.

11. Krisztus világa
novemberi számát ajánljuk figyelmükbe, kapható a ministránsoknál és a sekrestyében. A tartalomból: Célunk az örök élet Egyházunk november folyamán a Krisztusban levő egységünket tárja fel. Példaképeink a szentek. Mi is közéjük tartozunk, a keresztségben megkaptuk mennyei ruhánkat (1Jn 3,1-3). Beszennyeződhet a fehér ruha, de ha akarjuk, Jézus újból és újból ragyogóvá teszi a szentgyónásban. S ezzel személyünk középpontját olyan életszintre emelte, ahol a halál egy pillanatig sem uralkodhat rajta. Örömteli, ha nem feledjük, hogy örök otthon vár a mennyben (Mt 25,1-13). 
Út a felnőttség felé – az ifjúság nevelés 9. témája: Mit kell megosztanom másokkal – Takarékosság. A ma emberei és gyermekei két véglet között ingadoznak: a) takarékosság (megosztás másokkal) vagy fukarság (harácsolás). B) pazarlás - önmagam érdekében! 
Advent – P. Barsi Balázs OFM írása. Advent készület az Úr érkezésére. Az Emberfia eljövetel olyan lesz mint Noé napjaiban. Noé kortársai azzal vétkeztek, ami tetteikből kimaradt. Csendesen kihagyták Istent az életükből; mindennel foglalkoztak csak a lényeggel nem: egyáltalán miért és mi végett vagyunk a világon. Jézus Egyháza bárkává lett, amelyet keresztje kormányoz, és ő, a Feltámadott velünk utazik benne mindaddig, míg a Galamb, a Lélek el nem hozza az új ég és új föld olajágát. Kapható a ministránsoknál. Ára 3,50 lej.
12. Adventi gondolatok kispapokkal – nov. 30-tól január 6-ig. Két kispapunk írása is benne van. Ára 10 lej. A román nyelvű füzet elfogyott, a jövőhéten újra kapható lesz.
13. Jövő vasárnap a 12:30-as szentmisén az új egyháztanács eskütételére kerül sor.

Minden testvérünknek áldott adventi készületet kívánunk.

2025. 11. 23.

Krisztus Király vasárnapja

Krisztus Király vasárnapja - Az egyházi év utolsó vasárnapja, Krisztus királyi méltóságának ünnepe, a 20. századig nem volt külön ünnepe. XIII. Leó pápa az 1900-as jubileumi év alkalmából a 20. század királyának hirdette ki a Megváltót, ezzel előkészítette a Krisztus király ünnepet. Akkor világszerte mindenütt a magaslatokon kereszteket és Krisztus szobrokat állítottak föl a Megváltó emlékezetére, közöttük a híres Megváltó Krisztus-szobrot az Andok átjáróján, a 3832 méter magas La Cumbre-hágón Argentína és Chile határán. A szobrot az 1902-es békeszerződés megünneplésére avatták fel. 

Az I. világháború után XI. Pius pápa a niceai zsinat 1600. évfordulóján, 1925-ben szentévet hirdetett, melynek mottója: „Krisztus békéje uralkodjék Krisztus országában!” A szentév végén, december 11-én rendelte el a pápa Krisztus Király vasárnapját. 

Krisztus királyi méltóságának ünneplésével a népek, családok, személyek békéjének urát állította a hívek közé, hangsúlyozva, hogy Krisztus a megtestesüléssel és a megváltó halállal szerezte királyságát a világ üdvösségére. A mennyei Atya pedig mindenkinek helyet ad szeretett Fia országában. (Kol 1,12-20) Az ünnepet 1969 óta az utolsó évközi vasárnapon, november végén üljük. 

Krisztus Király a mindenség Istentől fölkent uralkodója, akinek az Ószövetségben előképe Dávid király. (2Sám 5,1-3) A Messiás-király működése túllépi a földi kereteket (Zsolt 2,7), mivel különleges kapcsolatban van Istennel és az emberekkel. Az Újszövetségben beteljesednek a jövendölések. Az angyali üdvözletkor Gábor főangyal mondja: „Neki adja az Úr Isten az ő atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán mindörökké, és országának nem lesz vége” (Lk 1,33). 

A napkeleti bölcsek „a zsidók újszülött királyát” keresték. Az írástudók Mikeás prófétát idézve, mondták Betlehemet születési helyül (Mt 2,1-6). 

Jézus virágvasárnap mint király vonult be városába, szelíden és alázatosan (Mt 21,5). 

A főpapok királyként állították Pilátus elé. Pilátus kérdésére Jézus megvallotta: „Én arra születtem és azért jöttem e világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. És mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szavamra” (Jn 18,37). 

A megostorozott Jézust Pilátus így mutatta meg a tömegnek: „Íme a királyotok!”, majd ezt íratta Jézus feje fölé vádképpen: „A Názáreti Jézus, a zsidók királya” (Jn 19,19)

A főpapok és az arra járók csúfolták, de Jézus nem válaszol, nem veszi igénybe hatalmát, mert Ő szolgálni akar. Királyi műve a megváltás. 

Az utolsó ítéletet dicsősége trónján fogja tartani (Mt 25,34). János apostol látomásában egy fehér lovon ülni látja. Az égi seregek fehér lovon kísérik, tiszta fehér patyolatba öltözve. Szájából éles kard tör elő, hogy lesújtson a nemzetekre (…) Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és Urak Ura.” (Jel 19,11-16). Mindenható Istenünk, szeretett Fiadban, a mindenség Királyában újíts meg mindent.

 

„Áldott, aki jön az Úr nevében.” Mk 11,9. 

2025. 11. 22.

Hirdetés: 2025. november 23.

1. Krisztus Király ünnepe, vasárnapi miserend szerint. 

Egy órás szentségimádás vezet a Jézus Szíve Családja 13:30-tól 14:30 óráig. Teljes búcsú nyerhető a szokásos feltételekkel.
2. A 40. ifjúsági világnap. Szentségimádás az ifjúsággal a fiatalokért 17-18 óráig. Várjuk őket szeretettel.
3. Hétfőn 17 órakor Medjugorei imaest a SMG Kollégiumában.
4. A plébániai hittanórákra várjuk a diákokat kedden, szerdán, pénteken.
5.
Krisztus világa novemberi számát ajánljuk figyelmükbe, kapható a ministránsoknál és a sekrestyében. A tartalomból: A kereszt csodátlansága (Lk 23,35–43) – Belon Gellért püspök elmélkedése. Jézus a kereszten nem tett csodát, de úgy szenvedett, hogy a jobb-lator és a pogány százados is megtért. - Krisztus, a mindenség királya - P. Barsi Balázs atya írása. Jézus egymaga képes szembe szállni a már égig érő mocskolódással s megállítani a szennyáradatot. Nincs más név a földön, melyben üdvösségünk lehetne, csak Jézus áldott neve. - Út a felnőttség felé – az ifjúság nevelés 9. témája: Mit kell megosztanom másokkal – takarékosság (megosztás másokkal), fukarság (harácsolás) és a pazarlás - önmagam érdekében! Ezt mutatja be Gyurián Edit a tinédzsereknek. A lap Márton Áron püspök Krisztus királyról írt üzenetének részletével zárul.

6. Szeretet kosarat készítünk karácsonyra. Adományaikat szeretettel fogadjuk a plébánián és a sekrestyében.

7. Szombaton 11 órakor adventikoszorú készítés 11 órától az altemplomban.


8. Jövő évre a szentmiséket december 2-án reggel 8:30 órától kezdjük előjegyezni.

9. Élő víz szentségimádás nov. 29-én, szombaton 20:00-tól 22 óráig.


10.  ADVENTESTÉK – lelki élőkészület, háromrészes sorozat plébániánkon: dec. 6.-án, 13.-án, és 20-án szombatonként  este hat órakor a Szociális Testvérek Társasága szervezésében. A program mottója: Jöjj el, édes Üdvözítőnk! Érdeklődni és bejelentkezni Farkas Ibolya testvérnél lehet személyesen vagy a  0745390189-es telefonszámon.


11. November 28-án, pénteken 18 órakor a Mikó várban Ft. Dr. Holló László egyetemi professzor előadást tart: Védőbeszéd a keresztény értékek mellett címmel.

2025. 11. 15.

Hirdetés: 2025. november 16.

1. November 16-án, vasárnap Árpád-házi Szent Erzsébet-napi adománygyűjtés a Főegyházmegyei Caritas gyermekmentő-szolgálatát segítjük.

2. Ma van a XXIV. Csángó Nap Csíkszeredában. Vendégeinkkel 11 órakor kezdődő szentmisén ünnepeljük összetartozásunkat:  közreműködnek a moldvai magyarok és a Csángó Kollégium diákjai. E mise adományaival támogatjuk őket.

3. Hétfőn 17 órakor szülői értekezletet tartunk az elsőáldozó gyermekek (I. és II. csoport) szüleivel a Millenniumi templomban.

4. A plébániai hittanórákra várjuk a diákokat:

Kedden:

3-4 óráig: 0-I-II. osztály.

4-5 óráig: IV-V-VI. osztály.

5-6 óráig: VII-VIII. osztály.

Szerdán:

20-21 óráig IFI óra.

Pénteken:

3-4 óráig: III. osztály I. csoport (Nagy Imre Iskola)

4-5 óráig: III. osztály II. csoport (Petőfi, József Attila, Nagy István stb...)

19-20 óráig: a bérmálkozók felkészítője.

Szombaton: 10-11 óráig Ministránsképző.

5. Szíves figyelmükbe ajánljuk a Krisztus világa novemberi számát. Megvásárolható a ministránsoknál és a sekrestyében.

Krisztus világa 2025. november - Szemle

6. Szeretet kosarat készítünk karácsonyra. Adományaikat szeretettel fogadjuk a plébánián és a sekrestyében.

7. November 23-án, Krisztus Király vasárnapja. Egy órás szentségimádás vezet a Jézus Szíve Családja 13:30-tól 14:30 óráig.

8. Jövő évre a szentmiséket december 2-án reggel 8 órától kezdjük előjegyezni, mert megvárjuk az érsekség rendelkezését.

2025. 11. 11.

Krisztus világa 2025. november - Szemle

Célunk az örök élet
Az egész teremtett világ arra hivatott, hogy részesüljön Isten örök életében. Egyházunk november folyamán a végső dolgokra irányítja figyelmünket. Már kezdettől fogva hirdeti, hogy Isten az igazakat örök boldogsággal jutalmazza a mennyországban. A mennyország az üdvtörténet kiteljesedése. Ha ekkléziológiai szempontból az egyén nem mint egyén, hanem Krisztus Titokzatos Testének tagjaként élvezi az örök boldogságot. Egyházunk e Krisztusban levő egységünket tárja fel Mindenszentek ünnepe, Halottak napja és a búcsú engedélyezés által. Példaképeink a szentek, akik világítótoronyként mutatják az utat, merre kell haladnunk. Mindenszentek, a mennyei fehér ruhások (Jel 7,2-4. 9-14) évről évre többen vannak, s a világ végezetéig felsorakoznak a trón és a Bárány előtt. Mi közéjük tartozunk, mint Isten gyermekei a keresztségben megkaptuk mennyei ruhánkat (1Jn 3,1-3). Beszennyeződhet a fehér ruha, de ha akarjuk, Jézus vére újból és újból megmossa és ragyogóvá teszi. Az életszentség útja: akarjunk naponta szent lenni. Nem lehetetlen, hiszen milliárdok jártak előttünk és nekik sikerült, akkor nekünk is sikerül, csak akarjuk. „A remény nem csal meg, mert a nekünk ajándékozott Szentlélekkel kiáradt szívünkbe az Isten szeretete” (Róm 5,5-11). Az élő Istenbe kapaszkodunk, s azt várjuk, amit Szentlelkével már végbevitt Jézus Krisztuson, feltámasztva őt a halálból. Urunk már megkezdte bennünk a feltámasztás művét, mivel személyünk középpontját olyan életszintre emelte, ahol a halál egy pillanatig sem uralkodhat rajta. Örömteli, ha a temetőt járva, imádkozva, egy percre sem feledjük célunkat, hogy örök otthon vár a mennyben (Mt 25,1-13).
A kereszt csodátlansága (Lk 23,35–43) – Belon Gellért püspök elmélkedése. A kereszt lett a kereszténység jelképe. És ha jobban megnézzük, nem más, mint a csodátlanság szimbóluma. Krisztus Király ünnepének evangéliumában háromszor is elhangzik: Ha Isten fia vagy szállj le a keresztről.” Jézus nem felelt, s az ég sem felelt. Hogy mi vezette Istent abban, hogy ezt így akarta? Ez a titkot. Nos, Isten a kereszten éppen ezzel teszi próbára az embert. Krisztusban ugyanis megjelent a nagy Isten-tisztelő és Isten-szolgáló. És a menny nem nyújtotta ki jobbját feléje, sem nem mentette meg a szenvedésektől és a haláltól. És mégis a kereszt lett a legintenzívebb istenszolgálat jele és eszköze. A jobb-lator semmi vallásos előzménnyel nem rendelkezett. A csodátlan kereszt fordította meg a latort. De a pogány századost is. Jézus szeretete! Isten valóban meghódította az emberek szívét a keresztről.
Krisztus, a mindenség királya - P. Barsi Balázs atya írása. Gúnyt űztek belőle a katonák is... Az egyik fölfeszített gonosztevő káromolta.” De a másik rászólt. Kicsoda lehet ez a másik, akiben ilyen csodálatos tisztaság van eltemetve a gyilkosság, vér, piszok vastag rétegei alatt, s most feltör belőle, mint forrás a puszta sivatagban? Kicsoda, aki egymaga képes szembe szállni a már égig érő mocskolódással s megállítani a szennyáradatot? Csend áll be néhány másodpercig – de milyen súlyos, milyen rettenetes ez a csend! Majd Jézus felé fordul, tekintetét keresi és így szól hozzá: „Jézus, emlékezzél meg rólam, amikor országodba érkezel.” És Jézus válaszol neki. Fönséges jelenet, hogy nincs más név a földön, melyben üdvösségünk lehetne, csak Jézus áldott neve.
Út a felnőttség felé
– az ifjúság nevelés 9. témája: Mit kell megosztanom másokkal – Takarékosság. A ma emberei és gyermekei két véglet között ingadoznak: a) TAKARÉKOSSÁG (megosztás másokkal) vagy FUKARSÁG (harácsolás). B) PAZARLÁS - önmagam érdekében! Bármilyen furcsán hangzik is, a kettő egy tőről fakad! Ezt mutatja be Gyurián Edit a tinédzsereknek. Mondjátok meg: KI MIVEL tud takarékoskodni? (ceruza, papír stb.) Mondjátok meg: KI MIVEL lehet pazarló? (tízórai, könyvei, füzetei, ruhája, cipője) Gondolunk-e néha a világ különböző országaiban dúló és évek óta tartó kegyetlen háborúkra, hogyan kénytelenek élni ott az emberek? Mivel segíthetnénk rajtuk, mi gyerekek? Mit adnánk oda gondolkodás nélkül? - Országunkban mennyi szegény, nyomorék, vak, beteg, gyógyíthatatlan rákos gyermek él a kórházakban. Vajon gondoltatok-e egyszer is rájuk? Volna-e kedvetek egyszer is ilyen gyermekklinikára eljönni, hogy Őket fölvidítsátok? Hiszen ők is éppen úgy vágynak a vidámságra, a szeretetre, mint ti! Pontosan úgy! Nekem, az egészséges gyereknek azt kell adnom a betegnek, amiben ő hiányt szenved; amit az ÉLET nekik nem adott meg: az egészséges gyermekek ÖRÖMÉT!
A szenvedést megnyit minket az Isten felé
– Hofher József jezsuita írása. A szenvedés az a tapasztalás, amelyben leginkább megismerhetjük magunkat. A szenvedés megnyit másokkal szemben; szívet és érzéket kapunk embertársaink felé. Az „élet-misztérium” egyik összetevője a „szenvedés-misztérium”. Elfogadni a nekem jutott szenvedést. Ma ez igen nehéz, mert a modem gondolkodók, a szenvedés elleni lázadást hirdetik, magával Istennel szemben. Mindenki életében elérkezik az idő, amikor ki kell szolgáltatnia magát a szenvedésnek, elismerve, hogy az erősebb nála. De jön az óra, amelyben rá kell jönnie, hogy felesleges ellenállnia, mert ez neki van szánva, és hogy nagyobb dolog, ha kiszolgáltatja magát neki. -  Látnunk kell: Krisztus a világot nem tevékenységével váltotta meg, hanem szenvedésével. Ez volt a pillanat, amelyben legaktívabb volt, nem amikor tanított. Szenvedésének órái aktívak voltak. Önátadása, hallgatása és halála mozzanatában zajlott le a megváltás nagy cselekménye. Áldozat nélkül nincs fejlődés, növekedés. Áldozat nélkül nincs igazi öröm. Ez Jézus igazi tanítása.
80 éve halt meg Rupert Mayer jezsuita pap – Virt László szociológus írása Rupert Mayer és Márton Áron közti rokon vonásokról, a kettőjük között meglévő párhuzamokra utal, hisz mindketten a keresztény szociális elveket képviselték. A csíkszeredai Millenniumi templom kápolnája Boldog Rupert Mayer emlékét és Tiszteletreméltó Áron püspökét őrzi. (Festette Márton Árpád 2003)
 
Hitemhez kötődő tárgy – Heike Helmchen-Menke írása a nyakláncon viselt keresztről. 
Advent – P. Barsi Balázs OFM írása. Advent készület az Úr érkezésére. Az Emberfia eljövetel olyan lesz mint Noé napjaiban. Noé kortársai nem azzal vétkeztek, amit tettek, hanem azzal, ami tetteikből kimaradt. Csendesen és egyetemesen kihagyták Istent az életükből; az önfenntartásból és a fajfenntartásból hiányzott a lényeg: hogy egyáltalán miért és mivégett vagyunk a világon. Jézus Egyháza azonban bárkává lett, amelyet keresztje kormányoz, és ő, a Feltámadott velünk utazik benne mindaddig, míg a Galamb, a Lélek el nem hozza az új ég és új föld olajágát.
Nagy Szent Leó pápa – Bakó Mária Hajnalka kvíze. 
Derűs oldal: – Őszinte részvétem, Blumenthal, most hallottam, hogy szombaton leégett a ruhaüzeme. – Pszt! Biztosítva van, az a tűz csak jövő szombaton lesz! 
Keresztrejtvény soraiban egy könyörgés rejlik. 
A hátsó borítón Krisztus királyról Márton Áron üzenetének részlete olvasható.

Kedves Olvasó! Bónusz: Az alábbi linken olvashatja a Krisztus világa októberi számát: krisztus-vilaga_10_2025.pdf

KRISZTUS VILÁGAErdélyi katolikus családok lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com. Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159  0154 1927 0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.

2025. 11. 08.

A Lateráni bazilika felszentelése

A lateráni bazilika, a pápa székesegyházának a felszentelésének évfordulója van.  A bazilika homlokzati felirata hirdeti: „A Város és a Földkerekség minden templomának anyja és feje”. A mai ünnep kifejezésre juttatja az egységet és szeretetet Péter apostoli széke iránt, amelyről Antióchiai Szent Ignác püspök 107-ben azt írta: az egyetemes szeretetközösség élén áll.” A lateráni palotát és bazilikát 313-ban Nagy Konstantin császár adományozta a pápának. A bazilika lett a pápák főszékesegyháza és a mellette  levő épület a katolikus egyházfők székhelye a 16. századig. A bazilikát 324. november 9-én szentelte I. Szilveszter pápa a Legszentebb Üdvözítő tiszteletére. Majd a pápák Keresztelő Szent Jánost és Szent János apostolt is a templom védőszentjévé nyilvánították. A pápák megválasztásuk után ellátogatnak a lateráni bazilikába, és elfoglalják a tanítói széket. A főoltár fölötti cibóriumban van elhelyezve Szent Péter és Pál apostol fej ereklyéje. A főoltárába pedig befoglalták Szent Péter apostol faoltárának maradványát. A későbbi századok során tűzvész, földrengés és fosztogatás sújtotta templomot Legutóbb XIII. Benedek pápa 1726-ban szentelte fel újra az Üdvözítő és Keresztelő Szent János tiszteletére, és a szentelés évfordulójának megünneplését november 9-én hagyta. E nap az Egyház iránti szeretet és a Péter egyházához való hűség jele, amit az egész Egyház megül.

Isten szent temploma lettünk

Kedves Testvéreim! A látható templom felszenteléséről amikor megemlékezünk, tulajdonképpen a láthatatlan templomnak, az Egyháznak titkát ünnepeljük. Az olvasmányok arra emlékeztetnek, hogy mi katolikusok, mindig felszentelt helynek tekintjük templomainkat, hiszen Isten és népének kiemelt találkozási helye a liturgikus események által.

1.   A templom Isten háza. Isten mindenhatóságával ugyan mindenütt jelen van, de azt akarta, hogy a földi térnek kijelölt pontjain teljesebb, közvetlenebb jelenléttel hívja magához Egyházának tagjait. „Isten, ki láthatatlanul mindent betöltesz, de az emberi nem üdvözítése érdekében láthatóképpen is nyilvánítod hatalmadnak jeleit, dicsőítsd meg ezt a templomot…” - kéri az Egyház könyörgésében. Már az Ószövetségben az Úr láthatóan megmutatta jelenlétét a frigysátor fölött füstoszlopban, és amikor birtokba vette a jeruzsálemi templomot. (1Kir 8,10k). Ekkor Isten Salamon ajkára adta a szót, aki így imádkozik: „Hallgasd meg szolgád imáját és könyörgését, Uram, én Istenem, s halld meg kiáltásomat és kérésemet, amellyel ma hozzád fordulok! Tartsd rajta szemed ezen a házon, éjjel-nappal, azon a helyen, amelyről azt ígérted: Ott lesz a nevem, s hallgasd meg az imát, amelyet szolgád ezen a helyen mond.” (1Kir 8,28k)

A babiloni fogság alatt Ezekiel próféta vigasztalja a népet (Ez 47,1-2. 8-9. 12). Látomásában úgy írja le a Szentföldet, mint az új paradicsomot, az Isten adta új életet. A templomból eredő  folyó amerre halad mindenfelé termékenységet visz, és akikhez eljut ez a víz, meggyógyulnak. A Holt-tengerbe visszatér az élet, a fák rendkivül  gyümölcsözők lesznek, az Isten és az ő szíve szerinti emberiség  lakóhelye lesz. Ez a csodálatos látomás Krisztusban jelent meg és a mennyországban válik valóra. Jézus Krisztus emberi testében élő templomot állított föl közöttünk (Jn 2,19. Mt 12,6), melyben „az istenség teljessége lakozik” s minden tudtunkra adott. Azt mondta a szamariai asszonynak, hogy elérkezik az óra, amikor a földkerekség minden pontján „lélekben és igazságban fogják imádni az Istent”. Az asszony azt felelte rá: Tudom, amikor eljön a Messiás, mindent tudtunkra ad. Jézus erre kijelentette: Én vagyok az, aki veled beszélek” (Jn 4,1-26).
Mi keresztények a templomszenteléssel a földi térből kiszakítunk és körülhatárolunk egy Istennek fönntartott teret, melyben Istent mint jelenlévőt imádjuk, hozzá könyörgünk, szavát hallgatjuk és kegyelmét befogadjuk. Belépve a templomba szenteltvizet hintünk magunkra, keresztségünkre emlékezünk, amit a templomból előtörő vízforrás prófétai képe is jelképez. A katolikus templomban Isten jelenlétet még teljesebbé teszi Krisztus eucharisztikus bennlakozása.

2.   A templom: az Egyház képe. A keresztségben Isten szent temploma lettünk. (1Kor 3,9c-11. 16-17) Nem csak Krisztus teste templom, hanem mi is. „Nem tudtátok-e, hogy a ti testetek a Szentlélek temploma?” (1Kor 3,9; vö. 2Kor 6,16) Minden keresztény ember templom, és templom ők együtt is: az Egyház, melynek látható megjelenése a kőből épült egyház. Így is hívta mindig a magyar nyelv: Szent Kereszt egyháza, Szent György egyháza, stb.

A templom középpontja az oltár és a tabernákulum, mert az Egyházat Krisztus jelenléte élteti. Az oltár körül üljük, mert Krisztus körül van az ő népe. Itt az ambó, ahonnan Krisztus szól hozzánk az evangélium által. A kereszt Krisztus húsvéti misztériumát hirdeti. Ezért gyújtjuk meg a gyertyákat minden misén és minden ünneplésen. A nyolc oszlop és a 4 szentelési kereszt: az apostolokra emlékeztet, mert rájuk épül a látható Egyház.

A templom sok téglából épült, ezeket erős kötőanyaggal illesztették össze. Mi vagyunk az élő templom élő kövei, akiket az építőmesterek (pápák, püspökök, papok) a világból ide gyűjtöttek, kemény munkával a közös hittel, közös vezetéssel, közös szentségek kötőanyagával a szeretetben építettek össze. (Sík Sándor: Szentségtartók c. verse nagyon találó.) E lelki templomnak végleges fölszentelése majd a mennyországban történik; de ezt szemléljük és erősítjük akkor, amikor a  saját vagy a lateráni templomot nézzük és ünnepeljük.

3. A templom az imádság háza és a mennyország előcsarnoka. A templom tehát az a ház, ahol Istent megszólíthatjuk. Ilyen templom lelkünk rejteke; ilyen templom a keresztény közösség; s ilyen templom az a tér, ahol a lélek és a megszentelt közösség elsősorban találkozhat Istenével. Az imádság és liturgikus események között is „csúcs és forrás” a szentmiseáldozat, amelyben Krisztus az Örök Főpap istendicséretébe kapcsolódunk bele és a Szentlélek segítségével épülünk Isten templomává. (Jn 2,13-22)

A Jelenések Könyvében csodálatosan fonódik egybe az Egyház három képe: szent város (mennyei Jeruzsálem), menyasszony és templom. „Akkor láttam,  hogy a szent város, az új Jeruzsálem alászállt az égből, az Istentől. Olyan volt mint a vőlegényének fölékesített menyasszony. Akkor hallottam: Nézd, ez az Isten hajléka az emberek között. (…) és megmutatta nekem a szent várost, Jeruzsálemet, és templomot nem láttam benne, mert a Mindenható, az Úr, az Isten és a Bárány a temploma” (Jn 21,2-22). A menny lesz az az örök templom, melyben az Egyház kiteljesíti a földön megkezdett életét: látja és dicsőíti az Istent. Ennek előképe a földi templom, melynek ünnepeiben már a mennyei örömöket ízleljük előre.

Testvéreim! A mai ünnep tanítása: Isten háza mi magunk vagyunk. Ha mi vagyunk az Isten háza, akkor ebben a világban épülünk, és a világ végén fogunk felszenteltetni. Az építés fáradsággal jár, a felszentelés viszont ujjongó örömet hoz. Amekkora fáradsággal jár most a hívek összegyűjtése Krisztusban, akkora lesz az öröm a feltámadáskor.

-    A hit úgy hozza össze az embereket, mint ahogy az erdőből kivágott fákat, a hegyből kimetszett sziklákat és a kiégetett téglákat hordják össze. A hívek úgy formálódnak a hitoktatás, a keresztség, a szentmise és a szentségek vétele által, mint a kőfaragók, kűművesek és ácsok kezében a faragott és összeillesztett kövek, téglák és gerendák. Az Úr házát azonban csak azok építik, akik az Isten és ember szeretet kötőanyagával dolgoznak. Ezt mi megtapasztaltuk a Millenniumi templom építése idején 2001 és 2003 között. Tegyünk így Szécseny negyedi Szent Kinga templom és közösségi ház építésénél is.

-    Szeressétek egymást, hogy felépüljetek romjaitokból. Amíg a hitetlen világból összegyűjtjük az embereket a hitre, amíg lenyesik, lefaragják magukról a rosszat, a tökéletlent, hogy alkalmasakká legyenek a békés és hézagmentes egységre – addig sok kísértést és gyötrelmet kell elszenvedni! Mikor azonban elérkezik majd a Ház örök felszentelésének napja, amikor majd ezt halljuk: „Jöjjetek, Atyám áldottai!” – mekkora lesz akkor az ujjongás és a boldog biztonság!

    Szent Ágoston püspököt idézem: Szívetekben az apostolok tanításából vessetek alapot. Alázatból készítsétek el a padlózatot. Imádsággal és igaz beszéddel emeljétek falakká az üdvös tanítást. Az Istenről szóló tanúságtétel legyen a világító lámpás. Oszlopként hordozzátok a betegeket; mint a tető oltalmazzátok a szegényeket, - hogy az Úr mulandó jótettekért örök kincseket adjon nektek, s mindörökre felszentelt templom lehessetek az Ő bennetek lakása által.” Szeressük templomunkban egyházunkat. Ragaszkodjunk hozzá, mert „nem lehet senkinek Isten az atyja, akinek nem anyja az Egyház.”  

Ámen.