|
Rembrandt, Krisztus emmauszban (részlet) |
Az úton
velünk jár Krisztus - A híres
festő, Rembrandt: Krisztus Emmauszban képén a közös vacsorát mutatja be,
amelyen a tanítványok mellett láthatjuk a ház lakóit is. Az esti hangulatot, a
családias légkört a fények melegével érzékelteti. Jézusra, mint központra,
rögzülnek a tekintetek.
II. János Pál pápa
2004 Rózsafüzér Királynője ünnepén meghirdette az Eucharisztia évét a Mane nobiscum Domine apostoli
buzdításával. Ezzel indokolta: „Az emmauszi tanítványok képe nagyon alkalmas
arra, hogy megadja annak az évnek az alaptónusát, melyet az Egyház arra
szentel, hogy különlegesen átélje a Szent Eucharisztia misztériumát. Karanténba
zárva, nyugtalanságaink közben, olykor súlyos csalódásaink útján az isteni
Zarándok ma is útitársunk, hogy az Írások magyarázatával elvezessen Isten misztériumainak
befogadásához. Amikor a találkozás Vele teljessé válik, az Ige világosságát
követi az a világosság, amely "az élet kenyeréből" fakad, és Krisztus
ezzel teljesíti leginkább ígéretét: Veletek vagyok minden nap a világ
végezetéig (vö. Mt 28, 20)”.
A zarándok Egyház
életének állandó központja, hogy életünk útján velünk jár Krisztus. Most „derűs
hittel” adjuk át magunkat Krisztusnak a kenyértörésben, de előbb bánjuk meg
bűneinket.
--
A húsvéti események hitünk lényegéhez tartoznak. Szent Péter, az első pápa levelében rámutat, hogy az Atya örök terve
volt az emberek megváltása. Ezért a Fiúisten az idők teljességében megjelent,
mint szent és hibátlan áldozati bárány és vérével megtisztított bűneinktől.
Műve befejeztével az Atya megdicsőítette, Jézus föltámadt és az Atyánál van,
mert élete olyan volt, hogy azt a sír nem nyelhette el. Igazában földi működése
közben is az Atyjával volt. A föltámadt Jézustól kapjuk a hit kegyelmét meg a
reményt, hogy isteni életében részesíthessen minket. (1Pt 1,17-21)
1. Hogyan alakult ki az élő hit?
– kérdezhetjük.
A választ megkapjuk az emmauszi tanítványok történetében. (Lk 24,13-35) A
két földies gondolkodású, reményvesztett tanítvány a feltámadt Jézus
vezetésével hitre jut.
A föltámadás napja késő délutánján az Emmausz felé tartó
két tanítvány csak a tragikus húsvéti eseményről beszélget, tanakodik, mert ez
mélyen érintette őket. Az evangélista ezt írja: „Míg beszélgettek, vitatkoztak,
egyszer csak maga Jézus közeledett, mintegy zarándok és csatlakozott hozzájuk.
A cselekvő Jézus szándékosan látszatot kelt, de szemük képtelen felismerni.
Megszólította őket: „Miről beszélgettetek
itt az úton?” Elszomorodtak,
megálltak – mintha földbe gyökerezett volna a lábuk. Aztán az egyik, akit Kleofásnak hívtak, hozzá fordult: „Te vagy az
egyetlen idegen Jeruzsálemben, aki nem tudod, mi történt ott ezekben a
napokban.” „Micsoda?” – kérdezte. „A
názáreti Jézus esete – felelték –, aki
próféta volt, hatalmas tettben és szóban az Isten és az egész nép előtt.
Főpapjaink és a tanács tagjai kereszthalálra ítélték, és keresztre feszítették.
Azt reméltük pedig, hogy ő meg fogja váltani Izraelt. S már harmadnapja annak,
hogy ezek történtek.”
Az
összezavarodott tanítványok beszédközben mégis eszmélődnek, kezdik
összerakosgatni a történtek elemeit, mint egy kirakósjátékot, és valami kezd
derengeni fejükben mert így folytatják: „Igaz,
még néhány közülünk való asszony is megrémített minket. Hajnalban kinn jártak a
sírnál, s hogy nem találták ott a testét, azzal a hírrel jöttek hozzánk, hogy
angyalok jelentek meg nekik, és azt mondták, hogy él. Társaink közül néhányan
szintén kimentek a sírhoz, és úgy találtak mindent, ahogy az asszonyok
jelentették, de őt magát nem látták.”
A
nagypénteki esemény hatása alatt a két tanítvány nem is képzelte, hogy ez az
ismeretlen zarándok éppen az ő Mesterük, de már föltámadottan.
Jézus
erre így szólt: „Ó, ti balgák, milyen
nehezen tudjátok elhinni, amit a próféták jövendöltek. Vajon nem ezeket kellett
elszenvednie a Messiásnak, hogy bemehessen dicsőségébe?”
Jézus nem sajnálja
idejét tőlük, tanítja, feltárja előttük az Ószövetség igazi értelmét, hogy a
Messiás engesztelő áldozatával bűnbocsánatot és örök életet hoz az
emberiségnek.
Mindenesetre a
tanítványok szívükben valami „lángolást” éreznek, miközben Ő beszél hozzájuk és
„magyarázza” az Írásokat. Az Ige világossága fokozatosan feloldja szívük
keménységét. A sötétedő estében és a lelküket betöltő sötétségben ez a Zarándok
egy fénysugár, aki megnyitotta a lelküket, fölkeltette a reményüket a teljes
világosság felé.
Közben odaértek a
faluhoz, ahová tartottak. Úgy tett,
mintha tovább akarna menni. De marasztalták: „Maradj velünk, mert esteledik...” Most ők nem akarják a sötétedő
estében elengedni, magára hagyni. Marasztalják, mert a magyarázat által
teljesen hozzákötödtek.
Most Ő, a zarándok,
aki mintha tovább akarna menni, a „Maradj velünk” – kérésre betért hát, és
velük maradt. Az evangélista nagyon jól érzékelteti, hogy a főmondat eddigi
cselekvése, körülménye a most következő mellékmondatban föltettnek felel meg.
Az ismeretlen zarándok, Jézus engedett a kérésnek, mert még valami
fontosat akar tenni. „Amikor az asztalhoz
ültek, kezébe vette a kenyeret, megáldotta, megtörte s odanyújtotta nekik.
Ekkor megnyílt a szemük s felismerték. De eltűnt a szemük elől.”
Jézus a mi
világunkból átment a mennybe. Ő az ég és föld ura, úgy van jelen mindkettőben,
mint mi a lakásunkban.
Jézus eltűnt előlük, mégis „ott
maradt” a kenyér színe alatt, melynek megtörésekor megnyílt a szemük.
Annyira egyedülálló a kenyér megtörése, hogy a két tanítványnak azonnal
felnyílik a szeme, megnyílik az értelmük, és rögtön átértékelnek mindent, ami
velük történt az úton és ugyanígy Jézus halálának eseményét. És visszatérnek
Jeruzsálembe. Az útonlevés és kenyértörés őket hívőkké, sőt Krisztus hírnökeivé,
apostolaivá tette.
Összegezve: Jézus
igehirdetését követte a tanítványok válasza, felajánlása: asztalukhoz hívják.
Jézus elfogadja, és a kenyértörésben, amikor önmagát adja, megismerteti magát.
A jelek csak akkor „beszélnek”, ha az értelem megvilágosul és a szív lángol. Az
emmauszi tanítványok története tulajdonképpen a föltámadt Jézus és a két
tanítvány első szentmiséje. Az Egyház hitének szent titka – legerősebb
kinyilvánítása húsvéttól a paruziáig –, az Eucharisztia ünneplése által
történik: „hittel valljuk feltámadásodat,
amíg el nem jössz.”
2. Az Egyház életének
középpontja az Eucharisztia, a kenyértörés. Az idők
folyamán Krisztus, a szentmise általa jeleníti meg halálának és föltámadásának
misztériumát. Benne személyesen Őt kapjuk, „az
égből alászállott élő kenyeret” (Jn
6,51), és Ővele nekünk adatott az örök élet záloga, melyben
megízlelhetjük a mennyei Jeruzsálem örök lakomáját.
Az Eucharisztiáról
való elmélkedést hivatott szolgálni a Budapesten tartandó 52. Nemzetközi
Eucharisztikus Kongresszusra való készületünk is, hogy tegyük magunkévá és
mélyítsük el, hogy Jézus földi vándorlásunk útitársa az Eucharisztiában. Ahogy
az emmauszi tanítványok előtt Krisztus dicsősége el volt fátyolozva, úgy az
Eucharisztiában még embersége is el van fátyolozva. Ezért mondja Szent II.
János Pál pápa: „Az Oltáriszentség a
legkiemelkedőbb módon „a hit
misztériuma”.
3. Minden szentmise az emmauszi út liturgiája. A
két „asztal”, tudniillik az Ige és a Kenyér asztala egységet alkot. Krisztusról
szól az ige liturgia és felkelti bennük a vágyat, hogy vele élhessünk. Jézus pedig
az Eucharisztia szentségével megadja módját, hogy „bennük maradjon”. Ezért az a
hívő, aki az Ige asztalánál van, annak el kell jutnia az Eucharisztia
asztalához is, mert az Eucharisztia vétele azt jelenti, hogy mélységes
közösségre lépünk Jézussal. „Maradjatok
bennem, és én tibennetek” (Jn
15,4). E bensőséges és kölcsönös egymásban „maradás” bizonyos módon lehetővé teszi, hogy
elővételezzük a mennyországot a földön.
Vajon nem ez-e az ember legnagyobb óhaja? - kérdezi II. János Pál pápa
a Mane Nobiscum Domine apostoli buzdításában. Isten oltotta az ember szívébe az
Igéje utáni „éhséget” (vö. Ám 8,11),
azt az éhséget, amely csak akkor szűnik meg, amikor az ember teljes közösségre
lép Ővele. A szentáldozás azért adatott nekünk, hogy „jóllakhassunk” Istennel
itt a földön, beteljesedést várva az égben (MND 19). Szent Péter pünkösd napján
a tizenegy kíséretében tanúságot tett arról, hogy Jézus él és a halál bilicseit
is szétszakítva az élete útját mutatja nekünk. (ApCsel 2,14. 22-28)
Testvéreim! Jézus útján járás táplálója az eucharisztikus kenyér, melyet magunkhoz
veszünk, a Fiú szeplőtelen teste, általa nyer az Egyház új erőt küldetéséhez,
és egyre inkább felismeri az Eucharisztiában egész életének forrását és
csúcsát. Amikor szentáldozáshoz járulunk, átvesszük Jézus küldetését, hogy
földi vándorlásunk alatt a Szentlélek segítségével a mennyei Atya szeretetéről
tanúskodjunk a világban. Akkor életünk végállomásánál felismerteti magát, de
nem tűnik el, hanem magához ölel a mennyben. Ámen.