Fráter Böröck
Serdülő éveiben Itáliába ment, hogy ott elvégezze tanulmányait. Hírnév után vágyódva, nagy hírre és emberi dicsőségre törekedett. Ezért a művészetekben és a jogban akart tudományos fokozatot elérni, mert annak az eredménye a gazdagság és vagyon vagy hiábavaló kérkedés, vagy a világ dicsősége. Mindazt, ami nem jelentett hasznot, azt hiábavalónak és fölöslegesnek tartotta. Négy év múlva tanulmányai végeztével elérte a mesteri fokozatot, a jogtudományok doktora lett, és kívánsága is teljesült, amikor tehetségével ügyeskedett és dölyfösen pöffeszkedett, minden tudományát arra használta, hogy az elért méltósággal hírnevét növelje. A váradi prépostságot nyerte el. Ott jó ideig gazdagságban és élvezetekben élhetett volna. De íme, hirtelen megváltozott. Ez a Szentlélekisten kegyelme és ereje, amely könnyen megváltoztatja az ember gondolkodását. A skolasztikusok olvasása közben, a kegyelem világosságánál ráeszmél, hogy a hiábavaló dicsőség és a nagy hír, melyet még a halandó filozófusok is oly rettenetesen elítéltek, alig jelent valami dicséreteset. Ekkor nagyváradi kanonoki stallumát a pálosrend fehér ruhájával cserélte fel. Ettől kezdve mindent az örökkévalóság szempontjából értékelt, egyben a teológiai irodalom avatott műveléséből is kivette részét. Négy művének címét ismerjük, amelyekkel a szerzetesi lélek képzését szolgálta. Azokban a kolostorokban, ahol megfordult, ott a szerzetesi elkötelezettség és fegyelem megszilárdult. Lemásoltatta a regulát és a rendi konstitúciókat. Példája társai körében gyújtó hatású volt, nem hiába 1445-1448 között rendjének elöljárójává választották.
Íme néhány megfontolandó mondása:
- Aki jövedelmező tudományokkal foglalkozik – orvostudománnyal, törvényekkel vagy rendeletekkel – az ritkán igaz és egyenes ember.
- A természet titkait mielőtt kutatnánk, azelőtt magasztaljuk és dicsőítsük az Istent.
- A gazdagság jellemzője a sok csetlés-botlás.
- Fáradozzunk a bűnök kiirtásán és az erények megszerzésén.
- A világ csábításaival és a bűnökkel szakítva tudsz csak Isten felé fordulni, és szívedet eltölti a béke.
- A szeretet kívánja, hogy kérj és figyelmeztess.
- Amíg háborogsz addig semmit se tégy, előbb kapd meg Isten kegyelmét és térjen vissza lelked nyugalma.
- Ha megkísértettekről hallasz, első szavad legyen: mentsük meg!
- Angyali tisztaságú pap leszel, amit érett megfontolással vállaltál és Isten segítségével életed végéig folytatod.
- Önmagad előtt mindig maradj szilárd, arcod a többiekhez legyen hasonló.
- Az apostol szerint sírj a sírókkal, és örvendj az örvendezőkkel. Valahányszor eltérsz ettől a formától, sürgősen térj vissza.
- Sohase tanulj olyat, ami lelkedet nem üdíti föl.
- A tudomány alapja és az élet tükre Krisztus evangéliuma, az atyák élete és írásaik...
- Aki nem a tudásért és a tanításért tanul, továbbá nem a jámbor könyvekkel, hanem a hiábavaló könyvekkel törődik, az ilyen nem a lelkét táplálja, sőt inkább szertelenné teszi azt, és üres dicsőséget szül. (Az ilyen elbizakodott szívű, rendezetlen erkölcsű, üres gondolkodású, Istent elfelejtő és megvető, hízelgő, zavart lelkiismeretű és lelkét inkább kifosztja, mintsem táplálná.)
- A sokat beszélő embernek szükséges, hogy gyakran elmélkedjen, és tartson szünetet, és akkor fontolja meg, hogy Isten akarata szerint beszél-e vagy sem.
- A szükségeset, a jámborságot és a hasznosságot tartsd szem előtt, ha beszélsz, de különösképpen az Isten akaratát.
- Várd meg, amíg a másik beszél, és ne sértődj meg attól, amit hallasz.
- Jegyezd meg jól: a rosszról semmit sem kell mondani, és nem kell szívesen hallgatni.
- Minél gyöngébbnek látod magadat, annál erősebb vagy.
- Higgy másoknak, de önmagaddal légy bizalmatlan.
- Mindig gondolj arra, hogy az Isten téged mindig lát, és az angyalok cselekedeteidet – a jókat, amiket elmulasztottál és a rosszat, amit tettél – eléje viszik.