Az imádság szabaddá tesz – Az Egyesült Államokban tapasztaltam, hogy a halál
valóságával nem akarnak szembenézni az emberek. Óvják a szívüket a koporsóra
hulló rögök koppanásától, de a halloweent népszerűnek tartják. Gondoltam, hogy
ez a szokás a tengerentúl marad. Tévedtem. Már Erdélyben is néhol átvették, sőt
módosították az idegen szokást. Egy ilyen variáció, amikor a halálesetet bejelentők
a szertartáson és énekeinken szeretnének változtatni, mert ez vagy az az ének
túl drámai. Most miért óvakodunk attól, ami jó, ami 1855-től minden
énekes könyvünkben benne van. Hitünk szerint is mindaz, aki életét Jézushoz
kapcsolja, annak a halál Jézushoz érkezést jelent, belépést az örök életbe.
Ez is bátorít, hogy jól készüljünk föl halálunk órájára. Sőt imádságban kérjük a Szűzanyát, hogy „imádkozzál érettünk most és halálunk óráján”. Október
hónapot sem lehet kicserélni, amiért a magyar történelem és kereszténység emlékekkel, ünnepekkel
teli hónapja, életet és halált hirdető szőttes. Az élet a fogantatással
kezdődött és nem szűnik meg, ezt a prefációban hittel így valljuk: „Mert híveid
élete, Urunk, megváltozik, de meg nem szűnik, és amikor halandó testünk
enyészetnek indul, lelkünket a mennyben örök otthon várja.” Éppen ezért
énekeljük: „Ments meg engem, Uram, az örök haláltól” és „Örök nyugodalmat adj,
ó, Uram, neki, s örök világosság fényeskedjék neki…” - olvassuk a vezércikkben.
Örök evangélium – „ Száz annyit ne kapna
ezen a világon” (Mk 10,17–30) – Belon Gellért
püspök elmélkedése. Minden kisebb lemondás és áldozat, amit
Istennek adunk, azt százszorosan, vagyis többszörösen kapjuk Istentől
vissza. Akárhányszor megtörténik, hogy valakin segítünk vagy valamilyen jó
célra adakozunk, rövidesen valamilyen formában az visszajön. Mint a szólás
mondja: Isten nem marad adósa senkinek sem. Amikor adunk, akkor kockáztatunk valamit.
Anélkül, hogy visszavárnánk a bevetett jóságot, valahogy visszakapjuk azt. Kicsiben
lejátszódik ugyanis az, amit Jézus nagyban, más vonatkozásban mondott: „Aki
elveszti életét énérettem, megnyeri azt”. (Lk 9,24) Szent Ferenc mindent
odaadott az Istennek, és úgy érezte, hogy még a halálban is Isten adakozó
jóságát kell megköszönnie a Naphimnuszban. Belőle ez természetes egyszerűséggel
és őszinteséggel tört ki. Mi is rájöhetünk erre, ha komolyan értelmezzük Jézus
szavait az adakozásról és életünk odaadásáról.
Jézussal a demens betegek ápolóotthonában – Judith Rosen írása. Ha valaki betegsége vagy idős kora miatt el is veszíti
kapcsolatát a külvilággal, az nem jelenti azt, hogy ez hitvilágára is ugyanúgy
érvényes. A lány meglátogatja édesanyját a kórházban, aki nem akar enni. Ezért a
következőt mondta: „Aki hosszú ideig nem eszik, az Jézushoz megy.” Az anyai
szemek felcsillannak: „Nem én megyek Jézushoz. Jézus jön hozzám.” A lány
elámul, és nem próbál szavakkal csatázni. Látja, hogy az édesanyja kapcsolata a
külvilággal zavart, de az emberi értelmen túlmutató valósághoz, Istennel nagyon is élő
kapcsolata van. Talán tisztább az emberi értelmen túlmutató valósághoz és mélyrehatóbb, mint „egészséges” korában. Fordította Bács Béla
János.
A római szentmisekánon szentjei (6. rész) – Dr. Jakubinyi
György ny. érsek atya folytatja és befejezi a
római szentmisekánon szentjeinek a bemutatását. Az átváltoztatás/Úrfelmutatás
után szerepel a szentek második névsora. A hét vértanú nő: Szent Felicitász fiatal asszony, Szent Perpétua
rabszolgája, hitújonc. A börtönben keresztelkedtek
meg. Karthago mellett, Thuburbo minus-ban 203. március 7-én vadállatok elé
vetették, majd tőrrel leszúrták őket. Szent Ágota szűz. A szicíliai
Cataniában szenvedett vértanúságot 250-ben. Szent Lúcia, a szicíliai
Siracusában szenvedett vértanúságot 304. december 13-án. Szent Ágnes római szűz vértanú. 12 éves volt, amikor Róma prefektusának a fia feleségül
akarta venni. Ágnes már korábban szüzességi fogadalommal Krisztus jegyese lett,
ezért elutasította a pogány ifjút, aki bosszúból följelentette és lefejezték.
Szent Cecília, római szűz vértanú. A hagyomány szerint 250 körül
szenvedett vértanúságot, s ez alatt egyedül az Úrnak énekelt. Szent Anasztázia
szűz vértanú. Sirmiumban szenvedett vértanúságot édesanyjával, Szent
Fausztinával együtt 304 körül Diocletianus császár idején. A szentek második
névsora a Mindenszentekkel zárul. A naptárban november 1-én van Mindenszentek
főünnepe.
Mementó – Hitvallók és vértanúk – P. Gurzó
György Anaklét – róla a főszerkesztő ír,
kiemelve, hogy a Gondviselés különös adománya volt Anaklét atya a ferences rendnek
és a gyulafehérvári egyházmegyének egyaránt. Szerzetesként Rómában tanult, majd
hazatérve a novíciusok magisztere. 1951-ben deportálják. 1952 májusától 1955.
március 25-ig kényszerlakhelyes Désen. Itt is dolgozik és tanít. Az állam által
szervezett papi békemozgalom ellenében a titkos egyházi kormányzat jogi biztosítója,
körleveleivel irányítja a titkos ordináriusok jogszerű működését. Áron püspök
visszatértekor tartoztatták le és 7 évi börtönre ítélték. Szabadulása után
teológiai tanár, majd Székelyudvarhely rector spiritualisa haláláig.
Dr. Boga Alajos - A Márton Áron által szentszéki
felhatalmazással felállított, az egyház autonómiáját biztosító
egyházkormányzati rendszernek Boga Alajos az első vértanúja. Szeptember 14-én volt 70. évfordulója annak, hogy 1954. szeptember 14-én meghalt a máramarosszigeti börtönben. A vértanúnkat bemutatja – Virt László. Ég és Föld között Istennel – Bakó M. Hajnalka kvíze Alacoque Szent Margit Mária szűzről, a Jézus Szent
Szíve tisztelet terjesztőjéről.
Derűs oldal
– Móricka labdázik, és átrepül a labda a szomszédba. Szomszéd: - Öcskös, tiéd
ez a labda? - Miért, összetört valamit? - Nem. - Akkor az enyém.
Keresztrejvény - Fájdalmas Anya ima szövege rejlik.
Áprily Lajos: Őszi rigódal versével zárul.
A szeptemberi szám itt olvasható:
KRISZTUS VILÁGA – Erdélyi katolikus családok
lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a
szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita
megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com.
Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159 0154 1927
0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése