2025. 06. 29.

Ministránsaink egy része a Gyulafehérvári Jubileumi Zarándoklaton

2025. június 29. Szent Péter és Szent Pál apostolok főünnepén tartották Gyulafehérváron a Főegyházmegyei Ministránsok Jubileumi Zarándoklatát. 

Ezen a Főegyházmegyei Ministránstábor résztvevői és e napra szervezett Felcsíki főesperesi kerületből jelentkezett ministránsok voltak jelen. 


Csíkszeredából ma hajnal 3:30 órakor indult az autóbusz, és résztvettek a főszékesegyházban tartott ünnepi szentmisén, amelyet Nm. és Ft. dr. Kerekes László segédpüspök úr mutatott be a ministránsokat kísérő papokkal. 

A szentmisét követően az Érsekség udvarán csoportképet készítettek.


Zarándokoltak és megtanulták, hogy nem kirándultak. Ismerik az El Camino - Szent Jakab-zarándokút egyik állomásán található verset a Zarándoklatról:

Aki rohan, azt az idő szorítja,
Aki zarándokol, azt az idő tágítja.
Aki menekül, önmaga elől fut,
Aki zarándokol, önmaga felé tart.
Aki menetel, másokhoz igazodik,
Aki zarándokol, saját ritmusára jár.
Aki túrázik, teljesít.
Aki zarándokol, teljessé lesz.
Aki kirándul, kikapcsolódik,

Aki zarándokol, bekapcsolódik.
Aki sétál, nézelődik,
Aki zarándokol, befelé figyel.
Aki bóklászik, céltalan,
Aki zarándokol, célra talál.
Aki zarándokol, úton van.
Aki zarándokol, jó úton van.

A Zsoltárok könyvében külön zarándok zsoltárok vannak (főleg a 119–133.)  azokban zengték: Boldog ember, akinek te vagy erőssége és zarándok útra indítja szíve” (Zsolt 84,6).

Ki a zarándok, azaz a peregrinus? A most idézett zsoltárban benne találjuk a választ: a zarándok, aki Istennel akar találkozni, hogy megerősödjék!
A zarándok szoros értelemben szent helyet egyénileg vagy közösségben, lelki szempontok miatt fölkereső hívő, aki célját elérve hazatér; de tág értelemben a zarándok az országokon gyalog áthaladó, jószándékú idegent is jelent. 
Szinte minden vallásban megtalálható a zarándoklás, alapja a minden emberben meglévő vágy olyan helyek után, ahol a természetfölötti világgal közvetlenebb módon találkozhat.

Kedves Ministráns Zarándokok! Segítsen bennünket a Szentévi búcsúk kegyelme, hogy igazi zarándokokká váljunk, akik a legjobb úton vannak. Nagyon remélem, hogy nem állunk meg csupán az élményeknél, hanem erről a zarándoklatról hazatérve, kipihenve a testi fáradalmakat, neki látunk gyógyítani családjaink, barátaink, közösségeink, nemzetünk, társadalmunk sebeit.

Egy ilyen zarándoklat reményt ad, nemcsak nekünk, akik zarándokolunk, hanem azoknak is, akik megtapasztalják zarándoklatunk gyümölcseit. És gondoljatok az énekekre, amit menet és jövet énekeltetek... Isten áldása kísérjen életetek folyamán!


Köszönöm Ft. Küsmődi Csongor-Ignác tisztelendőnek, hogy elkísérte a 27 ministránsunkat!


2025. 06. 28.

Hirdetés: 2025. június 29.

1. Szent Péter és Pál apostolok
  ünnepén a perselyezés a Szentszék támogatására történik.
2. Június 29-én reggel 4:30 órakor ministránsaink a Főegyházmegyei Ministránsok Jubileumi Zarándoklatára mentek Gyulafehérvárra.

3. Elsőpénteken meglátogatjuk  idős és beteg testvéreinket.

4. Krisztus világa júniusi száma kapható a ministránsoknál. Több elismerő visszajelzést kaptunk a Szentévi és csíksomlyói búcsú cikkért.

5. Keresztelői felkészítőt tartunk pénteken 18 órakor.

6. Jövő vasárnap hónap elsővasárnapi szentségimádás 13:30-tól 18 óráig.

7. A szécsenyi Szent Kinga búcsút július 26-án, szombaton 12:30 órakor tartjuk. Keresztaljával 11:30 órakor indulunk.

8. Az elsőáldozók és bérmálkozók a csoportképet vegyék át a plébánián.

9. A Hargita Megyei Kulturális Központnál megtekinthető a Csíksomlyói búcsúba menék... fotókiállítás (2005-2025) hétfőtől péntekig 8 és 16 óra között.


 


2025. 06. 27.

A remény zarándokai Rómában jún. 18-24.

Ha életünket tekintjük, akkor mindaddig zarándokúton vagyunk, amíg meg nem érkezünk halálunk óráján a mi Istenünkhöz. Ferenc szentatyánk
a mi Urunk, Jézus Krisztus születésének 2025. évfordulóját jubileumi évvé nyilvánította. A rendes jubileumi évet a pápák 25 évenként szoktak hirdetni, és teljes búcsú nyerhető a megadott feltételek mellett.  Ez az örvendetes esemény a Szent Kereszt Főplébánia híveit fellelkesítette, és negyvenhatan részt vettünk június 18-24 között a római Jubileumi Zarándoklaton. 
Erre az ősztől készültünk és megfogalmaztuk közös szándékunkat, ez magába foglalta személyes életünk, családjaink, egyházközségünk, egyházmegyénk megújulását a Szentlélek által. A Szűzanya és Szent István király oltalma alatt indultunk el és imádságban kértük, hogy A jubileumi Szentév kegyelme élessze fel bennünk, a Reménység Zarándokaiban, a mennyei javak utáni vágyakozást, és árassza el az egész világot Megváltónk örömével és békéjével!” 
Hétnapos zarándokutunkra illik, amit Sík Sándor, Az Andocsi Máriához című versében megfogalmazott. Ebből idézem az első és utolsó szakaszt:

„Koldusboton, törött mankón
Jövünk Búcsút járni,
Szűzmáriás magyaroknak
Kopott unokái.
Éjfél van a Duna táján,
Magyaroknak éjszakáján
Nincs más ki virrasszon.
Baráttalan, testvértelen,

hozzád ver a veszedelem,
Boldogságos asszony!

**

Boldogasszony, ezer évig
Édesanyánk voltál,
Eleink ha hozzád sírtak,
Hozzájuk hajoltál:
Száz ostorral ostorozzon,
Csak ez egyért,
Boldogasszony,
A jó Krisztust kérd meg:
Négy-víz–parton,
Három hegyen
Mindörökké magyar legyen
A máriás ének. 


Mi nem kirándultunk, hanem zarándokoltunk, nem az ismeretszerzés vagy a látvány, hanem az Istennel való találkozás, a kegyelem elnyerése vezetett, hogy megerősödjünk. A Zsoltárok könyvében külön zarándok zsoltárok vannak (főleg a 119–133.)  azokban zengték: Boldog ember, akinek te vagy erőssége és zarándok útra indítja szíve” (Zsolt 84,6). Ki a zarándok, azaz a peregrinus? A most idézett zsoltárban benne találjuk a választ: a zarándok, aki Istennel akar találkozni, hogy megerősödjék!
Egy ismeretlen szerző szövegét idézem, Vers a zarándoklatról, ami az El Camino egyik állomásán olvasható:
Aki rohan, azt az idő szorítja,
Aki zarándokol, azt az idő tágítja.
Aki menekül, önmaga elől fut,
Aki zarándokol, önmaga felé tart.
Aki menetel, másokhoz igazodik,
Aki zarándokol, saját ritmusára jár.
Aki túrázik, teljesít.
Aki zarándokol, teljessé lesz.
Aki kirándul, kikapcsolódik,
Aki zarándokol, bekapcsolódik.
Aki sétál, nézelődik,
Aki zarándokol, befelé figyel.
Aki bóklászik, céltalan,
Aki zarándokol, célra talál.
Aki zarándokol, úton van.
Aki zarándokol, jó úton van.
Utunk során mindennap átléptünk egy szentkapun és miséztünk. Így volt Mária Radnán, majd Páduában a Szent Antal Szentélynél. Rómában a Szent István Házban miséztünk, reggel tömegközlekedéssel indultunk, majd gyalog, elsőként a Lateráni bazilika szentkapuján léptünk át. Megálltunk II. Szilveszter pápa és Szent István királyunk emléke előtt. 
Utána a közelben levő Szent Lépcsőt térdelve másztuk meg, majd a Santa Croce in Gerusalem templomban a Szent Kereszt templomban imádkoztunk. Délután a Santa Maria Maggiore bazilika szentkapuján átmenve, a Szűzanya képe előtt és Ferenc pápa sírjánál imádkoztunk.
Másnap a Szent Péter bazilika szentkapuján haladtunk át. 

A látványoktól földbegyökerezett a lábunk, de a pápai áldás erőt adott, hogy a Falakon kívüli Szent Pál bazilika szent kapuján is át tudjunk haladni. 
Az apostolokra alapozott egyház, világátfogó, élő látványa mindengyre megrendített: egyek vagyunk a hitben! Másnap Páduában a kapucinus Szent Leopold Mandic kolostortemplomának szentkapuján haladtunk át. Ez az áhitat és Isten irgalmasságának élő bizonyossága. Visszautunkban a Pálosszentkúti pápai kisbazilika szentkapuján léptünk át és miséztünk. Egész utunk során, a Millennium-templom zászló alatt, a Remény Zarándokainak kegyelmét tapasztaltuk. Dicsőség az Úrnak!

Kedves Reménység Zarándokai! Segítsen minket a Szentévi búcsúk kegyelme, hogy igazi zarándokokká váljunk, akik a legjobb úton vannak. Nagyon remélem, hogy nem állunk meg csupán az élményeknél, hanem erről a zarándoklatról hazatérve, kipihenve a testi fáradalmakat, neki látunk gyógyítani családjaink, közösségeink, nemzetünk, társadalmunk sebeit.

Egy ilyen zarándoklat reményt ad, nemcsak nekünk, akik zarándokolunk, hanem azoknak is, akik megtapasztalják zarándoklatunk gyümölcseit. 

Msgr. Darvas-Kozma József

Szent Péter és Szent Pál

A templombúcsúk és főünnepek szentmiséjén mindig felhangzik népénektárunk éneke az ún. Pápai himnusz: Hol Szent Péter sírba téve... ének. Szövegét Nicholas Wiseman (1802-1865) bíboros, westminsteri érsek, a katolikus egyház újjá alkotója Angliában, írta, In aeterna urbe Roma (Róma örök városában) címmel. Gyurits Antal tanár, író fordította le 1857-ben, és dallamát Feley Antal komponálta 1858-ban. Magyar népünk hithűsége szülte ének, amikor az osztrák önkényuralmi rendszer meggyengítésünkre törekedett. 
A magyarországi nemzetiségek: románok, németek, szlovákok, csehek, horvátok, ruszinok, bolgárok is átvették, és azóta anyanyelvükön éneklik. Amikor Ferenc pápa, 2019. június 1-jén Csíksomlyón misézett, akkor is felhangzott e himnusz. 
Az apostolfejedelmek ünnepe magában foglalja a Krisztus alapította Anyaszentegyház kétezer évét és az evangélium terjedését. Péter és Pál Krisztus egy, szent, katolikus és apostoli Egyházának oszlopai (Ef 2,20; Jel 21,14), akiket Krisztus választott, akiknek tanítását átadta és akiket felhatalmazott az evangélium hirdetésére. Az Egyház őrzi és átadja a benne lakó Szentlélek segítségével a tanítást, a hitletéteményt, az „apostoloktól hallott józan beszédet” (2Tim 1,13-14).  Mindig is az apostolok tanítanak, szentelik meg az Egyházat Krisztus második eljöveteléig. Isten azokat is hívja, akik helyükre lépnek feladatukban: a püspökök testületét, „amelynek a papok a munkatársai, egységben Péter utódjával, az Egyház legfőbb pásztorával” (AG 5). Péter utóda oldó-kötő hatalmával irányítja, tanításával erősíti az Egyházát. Maga Jézus mondta Péternek, hogy imádkoztam érted, és később a jeruzsálemi keresztény közösség imádkozott a börtönbe zárt Péterért. Imádkozzunk mi is a Szentatyáért és teljes búcsút nyerhetünk, ha szentségekhez járulunk. Urunk nem egy elvont fogalomra, hanem tizenkét eleven személyre bízta és alapította Egyházát. Pétert hite alapján jelölte ki nyájának legfőbb pásztorául. (Mt 16,13-19). Mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”  Jézus kijelentése, hogy „erre a sziklára” az idők teljéig fog hangzani. Mert ez a sziklaalap biztosítja ennek a hitnek a szilárdságát, az Egyház irányítását. Szentlélekkel erősítette meg azt, akire főpásztori hatalmát bízta. Az őskeresztények nem egy intézményhez, hanem Péterhez, Pálhoz és a többi apostolhoz ragaszkodtak. Péter apostol áldozatok árán is teljesíti megbízatását. (Ap Csel 12,1-11) Pál is azon fáradozott,  hogy velük minden Jézusban hívő szeretetközösségre törekedjék. (2Tim 4,6-8. 17-18) Örömmel tekintettek haláluk órájára, mert a pályát végig futották, s a hitet megtartották.

 

„Az Úr elküldte angyalát, és kiszabadított Heródes király kezéből...” 

                                                                                        ApCsel 12,11.

2025. 06. 26.

+ Ft. Csintalan László


 

12.C. - Krisztus örökösei vagyunk

Suetonius (75-161) történetíró a Caesarok élete c. művében írja
, hogy miután a szenátus megtagadta Julius Caesar kérését és ellenfelei nem akartak vele semmiféle egyezséget kötni, sőt az érdekében fellépő tribunusokkal szemben is ellenségesek voltak, ekkor Caesar az Alpokon inneni Gallia provincia és Italia határáig ment, és elhatározta, hogy háborúval áll bosszút a szenátuson. A Rubicon határfolyónál Kr. e. 49. január 10-én pihenőt tartott. A
Rubicon abban az időben a mai Rimini és Cesena közt folyt az Adriai-tengerbe. Nevezetessége, hogy a Római Köztársaság törvénye megtiltotta minden római hadvezérnek, hogy seregével együtt átlépje a folyót. Caesar jól meggondolta, hogy mire vállalkozik, e szavakkal fordult katonáihoz: Most még visszafordulhatunk, mert ha ezen a hídacskán átmegyünk, azután már mindent a fegyverek döntenek el.”
Ezután egy jelenséget látott, és ezt mondta: „Menjünk hát, amerre az istenek jeladása és ellenségeim igazságtalansága vezérel. A kocka el van vetve. (Alea iacta est!) „Átlépni a Rubikont” – számos nyelvben ez a kifejezés fontos és visszafordíthatatlan döntést jelent. Ez a döntés végül a Köztársaság bukásához és a római császárság kialakulásához vezetett.
Lukács evangélista úgy mutatja be Jézust, mint Messiást, aki átlépte az Ószövetséget, kiválasztotta a tizenkettőt, Isten ígérete alapján megalapozta az Isten országát. 
Jézus küldetése befogadó, hiszen az elveszetteket és a bűnösöket keresi, és visszaállítja Istennel való közösségüket. Az apostolok felismerték, hogy Jézus Istentől jött valaki. A galileai szakasz lezárásaként, Lukács leírja, hogy Jézus Fülöp Cezáreája vidékére ért. Ott egyedül imádkozott,
és csak tanítványai voltak vele. (Lk 9,18-24)  Ez, hogy Jézus imádkozik, azt jelzi, hogy valami teológiailag fontos fog bekövetkezni. Ekkor megkérdezte tőlük: „Kinek tartanak engem az emberek?” E kérdéssel olyan beszélgetést indít el, amelyben apostolai vallomása alapján, őket a maga messiási-szerepének valóságára, szenvedésére készíti fel. A tanítványok válasza tükrözi, hogy a zsidók egyrésze Jézust csak prófétának tartja. A messiástól pedig földi szabadulást várnak. Jézus pedig lépten-nyomon tapasztalja és tudja, hogy a messiási-szerep azon képe – amit Izaiás jövendölt az Úr szenvedő szolgájáról –, teljesen hiányzik a zsidók messiás-fogalmából. Éppen ezt akarja világossá tenni előttük, amikor újra kérdezi: „Hát ti kinek tartotok engem?” Péter válasza tömör és határozott: „Az Isten Fölkentjének.” Jézus ekkor megparancsolta, ne beszéljenek  arról, hogy ő a Messiás. Tudtul adta, hogy a kereszt az ő és tanítványai életében jelen lesz. Zakariás próféta az Ő szenvedéséről és irgalmáról jövendölt. (Zak 12,10-11, 13,1) Mi Krisztust öltöttük magunkra. (Gal 3,26-29)  Átjöttünk a keresztségen, vállaltuk Jézussal a keresztet és a dicsőséget.

„Juhaim hallgatnak szavamra, ismerem őket, és követnek engem.” Jn 10,27.

2025. 06. 17.

Hirdetés: 2025. június 22.

Június 19-én, Csütörtökön Úrnapja, az Oltáriszentség ünnepe, kötelező főünnep. Szentmisét végzünk: 6:30, 7:00, 11 és 18 órakor. Figyelem, a kikerülés végett a szentmisét 18 órakor kezdjük. Szeretettel várjuk az elsőáldozókat és a diákokat, hogy körmenetben virágszirmot hintve köszöntsék Jézust az Oltáriszentségben. A körmenetet Msgr. Tamás József ny. segédpüspök úr vezeti. 

2025. június 22-én hirdetjük:

1. Június 24-én, kedden Keresztelő Szent János születése, Szent Iván napja.

2. Június 27-én, Jézus Szent Szíve főünnep, az esti szentmise után szentségimádást tartunk Jézus Szent Szíve tiszteletére.

3. Június 28-án, szombaton este 21-23 óráig Élő víz vezetett szentségimádás a Millennium templomban.

4. A Krisztus világa júniusi száma kapható. A tartalomból: Szeretetnek lángja – miért szükséges a Szentlélek? – Belon püspök elmélkedése. XIV. Leó pápa első katekézise. – Szentévi és csíksomlyói búcsú, a búcsúba járás fejlődése. – Út a felnőttség felé 5. rész: Mikor és kinek kell szót fogadnom? Miért nem a felnőttek fogadnak szót nekem? – Az időskor mint spirituális út. – Jézus Szíve tiszteletről. Derűs oldal, keresztrejtvény és Reviczky Gyula: Pünkösd ünnepére c. versel zárul. Kapható a ministránsoknál és a sekrestyében.

5. Az elsőáldozók és bérmálkozók a közös fotót megkapják a plébánián naponta 8 és 16 óra között.

6. Jubileumi Ministráns Zarándoklat Gyulafehérvárra június 29-én.

7. Július 7-10 között Pre-Szemináriumi Tábor IX-XII.-es fiúknak Kommandón, feliratkozni a sekrestyében lehet.

8. Június 22-én, vasárnap reggel a 7 órai szentmise kimarad.

9. Az iskolásoknak jó vakációt kívánunk, de ne feledjék, hogy a jó Istennél nincsen vakáció!

 

2025. 06. 14.

Hirdetés: 2025. június 15.

1.
Szentháromság vasárnapja van, templomi gyűjtés az árvízkárosultak megsegítésére. 
2. Ma délután családos szentmise 16 órakor.

3. Kedden 18 órakor a Szent Kereszt templomban Hangversenyt tart a csíkszeredai Nagy István Művészeti Líceum és a székelyudvarhelyi Palló Imre Művészeti Líceum diákjai Péter Ernő és Veress Viktória karmesterek vezetésével. A hangverseny díjtalan.

4. Csütörtökön Úrnapja, az Oltáriszentség ünnepe, kötelező ünnep. Szentmisét végzünk: 6:30, 7:00, 11 és 18 órakor. Figyelem, a kikerülés végett a szenymisét 18 órakor kezdjük. Szeretettel várjuk az elsőáldozottakat és a diákokat, hogy körmenetben virágszirmot hintve köszöntsék Jézust az Oltáriszentségben. A körmenetet Msgr. Tamás József ny. segédpüspök úr vezeti.

6. A Krisztus világa júniusi száma kapható. A tartalomból: Szeretetnek lángja – miért szükséges a Szentlélek – Belon püspök elmélkedése. XIV. Leó pápa első katekézise. – Szentévi és csiksomlyói búcsú, a búcsúba járás fejlődése. – Út a felnőttség felé 5. rész:Mikor és kinek kell szót fogadnom? Miért nem a felnőttek fogadnak szót nekem? – Az időskor mint spirituális út. – Jézus Szíve tiszteletről. Derűs oldal, keresztrejtvény és Reviczky Gyula: Pünkösd ünnepére c. versel zárul. Kapható a ministránsoknál és a sekrestyében.

7. A bérmálkozók a közös fotót átvehetik a plébánián naponta 8 és 16 óra között.

8. Jubileumi Ministráns zarándoklat Gyulafehérvárra június 29-én. 

9. Július 7-10 között Pre-Szemináriumi Tábor IX-XII.-es fiúknak Kommanndón, feliratkozni a sekrestyében lehet.

10. Jövő vasárnap, június 22-én reggel a 7 órai szentmise kimarad.


 

2025. 06. 11.

Krisztus világa 2025. június - Szemle

Szeretetnek lángja
Jézus Krisztus kinyilatkoztatásából ismertük meg, hogy Isten a szeretet és az Egy Isten három személyben létezik: Atya, Fiú és Szentlélek. Az Atyáról beszél nekünk a teremtett világ. A Fiú emberré lett, életét megőrizték az evangéliumok. A kegyelmet, az istenhitet, a reményt és a szeretetet, amit a Szentlélek ébreszt a lelkünkben, nem lehet látni. A Szentlélek működése rejtett, olyan mint a víz a földben, amely nem tűnik fel, csak akkor vesszük észre hiányát, amikor a virágos rétből pusztaság lesz. A levegőt sem látjuk, nem tudjuk megfogni, de 
nélküle nem tudunk élni. A levegő erejét csak akkor érezzük, amikor mozgásba jön, ha fúj a szél, amikor a fákat mozgásba hozza. Pünkösdkor szélzúgás, láng nyelvek kíséretében jött el a Szentlélek. Eltöltötte a tanítványokat, akik Jézusról tanúskodtak és a Lélek ezzel elindította az Egyházat és azóta kegyelmét árasztja a kerek világra. A csíksomlyói búcsúban is kérjük az erősség Lelkét: „Isten! Tarts meg minket őseink szent hitében és erényeiben!”
Jobb nektek, hogy én elmegyek...  (Jn 16,7) – Belon Gellért püspök elmélkedése. Az apostolok Jézus arcáról olvashatták le az örök élet üzenetét. S elképesztő amit Jézus mond, hogy van jobb: a Lélek. Krisztusi szemek, kezek, lábak jelenlét nélkül is jelenlevő Lélek a jobb. Ez a meghökkentő Jézus kijelentésében. S ez is beletartozik abba a sorozatba mikkel kifejezi az isteni világ „más”-ságát. Félelmetes rádöbbennünk arra, hogy az élő Krisztus látása, hallása, megjelenése sem elég arra, hogy az emberi lélek Istenhez kötődjék. Elemi szükségesség ráébrednünk arra, amire Krisztus mutat: Jobb nektek, hogy én elmegyek. Krisztus értékelésében kell látnunk a Szentlelket, mert így nyílik meg igazán a mi lelkünk a Lélek várására, igénylésére, akarására, hívására. Ne vágyódjunk jobban Krisztus látásra, tapintására, elhangzó szavára, mint a Lélekre. Így alakul ki bennünk a vágy a Lélek után, s ezáltal nevezzük Őt a nevén. Neve ugyanis Krisztus ajkán ez: Paraklétosz, a Hívott.
Praliné – Bács Béla János írása arról, hogy a kisgyermek által is szól hozzánk a Szentlélek.

XIV. Leó pápa első katekézise – Isten számolatlanul veti a magot, „tékozlóan” szeret bennünket. A magvetőről szóló példabeszéd Isten igéjének dinamikájáról és az általa kiváltott hatásokról beszél. Valójában az evangélium minden szava olyan, mint egy az életünk talajába vetett mag. Mi tehát ez a talaj? A szívünk, de a világ, a közösség, az Egyház is. Isten igéje ugyanis minden valóságot megtermékenyít és provokál. Szava lenyűgöz és kíváncsivá tesz. Jézus szava mindenkihez szól, de mindenkiben másképp működik. Mi hozzászoktunk, hogy számba vegyük, megszámoljuk a dolgokat – néha szükség is van rá –, de a szeretetre ez nem áll! Az, ahogyan ez a „tékozló” magvető veti a magot, annak a képe, ahogyan Isten szeret bennünket. Való igaz, hogy a mag sorsa attól is függ, hogy a talaj miként fogadja, a talajnak milyen az állapota, de ebben a példabeszédben Jézus mindenekelőtt azt mondja, hogy Isten mindenféle talajra veti igéjének magját, bármilyen állapotban legyünk is… Talán éppen azért ébred bennünk vágy arra, hogy jobb talajjá legyünk, mert látjuk, hogy ő bízik bennünk. Ez az Isten nagylelkűségének és irgalmának szikláján nyugvó remény. (6-7. oldal)

Szentévi és csíksomlyói búcsú – A jelen visszapillantásra késztet, s a múlt ismerete a jövőre irányítja figyelmünket. Ezeréves Csíkban a magyar kereszténység, s ennek kezdetétől jutunk el a jelenig. A 12. században már szervezett vármegyei és egyháziszervezet kimutatható. Majd a Szent János ispotályos lovagok kaptak feladatot II. Géza királytól. 1300 körül Rodosz védelmére mentek, majd helyükbe a székelyek – 1345-ben és 1352-ben a tatárok fölött aratott győzelem emlékére – fogadalomból, pálos szerzeteseket telepítettek. A törökök 1421-ben és 1432-ben lerombolták a csíksomlyói pálos monostort. Az újraépítéssel Hunyadi János vajda és Újlaki Dénes pápai követ az obszerváns ferenceseket bízta meg. A Szálvátor remeteség 1484-ben kapott minden pünkösdszombatra és vasárnapra teljes búcsút, ez és a ferences konvent iskolája a vidék lelkierőműve lett. 1567. május 17-én az erőszakos hittérítést közös népi fellépéssel, imádsággal, saját vérükkel megállították. Akkor a pünkösdi pálos búcsút fogadalmi ünneppé nyilvánították. Az összetartozás tudatával jöttek és jövünk mi is, hogy Jézus oltáránál Nagyasszonyunk oltalmát kérjük életünkre, mi katolikusok és katolikus gyökerű magyarok. (8-9. old.)

Út a felnőttség felé – 5. rész. Gyurián Edit írása a 10 – 16 éves serdülő ifjúság számára.  A helyes morális-etikai alapvető magatartásra bíztató sorozat 5. témája: Mikor és kinek kell szótfogadnom?  Miért nem a felnőttek fogadnak szót nekem? – segítség fiataloknak, szülőknek és pedagógusoknak.

Az időskor mint spirituális út II. – Időskorban igyekeznünk kell, hogy lélekben ébren maradjuk. Ebben segít Hofher József  jezsuita írása: A szellemi frissesség megőrzése – segít a testi-lelki egészségben a humor; A lelkiélet karbantartása – segít a bizalom a Gondviselésben; A hála érzésének megélése – a gyönyörű természet és minden ami körül vesz, Istent dicséri. Az Isten iránti hála csodálatos megfogalmazása, Sík Sándor Te Deum c. verse, olvassuk el.
Jézus Szentséges Szíve – mozgóünnep, Úrnapját követő hét péntekjén van. Tiszteletének elterjedését, misztikusok látomását, a tisztelet teológiájának kidolgozását és a pápák jóváhagyását mutatja be kvíz formában Bakó Hajnalka.
Derűs oldal: Egy lány elmegy a jósnőhöz: Két férfi is szerelmes belém. Melyik lesz közülük a szerencsés? – Ha Józsi fogja feleségül venni, akkor Béla lesz a szerencsés - mondta a jósnő.
Keresztrejtvény – Páduai Szent Antal himnusz sorai rejlenek a rébuszban, melyet Korodi Zoltán készített.
Reviczky Gyula Pünkösd ünnepére c. verssel zárul a lap.

Ajándékul olvassa el a májusi számot: 

                           krisztus-vilaga_05_2025.pdf


KRISZTUS VILÁGAErdélyi katolikus családok lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com. Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159  0154 1927 0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.