Szeretetnek lángja – Jézus Krisztus kinyilatkoztatásából ismertük meg, hogy Isten a szeretet
és az Egy Isten három személyben létezik: Atya, Fiú és Szentlélek. Az Atyáról
beszél nekünk a teremtett világ. A Fiú emberré lett, életét megőrizték az
evangéliumok. A kegyelmet, az istenhitet, a reményt és a szeretetet, amit a
Szentlélek ébreszt a lelkünkben, nem lehet látni. A Szentlélek működése
rejtett, olyan mint a víz a földben, amely nem tűnik fel, csak akkor vesszük
észre hiányát, amikor a virágos rétből pusztaság lesz. A levegőt sem látjuk,
nem tudjuk megfogni, de nélküle nem tudunk élni. A levegő erejét csak akkor
érezzük, amikor mozgásba jön, ha fúj a szél, amikor a fákat mozgásba hozza. Pünkösdkor
szélzúgás, láng nyelvek kíséretében jött el a Szentlélek. Eltöltötte a
tanítványokat, akik Jézusról tanúskodtak és a Lélek ezzel elindította az
Egyházat és azóta kegyelmét árasztja a kerek világra. A csíksomlyói búcsúban is
kérjük az erősség Lelkét: „Isten!
Tarts meg minket őseink
szent hitében és erényeiben!”
Jobb nektek, hogy én elmegyek... (Jn 16,7) – Belon Gellért püspök elmélkedése. Az
apostolok Jézus
arcáról olvashatták le az örök élet üzenetét. S elképesztő amit Jézus mond,
hogy van jobb: a Lélek. Krisztusi szemek, kezek, lábak jelenlét nélkül is
jelenlevő Lélek a jobb. Ez a meghökkentő Jézus kijelentésében. S ez is
beletartozik abba a sorozatba mikkel kifejezi az isteni világ „más”-ságát.
Félelmetes rádöbbennünk arra, hogy az élő Krisztus látása, hallása, megjelenése
sem elég arra, hogy az emberi lélek Istenhez kötődjék. Elemi szükségesség
ráébrednünk arra, amire Krisztus mutat: Jobb nektek, hogy én elmegyek. Krisztus
értékelésében kell látnunk a Szentlelket, mert így nyílik meg igazán a mi
lelkünk a Lélek várására, igénylésére, akarására, hívására. Ne vágyódjunk
jobban Krisztus látásra, tapintására, elhangzó szavára, mint a Lélekre. Így
alakul ki bennünk a vágy a Lélek után, s ezáltal nevezzük Őt a nevén. Neve
ugyanis Krisztus ajkán ez: Paraklétosz, a Hívott.
Praliné –
Bács Béla János írása arról, hogy a kisgyermek által is szól hozzánk a
Szentlélek.
XIV. Leó pápa első katekézise – Isten számolatlanul veti
a magot, „tékozlóan” szeret bennünket. A
magvetőről szóló példabeszéd Isten igéjének dinamikájáról és az általa
kiváltott hatásokról beszél. Valójában az evangélium minden szava olyan, mint
egy az életünk talajába vetett mag. Mi tehát ez a talaj? A szívünk, de a világ,
a közösség, az Egyház is. Isten igéje ugyanis minden valóságot megtermékenyít
és provokál. Szava lenyűgöz és kíváncsivá tesz. Jézus szava mindenkihez szól,
de mindenkiben másképp működik. Mi hozzászoktunk, hogy számba vegyük, megszámoljuk
a dolgokat – néha szükség is van rá –, de a szeretetre ez nem áll! Az, ahogyan
ez a „tékozló” magvető veti a magot, annak a képe, ahogyan Isten szeret
bennünket. Való igaz, hogy a mag sorsa attól is függ, hogy a talaj miként
fogadja, a talajnak milyen az állapota, de ebben a példabeszédben Jézus
mindenekelőtt azt mondja, hogy Isten mindenféle talajra veti igéjének magját,
bármilyen állapotban legyünk is… Talán éppen azért ébred bennünk vágy arra,
hogy jobb talajjá legyünk, mert látjuk, hogy ő bízik bennünk. Ez az Isten
nagylelkűségének és irgalmának szikláján nyugvó remény. (6-7. oldal)

Szentévi és csíksomlyói búcsú – A
jelen visszapillantásra késztet, s a múlt ismerete a jövőre irányítja
figyelmünket. Ezeréves Csíkban a magyar kereszténység, s ennek kezdetétől
jutunk el a jelenig. A 12. században már szervezett vármegyei és
egyháziszervezet kimutatható. Majd a Szent János ispotályos lovagok kaptak
feladatot II. Géza királytól. 1300 körül Rodosz védelmére mentek, majd helyükbe
a székelyek – 1345-ben és 1352-ben a tatárok fölött aratott győzelem emlékére –
fogadalomból, pálos szerzeteseket telepítettek. A törökök 1421-ben és 1432-ben
lerombolták a csíksomlyói pálos monostort. Az újraépítéssel Hunyadi János vajda
és Újlaki Dénes pápai követ az obszerváns ferenceseket bízta meg. A Szálvátor
remeteség 1484-ben kapott minden pünkösdszombatra és vasárnapra teljes búcsút,
ez és a ferences konvent iskolája a vidék lelkierőműve lett. 1567. május 17-én az
erőszakos hittérítést közös népi fellépéssel, imádsággal, saját vérükkel
megállították. Akkor a pünkösdi pálos búcsút fogadalmi ünneppé nyilvánították.
Az összetartozás tudatával jöttek és jövünk mi is, hogy Jézus oltáránál Nagyasszonyunk
oltalmát kérjük életünkre, mi katolikusok és katolikus gyökerű magyarok. (8-9.
old.)
Út a felnőttség felé – 5. rész. Gyurián
Edit írása a 10 – 16 éves serdülő ifjúság számára. A helyes morális-etikai alapvető magatartásra
bíztató sorozat 5. témája: Mikor és kinek kell szótfogadnom? Miért nem a felnőttek fogadnak szót nekem?
– segítség fiataloknak, szülőknek és
pedagógusoknak.
Az időskor mint
spirituális út II. – Időskorban
igyekeznünk kell, hogy lélekben ébren maradjuk. Ebben segít Hofher József jezsuita írása: A szellemi frissesség megőrzése – segít a testi-lelki egészségben a
humor; A lelkiélet karbantartása –
segít a bizalom a Gondviselésben; A hála
érzésének megélése – a gyönyörű természet és minden ami körül vesz, Istent
dicséri. Az Isten iránti hála csodálatos megfogalmazása, Sík Sándor Te Deum c.
verse, olvassuk el.
Jézus Szentséges Szíve – mozgóünnep, Úrnapját
követő hét péntekjén van. Tiszteletének elterjedését, misztikusok látomását, a
tisztelet teológiájának kidolgozását és a pápák jóváhagyását mutatja be kvíz formában
Bakó Hajnalka.
Derűs oldal: Egy
lány elmegy a jósnőhöz: Két férfi is szerelmes belém. Melyik lesz közülük a
szerencsés? – Ha Józsi fogja feleségül venni, akkor Béla lesz a szerencsés - mondta
a jósnő.
Keresztrejtvény – Páduai Szent Antal himnusz
sorai rejlenek a rébuszban, melyet Korodi Zoltán készített.
Reviczky Gyula Pünkösd ünnepére c. verssel zárul a lap.
Ajándékul olvassa el a májusi számot:
krisztus-vilaga_05_2025.pdf
KRISZTUS VILÁGA – Erdélyi katolikus családok
lelkiségi havilapja – rólunk és nekünk szól. Megrendelhető a plébániákon, a kézbesítőknél és a
szerkesztőségben: 530230 – Csíkszereda (M-Ciuc), Kossuth L. u. 38. sz., Hargita
megye, tel/fax: +40-266-311-726, email: krisztusvilaga@yahoo.com.
Bankszámlaszám: RO65 RNCB 0159 0154 1927
0001, BCR Agentia Miercurea Ciuc. ISSN: 2558-8389.