„Boldogok, akik meghivást kaptak a Bárány lakomájára”
„Boldogok, akik meghivást kaptak a Bárány lakomájára”
Ünnepe
1969 óta augusztus
25-én van.
Isten országában nem megy be a "migráns" - Orbán Viktor Tusványoson tett kijelentése már szállóige: „Az államnak vannak határai, a nemzetnek nincsenek.” Kifejtette, nemzetben gondolkodni azt jelenti, hogy nagyobb összefüggésben tekintjük a magyarság sorsát. Minden anyaállam gondját viseli a nemzetéhez tartozóknak, mint Isten a népeknek. Isten
»kezdettől«
létezik (Ter 1,1;
Jn 1,1), léte a mindent megelőző tény erejével hat ránk, nincs szüksége semmi
magyarázatra. Istennek nincs eredete, Isten nem alakul. Minthogy ő az egyedül »első
és utolsó« (Iz 44,6), a világ
mindenestül az ő műve, az ő teremtése. Megismerni őt annyi, mint ismertnek
lenni előtte (Ám 3,2) és saját létünk forrását ismerjük fel: én vagyok, mert ő
Van!; ha menekülünk előle, akkor is érezzük, hogy tekintete
üldöz (Ter 3,10; Zsolt 139,7). Isten kinyilatkoztatta magát az ősszülőknek és
utódaiknak. A gyöngéd és irgalmas Isten szólt a próféták által és párbeszédben
állt népével. Az idők teljében saját Fiában, Jézusban adott kinyilatkoztatást. Őelőtte
ítélet megy végbe, a szívek megoszlanak. Azok, akik visszautasítják a Jézusban
való hitet, hiába mondják Atyjáról: »Ő a mi Istenünk«, mert nem ismerik és csak
hazugságot mondanak (Jn 8,54k). Vagy: »Veled ettünk és ittunk, a mi utcánkban
tanítottál«.
(Lk 13,22-30) Az Isten országában helye van mindenkinek napkelettől napnyugatig
– hírdeti Izajás. (Iz 66,18-21) Mindaz, aki hisz Jézusban és tanítása szerint
él, bár megpróbáltatásban van része, de vigasztalódik, hogy »Isten
úgy bánik veletek, mint fiaival«. Jézus által
megismertük Isten misztériumát: az egy Isten Szent Háromság, szeretetközösség
és a keresztségben övéi vagyunk. Aki hisz és megkeresztelkedik, részesedik a
szentáromságos Isten életében. Jézus által megismertük az Atyát és megkaptuk a Szentlelket,
és kettejük által járulhatunk az Atyához. Jézus Krisztus felhívása nekünk szól:
»Törekedjetek bemenni a szűk kapun, mert
sokan próbálnak majd bejutni, de nem tudnak«. Nem tudnak bejutni, mert a világ
dolgaira figyeltek és nem követték Jézust. A világ urai ideig-óráig
birodalmakat, uniókat hoztak létre, de senkit nem boldogítottak. A második
világháború után a szovjet érdekszférába került Közép- és Kelet-Európa
országait elszigetelték, vasfüggönnyel vették körül. Ennek egyik jelképe a
Berlini-fal volt, melyet 1961. augusztus 13-án kezdték építeni. 1989.
augusztus 26-án a magyar külügyminiszter átvágta Sopronnál a „vasfüggönyt” és
ennek nyomán 1989. november 9-én elkezdődött a Berlini-fal lebontása. A
kelet-európai diktatúrák halálos sebet kaptak, és a népeket elnyomó Szovjetunió
megingott. Az évvégére a román drótkerítés építés és diktatúra is véget ért. Az
EU új diktátorai 2015-ben a védelmi határokat felnyították és a felkészületlen
emberekkel árasztották el. Viszont Isten országába csak a felkészültek mehetnek
be.
„Én vagyok az út, az igazság és az élet, senki sem jut Atyámhoz, csak általam.” Jn 14,6.
1. Plébániai irodai szolgálat: Augusztus 25-én, hétfőn 15 - 17 óráig.
26-án, kedden 9 - 12 óráig,
27-én, szerdán szabadnap.
28-án, csütörtökön 15 - 17 óráig,
29-én, pénteken szabadnap.
2. Pénteken keresztelői felkészítőt tartunk 18 órakor.
Az egyházi hozzájárulást a kegytárgyboltban is ki lehet fizetni.
3. Kapható a Krisztus világa július-augusztusi összevont
száma, aminek témája a család. Szent II. János Pál pápa a '80-as
években prófétai módon hirdette:
- A gyermek, a család tavasza a
demográfiai téllel szemben!
- A
család, az emberi és keresztény értékek iskolája!
- A keresztény család a III. évezred örömhíre, evangéliuma!
Ma
az EU-ban egyedül Magyarország a III. évezred apostola! És ez a keresztény
házasok hivatása! A házasságra készülni kell. A családban pedig tovább
fejlődni, ahol nemzedékek vesznek részt abban a történetben, amely az
ősszülőktől napjainkig zajlik. A tartalomból: A földi apák példaképe a mennyei
Atya; -
a nagyszülők, idősek reményéről; - a serdülők önismeretéről; - a fiatalok
esküvőjéről; - Szűz Mária ünnepéről; - az 1700 éve tartott Nicea-i zsinatról; -
humor; - keresztrejtvény és a vers – ezek mind segítenek a család szépségének meglátásában
és a hivatások kivirágzásában. A lap ára 7 lej. Jó olvasását kívánunk.
4. Ma,
augusztus 24-én Hargitafürdőn Szent István búcsú, a szentmise 12:30 órakor
kezdődik.
23.
Zsoltár - A jó pásztor
Az Úr az
én pásztorom, nem szenvedek hiányt,
zöldellő
réteken legeltet.
A nyugalom
vizéhez terel és felüdíti lelkemet.
Az igaz
úton vezérel, nevéhez híven.
Ha sötét
völgyben járok is,
nem félek
a bajtól, hisz te velem vagy.
Botod,
pásztorbotod biztonságot ad.
Számomra
asztalt terítettél,
ellenségeimnek
szeme láttára.
Fejemet
megkented olajjal,
s a
poharam színültig töltötted.
Kegyelmed
és jóságod vezet
életemnek
minden napján,
s az Úr
házában lakhatom örök időkön át.
2025. augusztus 20. Szent István ünnepi szentmise 19 órakor a Millenniumi templomban és utána koszorúzás a Szent István domborműnél .
Török József - Szent István király élete 1. A kereszténység arculata az ezredfordulót körülölelő évszázad alatt döntőmódon megváltozott. A népvándorlás harmadik szakaszának hullámai lassan lecsillapodtak, ám ennél fontosabb a bekövetkezett „minőségi változás”. Nyugat császárai, az Ottók alatt a „birodalom-eszme” új lendületet kapott, a latin kereszténység határai kelet és észak felé jelentős mértékben kitágultak. A cseh, a lengyel, a magyar nép kereszténnyé lett, s példájuk hamarosan követőkre talált a Balti-tenger és a Skandináv-félsziget térségében. A Keleti Birodalom szívében, Bizáncban a művelt. ún. „humanista” császárok sorát felváltotta a katonacsászárok sorozata, akik hódításaikkal tünékeny dicsőséget adtak sok ellentéttől feszülő impériumuknak. A pápaság a burgundiai monostorból, Cluny-ből kisugárzó szerzetesi megújulás haszonélvezőjeként végre elindulhatott a gregorián reformok felé vezető, emelkedő úton. Az ezredfordulót – minden téves vélekedés ellenére – nem a rémület, félelem és világvégevárás jellemezte, hanem a remény és bizakodás. A magyarság történelmének legdöntőbb fordulója ebbe a mozgalmas korba illeszkedik. S mert a népek, nemzetek történelme csak papíron lehet gazdasági-társadalmi erők személytelen változása és küzdelme, de nem a valóságban; a magyar történelem e döntő századában ott található az a kiemelkedő személyiség, aki a történelmi változások tevékeny részese, sőt irányítója: Szent István király. Miközben feladatát teljesítette, túlnőtt téren és időn, „odafönt” gyűjtött kincseket. Ezzel kiérdemelte a szent jelzőt, melynek tartalma az isteni szentség fölragyogása az emberi életen át. Az, hogy ki lesz szent, nem az utókor jámbor vélekedésétől vagy egy kis hatalmi csoport ügyeskedésétől függ, hanem az isteni meghívottságtól és a kapott kegyelmek felhasználásától. Az Egyház csak kimondja valakiről, hogy szentéletű volt, az életszentség tényét maga Isten adja. Szent István életének története úgy, ahogy a történelem tudományának leghivatottabb művelői az utókor elé tárják, minderre a legfényesebb bizonyíték. A korabeli és későbbi forrásokban fennmaradt tudósítások kritikai egybevetése, az érvek és ellenérvek gondos mérlegelése csak azt támasztja alá, amit az Egyház kimondott és folyamatosan állít a magyarok első királyáról: szent volt. Ez a tény nem Szent László király és munkatársai utólagos, politikai és ideológiai belemagyarázása, hanem egy életmű igaz, minden próbát kiálló összegzése még akkor is, ha az 1083-as szentté avatásnak megvolt a maga politikai és társadalmi hatása, jelentősége. De ez utóbbi csak következmény és nem kiindulópont. Árpád vezér unokája, Taksony (931?-972) fejedelemsége alatt kezdődött meg a magyarok térítése. Bizáncból térítőpüspök érkezett az ország délkeleti vidékére (953), de rövid munkássága folytatás nélkül maradt. Egy évtizeddel később Taksony Rómából kért térítőt, ám az útnak indított Zacheus püspök nem jöhetett a magyarok közé, mert Ottó császár elfogatta. A sikertelen kezdet újabb évtized múltán sikeres folytatásra talált, mert Géza (fejedelem: 972-997) követséget küldött Quedlinburgba a császárhoz (973), és hittérítőket kért. A követjárás céljából szükségtelen arra következtetni, hogy Géza komolyan érdeklődött a kereszténység iránt és valóban elindult a megtérés útján. Ennek ismerete már Szent István személyiségének, munkásságának, életszentségének jobb megértését készíti elő.
Török József - Szent
István király élete 2.
Sok szent életrajza a vallásos, jámbor szülők említésével kezdődik. Szent Istvánnál azonban nem ez a helyzet, mert a különböző források egybehangzóan más képet festenek apja, Géza alakjáról. A kortárs Thietmár szerint „nagyon kegyetlen volt”, „hirtelen felindulásában sokakat megölt”. A kereszténységet erőszakkal terjesztette: „Keményen és hatalmaskodva bánt népével, … szerfölött szorgoskodott, hogy a lázadókat letörje és a szentségtelen szertartásokat eltörölje”. Híres válasza jól megvilágítja gondolkodásmódját, mert „a mindenható Istennek és különféle képzelt isteneknek áldozott. Amikor főpapja emiatt szemrehányást tett neki, azt felelte: Elég gazdag és hatalmas ahhoz. hogy meg tegye.” A nagyapa, Taksony fejedelem pogányként halt meg. A feltevések szerint Géza a pajzsra emelése után hamarosan, még a követküldés előtt megkeresztelkedett. Mi volt ennek az oka?