„Urunk,
mutasd meg irgalmas szívedet, és az üdvösséget add meg nékünk.” (Zsolt 84,8)
„Urunk,
mutasd meg irgalmas szívedet, és az üdvösséget add meg nékünk.” (Zsolt 84,8)
1. Advent van, a készület ideje. Krisztus eljövetelét hirdetjük, nemcsak az elsőt, hanem a másodikat is, amely sokkal dicsőségesebb lesz.
3. Hittanórákra várjuk a diákokat és a
bérmálkozókat.
4. Jövő évre a szentmiséket december 2-án, kedden
reggel 8:30 órától kezdjük előjegyezni. Az érsekség új díjszabása szerint a szentmise stipendiuma 50 Ron.
5. December 2-án, kedden lesz a
Betlehemes szerepek kiosztása: du. 3 órától a 0.-I.-II.-III. osztályosoknak, és
4 órától a IV.-V.-VI.VII. és VIII. osztályosoknak.
6. Családos szentmise jövő vasárnap 16
órakor.
7. Szeretet kosarat készítünk
karácsonyra a családok megsegítésére. Adventi koszorú vásárlással is lehet
támogatni. Ára 50 lej, amit a sekrestyében kell befizetni.
8. Pénteken az esti misére megérkezik Szent
Miklós püspök a Millenniumi templomba. Szeretettel várjuk a gyermekeket.
9. Adventesték címen dec. 6-án, 13-án
és 20-án szombaton a felső hittanteremben lelki előkészület, a Szociális
Testvérek szervezésében. Plakát a Hirdetőtáblán.
10. A Kegytárgybolt hétköznap 9-17 óra között
tart nyitva. Szombaton 9-től 13 óráig. Vasárnap zárva tart. Az egyházi
támogatás (hozzájárulás) ott is befizethető.
Minden testvérünknek áldott adventi készületet kívánunk.
Krisztus Király vasárnapja - Az egyházi év utolsó vasárnapja, Krisztus királyi méltóságának ünnepe, a 20. századig nem volt külön ünnepe. XIII. Leó pápa az 1900-as jubileumi év alkalmából a 20. század királyának hirdette ki a Megváltót, ezzel előkészítette a Krisztus király ünnepet. Akkor világszerte mindenütt a magaslatokon kereszteket és Krisztus szobrokat állítottak föl a Megváltó emlékezetére, közöttük a híres Megváltó Krisztus-szobrot az Andok átjáróján, a 3832 méter magas La Cumbre-hágón Argentína és Chile határán. A szobrot az 1902-es békeszerződés megünneplésére avatták fel.
Az I. világháború után XI. Pius pápa a niceai zsinat 1600. évfordulóján, 1925-ben szentévet hirdetett, melynek mottója: „Krisztus békéje uralkodjék Krisztus országában!” A szentév végén, december 11-én rendelte el a pápa Krisztus Király vasárnapját.
Krisztus királyi méltóságának ünneplésével a népek, családok, személyek békéjének urát állította a hívek közé, hangsúlyozva, hogy Krisztus a megtestesüléssel és a megváltó halállal szerezte királyságát a világ üdvösségére. A mennyei Atya pedig mindenkinek helyet ad szeretett Fia országában. (Kol 1,12-20) Az ünnepet 1969 óta az utolsó évközi vasárnapon, november végén üljük.
Krisztus Király a mindenség Istentől fölkent uralkodója, akinek az Ószövetségben előképe Dávid király. (2Sám 5,1-3) A Messiás-király működése túllépi a földi kereteket (Zsolt 2,7), mivel különleges kapcsolatban van Istennel és az emberekkel. Az Újszövetségben beteljesednek a jövendölések. Az angyali üdvözletkor Gábor főangyal mondja: „Neki adja az Úr Isten az ő atyjának, Dávidnak trónját, és uralkodni fog Jákob házán mindörökké, és országának nem lesz vége” (Lk 1,33).
A napkeleti bölcsek „a zsidók újszülött királyát” keresték. Az írástudók Mikeás prófétát idézve, mondták Betlehemet születési helyül (Mt 2,1-6).
Jézus virágvasárnap mint király vonult be városába, szelíden és alázatosan (Mt 21,5).
A főpapok királyként állították Pilátus elé. Pilátus kérdésére Jézus megvallotta: „Én arra születtem és azért jöttem e világba, hogy tanúságot tegyek az igazságról. És mindaz, aki az igazságból való, hallgat az én szavamra” (Jn 18,37).
A megostorozott Jézust Pilátus így mutatta meg a tömegnek: „Íme a királyotok!”, majd ezt íratta Jézus feje fölé vádképpen: „A Názáreti Jézus, a zsidók királya” (Jn 19,19).
A főpapok és az arra járók csúfolták, de Jézus nem válaszol, nem veszi igénybe hatalmát, mert Ő szolgálni akar. Királyi műve a megváltás.
Az utolsó ítéletet dicsősége trónján fogja tartani (Mt 25,34). János apostol látomásában egy fehér lovon ülni látja. „Az égi seregek fehér lovon kísérik, tiszta fehér patyolatba öltözve. Szájából éles kard tör elő, hogy lesújtson a nemzetekre (…) Öltözetén a csípő körül ez a név volt felírva: Királyok Királya és Urak Ura.” (Jel 19,11-16). Mindenható Istenünk, szeretett Fiadban, a mindenség Királyában újíts meg mindent.
„Áldott, aki jön az Úr nevében.” Mk 11,9.
1. Krisztus Király ünnepe, vasárnapi miserend szerint.
6. Szeretet kosarat készítünk karácsonyra. Adományaikat szeretettel fogadjuk a plébánián és a sekrestyében.
7. Szombaton 11 órakor adventikoszorú készítés 11 órától az altemplomban.
8. Jövő évre a szentmiséket december 2-án reggel 8:30 órától kezdjük előjegyezni.
9. Élő víz szentségimádás nov. 29-én, szombaton 20:00-tól 22 óráig.
10. ADVENTESTÉK – lelki élőkészület, háromrészes sorozat plébániánkon: dec. 6.-án, 13.-án, és 20-án szombatonként este hat órakor a Szociális Testvérek Társasága szervezésében. A program mottója: Jöjj el, édes Üdvözítőnk! Érdeklődni és bejelentkezni Farkas Ibolya testvérnél lehet személyesen vagy a 0745390189-es telefonszámon.
1. November 16-án, vasárnap Árpád-házi Szent Erzsébet-napi adománygyűjtés a Főegyházmegyei Caritas gyermekmentő-szolgálatát segítjük.
2. Ma van a XXIV. Csángó Nap Csíkszeredában. Vendégeinkkel 11 órakor kezdődő szentmisén ünnepeljük összetartozásunkat: közreműködnek a moldvai magyarok és a Csángó Kollégium diákjai. E mise adományaival támogatjuk őket.
3. Hétfőn 17 órakor szülői értekezletet tartunk az elsőáldozó gyermekek (I. és II. csoport) szüleivel a Millenniumi templomban.
4. A plébániai hittanórákra várjuk a diákokat:
Kedden:
3-4 óráig: 0-I-II. osztály.
4-5 óráig: IV-V-VI. osztály.
5-6 óráig: VII-VIII. osztály.
Szerdán:
20-21 óráig IFI óra.
Pénteken:
3-4 óráig: III. osztály I. csoport (Nagy Imre Iskola)
4-5 óráig: III. osztály II. csoport (Petőfi, József Attila, Nagy István stb...)
19-20 óráig: a bérmálkozók felkészítője.
Szombaton: 10-11 óráig Ministránsképző.
5. Szíves figyelmükbe ajánljuk a Krisztus világa novemberi számát. Megvásárolható a ministránsoknál és a sekrestyében.
6. Szeretet kosarat készítünk karácsonyra. Adományaikat szeretettel fogadjuk a plébánián és a sekrestyében.
7. November 23-án, Krisztus Király vasárnapja. Egy órás szentségimádás vezet a Jézus Szíve Családja 13:30-tól 14:30 óráig.
8. Jövő évre a szentmiséket december 2-án reggel 8 órától kezdjük előjegyezni, mert megvárjuk az érsekség rendelkezését.
A lateráni bazilika, a pápa székesegyházának a felszentelésének évfordulója van. A bazilika homlokzati felirata hirdeti: „A Város és a Földkerekség minden templomának anyja és feje”. A mai ünnep kifejezésre juttatja az egységet és szeretetet Péter apostoli széke iránt, amelyről Antióchiai Szent Ignác püspök 107-ben azt írta: „az egyetemes szeretetközösség élén áll.” A lateráni palotát és bazilikát 313-ban Nagy Konstantin császár adományozta a pápának. A bazilika lett a pápák főszékesegyháza és a mellette levő épület a katolikus egyházfők székhelye a 16. századig. A bazilikát 324. november 9-én szentelte I. Szilveszter pápa a Legszentebb Üdvözítő tiszteletére. Majd a pápák Keresztelő Szent Jánost és Szent János apostolt is a templom védőszentjévé nyilvánították. A pápák megválasztásuk után ellátogatnak a lateráni bazilikába, és elfoglalják a tanítói széket. A főoltár fölötti cibóriumban van elhelyezve Szent Péter és Pál apostol fej ereklyéje. A főoltárába pedig befoglalták Szent Péter apostol faoltárának maradványát. A későbbi századok során tűzvész, földrengés és fosztogatás sújtotta templomot Legutóbb XIII. Benedek pápa 1726-ban szentelte fel újra az Üdvözítő és Keresztelő Szent János tiszteletére, és a szentelés évfordulójának megünneplését november 9-én hagyta. E nap az Egyház iránti szeretet és a Péter egyházához való hűség jele, amit az egész Egyház megül.
Isten szent temploma lettünk
Kedves Testvéreim! A látható templom felszenteléséről amikor megemlékezünk, tulajdonképpen a láthatatlan templomnak, az Egyháznak titkát ünnepeljük. Az olvasmányok arra emlékeztetnek, hogy mi katolikusok, mindig felszentelt helynek tekintjük templomainkat, hiszen Isten és népének kiemelt találkozási helye a liturgikus események által.
1. A templom Isten háza. Isten mindenhatóságával ugyan mindenütt jelen van, de azt akarta, hogy a földi térnek kijelölt pontjain teljesebb, közvetlenebb jelenléttel hívja magához Egyházának tagjait. „Isten, ki láthatatlanul mindent betöltesz, de az emberi nem üdvözítése érdekében láthatóképpen is nyilvánítod hatalmadnak jeleit, dicsőítsd meg ezt a templomot…” - kéri az Egyház könyörgésében. Már az Ószövetségben az Úr láthatóan megmutatta jelenlétét a frigysátor fölött füstoszlopban, és amikor birtokba vette a jeruzsálemi templomot. (1Kir 8,10k). Ekkor Isten Salamon ajkára adta a szót, aki így imádkozik: „Hallgasd meg szolgád imáját és könyörgését, Uram, én Istenem, s halld meg kiáltásomat és kérésemet, amellyel ma hozzád fordulok! Tartsd rajta szemed ezen a házon, éjjel-nappal, azon a helyen, amelyről azt ígérted: Ott lesz a nevem, s hallgasd meg az imát, amelyet szolgád ezen a helyen mond.” (1Kir 8,28k)
2. A templom: az Egyház képe. A keresztségben Isten szent temploma lettünk. (1Kor 3,9c-11. 16-17) Nem csak Krisztus teste templom, hanem mi is. „Nem tudtátok-e, hogy a ti testetek a Szentlélek temploma?” (1Kor 3,9; vö. 2Kor 6,16) Minden keresztény ember templom, és templom ők együtt is: az Egyház, melynek látható megjelenése a kőből épült egyház. Így is hívta mindig a magyar nyelv: Szent Kereszt egyháza, Szent György egyháza, stb.
A templom középpontja az oltár és a tabernákulum, mert az Egyházat Krisztus jelenléte élteti. Az oltár körül üljük, mert Krisztus körül van az ő népe. Itt az ambó, ahonnan Krisztus szól hozzánk az evangélium által. A kereszt Krisztus húsvéti misztériumát hirdeti. Ezért gyújtjuk meg a gyertyákat minden misén és minden ünneplésen. A nyolc oszlop és a 4 szentelési kereszt: az apostolokra emlékeztet, mert rájuk épül a látható Egyház.
A templom sok téglából épült, ezeket erős kötőanyaggal illesztették össze. Mi vagyunk az élő templom élő kövei, akiket az építőmesterek (pápák, püspökök, papok) a világból ide gyűjtöttek, kemény munkával a közös hittel, közös vezetéssel, közös szentségek kötőanyagával a szeretetben építettek össze. (Sík Sándor: Szentségtartók c. verse nagyon találó.) E lelki templomnak végleges fölszentelése majd a mennyországban történik; de ezt szemléljük és erősítjük akkor, amikor a saját vagy a lateráni templomot nézzük és ünnepeljük.
3. A templom az imádság háza és a mennyország előcsarnoka. A templom tehát az a ház, ahol Istent megszólíthatjuk. Ilyen templom lelkünk rejteke; ilyen templom a keresztény közösség; s ilyen templom az a tér, ahol a lélek és a megszentelt közösség elsősorban találkozhat Istenével. Az imádság és liturgikus események között is „csúcs és forrás” a szentmiseáldozat, amelyben Krisztus az Örök Főpap istendicséretébe kapcsolódunk bele és a Szentlélek segítségével épülünk Isten templomává. (Jn 2,13-22)
A Jelenések Könyvében csodálatosan fonódik egybe az Egyház három képe: szent város (mennyei Jeruzsálem), menyasszony és templom. „Akkor láttam, hogy a szent város, az új Jeruzsálem alászállt az égből, az Istentől. Olyan volt mint a vőlegényének fölékesített menyasszony. Akkor hallottam: Nézd, ez az Isten hajléka az emberek között. (…) és megmutatta nekem a szent várost, Jeruzsálemet, és templomot nem láttam benne, mert a Mindenható, az Úr, az Isten és a Bárány a temploma” (Jn 21,2-22). A menny lesz az az örök templom, melyben az Egyház kiteljesíti a földön megkezdett életét: látja és dicsőíti az Istent. Ennek előképe a földi templom, melynek ünnepeiben már a mennyei örömöket ízleljük előre.
- A hit úgy hozza össze az embereket, mint ahogy az erdőből kivágott fákat, a hegyből kimetszett sziklákat és a kiégetett téglákat hordják össze. A hívek úgy formálódnak a hitoktatás, a keresztség, a szentmise és a szentségek vétele által, mint a kőfaragók, kűművesek és ácsok kezében a faragott és összeillesztett kövek, téglák és gerendák. Az Úr házát azonban csak azok építik, akik az Isten és ember szeretet kötőanyagával dolgoznak. Ezt mi megtapasztaltuk a Millenniumi templom építése idején 2001 és 2003 között. Tegyünk így Szécseny negyedi Szent Kinga templom és közösségi ház építésénél is.
- Szeressétek egymást, hogy felépüljetek romjaitokból. Amíg a hitetlen világból összegyűjtjük az embereket a hitre, amíg lenyesik, lefaragják magukról a rosszat, a tökéletlent, hogy alkalmasakká legyenek a békés és hézagmentes egységre – addig sok kísértést és gyötrelmet kell elszenvedni! Mikor azonban elérkezik majd a Ház örök felszentelésének napja, amikor majd ezt halljuk: „Jöjjetek, Atyám áldottai!” – mekkora lesz akkor az ujjongás és a boldog biztonság!
Ámen.