Ha Gyümölcsoltó üdvtörténeti eseményét szemléljük, azt mondhatjuk, hogy számunkra csak a harmadik „igen” kimondásával lesz üdvösséges. Ami kétezer évvel ezelőtt Názáretben történt, azt a Zsidóknak írt levél érteti meg velünk, amikor az Atya és a Fiú párbeszédét leírja: „Íme, eljövök, hogy megtegyem akaratodat” (Zsid 10,4-10).
1. Ha ünnepünk tartalmát nézzük, akkor az első igent a Második Isteni Személy, a Fiú mondta ki. A Fiú engedelmeskedik az Atya akaratának és áldozatával „elveszi a világ bűneit”, megváltja a világot. Próbálták az emberek Jézus születése előtt is megsemmisíteni a bűnt. Főleg engesztelő áldozatokkal. De „lehetetlen ugyanis, hogy a bikák és bakok vére bűnöket töröljön el.” Az Isten adott aztán megoldást. Az Isten Fia ezzel szállt le a Szűzanya méhébe: „Nézd, megyek Istenem, hogy teljesítsem akaratodat”. Isten akarata pedig az volt, hogy Fia úgy semmisítse meg a bűnt, hogy embertestében, melyet a Szentlélek alkotott neki, vigye a bűnt a kereszt fájára, áldozza fel magát véres kínhalállal. Erre mondott igent Isten Fia és erre mondott igent a Szűzanya is. Jézus vállalta, hogy Isten dicsőségéért, a mi üdvünkért lesz a Fájdalmak Embere.
2. A második igent „a kegyelmet talált” názáreti Szűz mondta ki – akit fogantatásának pillanatától kezdve Isten alkalmassá tett az együttműködésre, hiszen nem engedte, hogy emberi természetét megfertőzze a bűn: „Legyen nékem a te igéd szerint.” És az Ige testté lett, a Szűz pedig anyává. A Szűzanya vállalta, Isten dicsőségéért és a mi üdvösségünkért, hogy Fájdalmas Anya lesz. Az ősszüleink, Ádám és Éva „nem”-jét e napon a Fiúisten és édesanyja „igen”-né változtatta. Szűz Mária élő hittel hagyatkozik arra, akitől a hívás érkezett, és megy előre, engedelmeskedik.
VI. Pál pápa amikor a Szentföldre zarándokolt, Názáretet "az Evangélium iskolájának" nevezte, mert itt mindenki tanulhat. Itt tanultuk meg a teremtés és újjáteremtés fenségét látni és a hit által annak részese lenni. Jézus első tanítványai megértették és lejegyezték: „Aki hisz és megkeresztelkedik, üdvözül, aki nem hisz, az elkárhozik.” (Mk 16, 15-16) Ezzel eljutottunk a harmadik igenig.
3. A harmadik igent, a Krisztusban hívő ember – aki az ősbűn következményeként bűnös természettel
született és a keresztségben kegyelmet kapott – mondja: „Uram, az örök élet igéi nálad vannak.”
Tamással apostollal pedig: „Én Uram, és én Istenem!” Aki felismeri Isten irántunk tanúsított szeretetét és azt
hittel elfogadja, az Isten gyermeke lesz. Ezt teszi a kegyelem. Az Atya teremtette a világot, a Szentlélek
alkotta meg Krisztus emberi testét Máriában és Krisztus a kegyelem által újjáalkot minket. Ez valóság, amit
hittel, a „harmadik igennel” alkalmazunk magunkra, amikor a láthatatlan kegyelmet közvetítő látható jeleket,
a szentségeket vesszük. Ez alkalmassá tesz az Istennel és egymással való együttműködésre. Ettől lesz igaz, jó,
szép és szent az életünk.
Gyümölcsoltó napján mindenki életének igazságához érkeztünk: Életünk Istenben van elrejtve. Biztos az emberiség diadala, mert Isten résztvevője lett történetünknek: - Jézusban az emberiség győzött. - Győzelem az Isten-országának megalapítása. - Győzelem, hogy az ember Isten világába emelkedett. Ez az ünnep főüzenete.
Ezt az igazságot erősíti és feltárja, hogy Gyümölcsoltó a kegyelmi ajándékok napja, mert
- szívünkhöz szóló imát kaptunk: Üdvözlégyet.
- ma kaptuk e szót és valóságot: Szűzanya. Egyesül Máriában a szűz tiszta érintetlensége az anya termékenységével és szeretetével.
- ma kaptuk édesanyánkul a Szűzanyát. Mert azzal, hogy anyja lett Jézusnak, anyánk lett nekünk is, akik tagjai vagyunk Krisztusnak.
- ma kaptuk Jézust, s vele a megváltást és az örök életet.
Ma Jézust és Szűz Máriát kaptuk. Mindez értünk történt.
Mit is adhatnánk mindezért?
Nemcsak igenünket, hanem Szűzanyánk lelkületével egész valónkat. Istenhez csak ez méltó.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése