Pünkösdre készülünk. Ilyenkor zarándokútra indul a székelység, hogy köszöntsük a Csíksomlyói
Szűzanyát. Jön a magyarság is mindenünnen a csíksomlyói Szűzanyához. Zarándokolunk.
A zarándoklás egyidős az emberiséggel. Már az Ószövetség ősi zarándokhelyei Betel,
Gilgál, Siló, majd Jeruzsálem vonzották a híveket, ahová egész Izrael
elzarándokolt, hogy az Úr jelenlétében megerősödjék. Zarándokzsoltárban
zengték: „Boldog
ember, akinek te vagy erőssége és zarándok útra indítja szíve” (Zsolt
84 [83],6).
Ki
is a zarándok? Az újszövetségi
zarándok szoros értelemben szent helyet (kegyhelyet, búcsújáró
vagy zarándokhelyet) egyénileg vagy közösségben, lelki szempontok miatt
fölkereső hívő, aki célját elérve hazatér. A kegyhely az
a templom vagy szent hely, ahová egy csoda vagy történelmi vonatkozás miatt
hívők sokasága zarándokol a helyi ordinárius jóváhagyásával. A kegyhelyeken
bőségesebben kínálják fel a hívőknek az üdvösség eszközeit, Isten igéjének
buzgó hirdetésével, a liturgikus élet megfelelő előmozdításával, főleg az
Eucharisztia és a bűnbánat szentsége útján, valamint a népi vallásosság
jóváhagyott formáinak ápolásával.
A búcsújáró hely az, amelynek
látogatásával búcsú nyerhető. A búcsújárás alkalom az elmélyedésre, imádságra,
bűnbánatra, ájtatos cselekedetekre és beszélgetésekre. Erőpróbája a testnek és a
léleknek a gyaloglás, utazás, egymással törődés, éjszakai virrasztás, böjtölés
és más fáradalmak által. A nép egyik legnagyobb közösségi élménye.
A zarándokhely az a szent hely, ahol Isten vagy valamelyik szentje megnyilatkozott, és ahol a
hozzá folyamodók segítséget kapnak. A
középkorban a zarándokok kezükben embermagasságú,
keresztben végződő un. zarándokbotot,
fejükön zarándok kalapot viseltek. Zarándok útra jámborságból, fogadalomból
vagy vezeklésből indultak. A zarándoklat világszerte nagyon kedvelt
vallásos megnyilvánulási forma, mert testében-lelkében foglalkoztatja az
embert, fölébreszti a közösségi érzést, növeli a vallásosságot,
megtapasztaltatja az áldozat erejét. A 4. századtól a híveket a Szentföld
vonzotta, majd Szent Péter és Pál apostolok sírja Rómában, Szent Jakab
sírja Compostellában. A későbbi évszázadok szentjeinek sírjai is erős
vonzerőt gyakoroltak, mint pl. Szent István sírja Székesfehérváron,
Szent Lászlóé Nagyváradon, Remete Szent Pál ereklyéje
Budaszentlőrincen vagy Kapisztrán Szent János sírja Újlakon. Vannak
kegyhelyek, melyek a Mária-tisztelet jegyében alakultak ki pl. Aachen,
Altötting, Loreto, Mariazell, s a magyar kegyhelyek egy része is Boldogasszony,
Fejéregyháza (Óbuda), Kalocsa, Lőcse, Máriagyüd, Máriavölgye, Mátraverebély-Szentkút,
Máriaradna stb.
Csíksomlyóra az 1345. évi székely győzelem emlékére naponta is sokan
elzarándokoltak fogadalomból, majd VIII. Ince pápa 1484-ben a pálosoknak
pünkösd szombat és vasárnapra adott teljes búcsúja a Salvator kápolnához vonzotta
a híveket, és az 1567. május 17-én, pünkösd szombatján a Tolvajos-tetőn kivívott
győzelem fénye terült Csíksomlyóra és megkapta különös történelmi patináját.
Azóta a legnagyobb odaadással, a Szentlélek vezetésével zarándokolunk Csíksomlyóra
katolikusok és katolikus gyökerű keresztények pünkösd szombatján, mert ez
is szent örökségünk. Ugyanitt keresztény hitünk megvallása mellett tanúságot
teszünk a magyar nemzet egységéről. Itt a Szentlélek felszítja bennük az
istenszeretetet, feltárja előttünk Isten belső, isteni életét. Ugyanakkor
megnyit, közlékennyé tesz az emberek felé és arra képesít, hogy mi is
beszéljünk az Isten csodás tetteiről, valamint irántunk való szeretetéről.
Átalakít minket, mint az apostolokat és képessé tesz az Isten által reánk bízott
feladatok teljesítésére. A Salvator-hegyen 1876-ban a gyergyóalfalvi hívek
állította emlékkereszt szövegével kérjük: „Isten,
tarts meg minket őseink szent hitében és erényeiben”, hogy rajtunk is
beteljesedjen a Szűzanya oltalma alatt az idei pünkösdi búcsú mottója: „Boldog
vagy, mert hittél!” (Lk 1,45) Ezzel pedig Isten ránk árasztja a jó kedvet,
bőséget, s a víg esztendőt.
D-K. József
Forrás: Krisztus világa, 2013. májusi szám 2. old
D-K. József
Forrás: Krisztus világa, 2013. májusi szám 2. old
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése