Ferenc pápa 2013. július
18-án, pápasága első évében, saját kezűleg írt közleményével, kirográfiájával
hirdette ki a Bizottság létrehozását.
Ezeknek a napoknak a megfontolásai a Mérleg
pozitív adatait illetően, amelyeket a Szentszék szervezési és gazdasági
problémáit tanulmányozó Bíborosi Tanács tett közzé, vagyis: a Szentszék
konszolidált költségvetési zárómérlege és Vatikán Városállam Kormányzóságának
konszolidált költségvetési zárómérlege a 2012-es évre vonatkozóan, arra
indíttatnak Bennünket, miután meghallgattuk a bíborosok, püspöktestvérek és a
témában konzultált munkatársak véleményeit, hogy tovább folytassuk a
Szentszék Intézményeiben a reformok bevezetését, amelyek célja a már meglévő Szervek egyszerűsítése és racionalizálása, továbbá
az egész vatikáni Adminisztráció gazdasági tevékenységeinek figyelmesebb
megtervezése.
Ebből a célből
elhatároztuk, hogy létrehozunk egy referens Bizottságot, amely pontos
információkat gyűjt be a vatikáni Adminisztrációra vonatkozó gazdasági
kérdésekről és együttműködik a fent említett Bíborosi Tanáccsal, nagyra
értékelt munkájában, felkínálja szakértői tanácsadását, valamint fejlesztési
stratégiai megoldásokat dolgoz ki, kerülve a gazdasági források pazarlását,
elősegítve az átláthatóságot a javak és szolgáltatások beszerzési folyamatában,
nagyobb gondot fordít az ingó és ingatlan vagyon kezelésére, egyre nagyobb
óvatossággal tevékenykedik a pénzügy terén, biztosítja a könyvelési alapelvek
helyes használatát és garantálja minden arra jogosult személynek az
egészségyügyi ellátást és a társadalmi biztosítást.
A Bizottság feladatait a jelen Kirográfia és a Mi utasításaink előírásai
szerint végzi.
A Bizottság minimum nyolc tagból áll, akik közül
a kiválasztott Elnök a bizottság jogi képviselője, a koordinációs Titkár, aki
delegátusi hatáskörrel rendelkezik, a Bizottság nevében és számára
tevékenykedik a dokumentumok, adatok és információk összegyűjtésében, amelyek
szükségesek a Bizottság intézményes funkcióinak betöltésében.
A tagok, akiket a pápa
nevez ki, szakértők jogi, gazdasági, pénzügyi és szervezési kérdésekben,
amellyekkel munkájuk során foglalkozniuk kell.
A Bizottság intézményes funkciói nem zavarják az érdekelt Adminisztrációk
kormányzása és tevékenysége illetékességének területét, ez utóbbiak feladata,
hogy együttműködjenek a Bizottsággal. A hivatali titoktartás és
egyéb esetleges korlátozás, amelyet a jogrend szab meg, nem gátolja vagy
korlátozza a Bizottság hozzáférését dokumentumokhoz, adatokhoz és
információkhoz, amelyek szükségesek a Bizottságra bízott feladatok
elvégzéséhez.
A Bizottság tájékoztat Bennünket
munkájáról és elénk tárja annak eredményeit. A Bizottság kötelessége, hogy küldetése végén Számunkra letétbe helyezze az egész
hagyományos és digitális archívumot.
A Bizottság rendelkezik a szükséges erőforrásokkal, beleértve a tolmácsokat
és fordítókat, valamint az intézményes funkcióihoz szükséges megfelelő
eszközöket. A Bizottság igénybe veheti szakértők és tanácsadó társaságok
közreműködését. Ez utóbbiakat kívülről, az egész világról, valamint belülről, a
Szentszék munkatársai közül is kiválaszthatják, azzal a feltétellel, hogy ne
álljon fenn érdekkonfliktus a vatikáni Adminisztráció tevékenységével
kapcsolatos szakma, funkció vagy beosztás gyakorlásával.
A Bizottság felkérésre együttműködik azzal a nyolc bíborosból álló
munkacsoporttal, amelynek feladata, hogy tanulmányozza a Római Kúriára
vonatkozó Pastor Bonus k. Apostoli Konstitúció reformtervezetét.
A Bizottságot e jelen Kirográfia hozza létre. A mi rendelkezésünk szerint kerül
sor feloszlatására.
(vm) VR
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése