Tisztelt Bolyai
Nyári Akadémia!
Tisztelet
Elnökség!
Tisztelt
Hölgyeim és Uraim!
Szeretettel köszöntöm a XXI. Bolyai Nyári Akadémia résztvevőit.

Az első világháborút
követő összeomlás után, az új impériumok alá került magyarság hamar felismerte,
hogy megmaradásának szilárd alapja az Egyház és az oktatás. Reményik Sándor
szavaival élve: Templom és iskola.
Úgy gondolom, már a
szünidő közeledtével meg is tervezték a nyári szabadságolásukat, hogy idejüket, pénzüket vagy energiájukat ne pazarolják
hiába. Az úticélról, az útvonalról, a látnivalókról a világháló, a
műholdas irányító és a panorámakép (körkép) segítségével tájékozódtak, és olyan
térhatású látványban is lehetett részük, mintha a helyszínen állnának. A
panorámakép készítéséhez szükséges optika, nevezetesen a 360 fokos forgótükrös panoráma PAL és
Humanoid optika, egy magyar professzor, Greguss Pál
(1921-2003) találmánya.
![]() |
Burus-Siklódi Botond, RMPSZ elnök |
A
panorámatechnika alapkövetelménye a stabil állvány. Minél stabilabb, vagyis
profibb állvánnyal dolgozunk, annál nagyobb hatékonysággal tudjuk képeinket
összeilleszteni. A panorámafotók régebb csodaszámba mentek, ma a digitális
fényképezés segítségével könnyedén elkészíthetjük. A legegyszerűbb
panoráma a síkpanoráma, ami a síkban eltolt kameraképek egymásutánja.
Rajta a tárgyak nem torzulnak. A másik típus a hengeres panorámafotó,
amit a fényképezőgép elforgatásával készítünk. Fontos az, hogy a kép készítése
közben a fényképezőgép egy pont körül forogjon, illetve az is, hogy a gép
tengelye függőleges legyen, különben az elkészült panorámaképen ferde
horizontot fogunk látni, ferdülő épületekkel, tárgyakkal és emberekkel. Fotózás
közben egy pontban állunk és csak a kamerát mozgatjuk. Innét is származik a
neve. Így akár 360 fokos látószögű képet is kaphatunk, hasonlót az ópusztaszeri
Feszty Árpád festette Körképhez. Ennél egy kicsit már nehezebb, de látványosabb
a harmadik panorámatípus, a gömbpanoráma. A fényképezőgépen kívül
szükségünk lesz egy úgynevezett halszem objektívre. Ennek felhasználásával a
fényképezőgép 180 foknál nagyobb szögben tud felvételt készíteni, így egy
teljes gömb képét össze tudjuk állítani a részletekből. Összeillesztés után a
képet megtekintve olyan érzésünk támad, mintha a helyszínen lennénk. A képet
egérrel "ráncigálva" nézhetjük körbe a gömb belsejében, akár
vízszintesen, akár függőlegesen.
Tisztelt
Pedagógusok!
Életünket,
ha szépnek akarjuk megélni, ha majd egészben, harmonikusan szeretnénk látni
minden torzulás nélkül, akkor a körkép (panoráma) készítéséhez hasonlóan
életünknek legyen egy stabil, fixpontja. Ez pedig a szeretet, Isten törvénye
bennünk, amit a fogantatásunk pillanatában lelkünkbe írt a Teremtő. A szívünk,
lelkünk az a stabil állvány, ahonnan helyesen látunk a világra. Életünk
stabilitását mindig Isten törvénye adja. Mózes így szólt a néphez: közel van
hozzád a törvény, a szádban és a szívedben, így hozzá szabhatod tetteidet
(MTörv 30,10-14). Ezt mondja a szíved, amit nem akarsz, hogy neked tegyenek, te
se tedd másnak. Ha valaki mégis olyan tesz, akkor a törvény már a szádban van,
amire hivatkozol. A pedagógusnak és minden népnevelőnek szilárd törvénye a
szeretet. Szeretettel lehet tanítani és nevelni.
A
kisgyerek ösztönösen szereti szüleit, testvéreit, nagyszüleit, unokatestvéreit.
Számára ez a szeretet, olyan mint a síkpanoráma, mint egy családi fotó. Az
óvoda és iskola mindjárt hozzásegíti, hogy felismerje és szeresse társait, a
települést ahol él. Ez a szeretet kitágul a nemzetre, a Kárpát-medencére, és
olyan lesz, mint a hengeres panorámakép. Mi ennél még többre vagyunk hivatva,
erre maga Jézus Krisztus tanított. Azt akarja, hogy ne csak a körülöttünk
élőket szeressük, hanem tágítsuk ki szívünket az ő szeretetének
mértékére: mindenkit akarjunk szeretni, a tudatlant is, az idegent is, az
ellenséget is, a teremtett világot is (Lk 10,25-37). Ez a szeretet olyan, mint
a gömbpanoráma, s benne Jézus szeretete mindnyájunk stabil pontja, mely beemeli
világunkat a természetfelettibe, Isten világába.
Kívánom,
hogy legyen életük stabil pontja a szeretet, mert „akinek
szép a lelkében az ének, az hallja a mások énekét is szépnek”. (Babits Mihály, A második ének)
Isten szolgája Márton Áron 1935-ben mondta: „A
pedagógia feladata, hogy rendet teremtsen. Tegye a hangsúlyt a nevelésre.
Ébressze fel a gyermekben az összes képességeket, s fejlessze azokat. Az igazi sorrend
szerint közölje, sajátíttassa el az értékeket. Ne hagyja a tudással megterhelt
gyermekembert a természetes ösztönök szeszélyére, hanem nemesítse, nevelje bele
az emberi lét természetfölötti rendjébe”.
Így „aki megért/ s megértet/ egy népet/
megéltet.” (Kányádi Sándor, Játszva magyarul)
1913. november 4-én, 100 évvel ezelőtt született Csíkszeredában Venczel József szociológus.
Családjában megkapta életének stabil alapját, a keresztény hitet. 1930-ban a
helyi Róm. Kat. Főgimnáziumban érettségizett, majd Kolozsvárt az I. Ferdinánd
Tudományegyetemen jogi doktorátust szerzett. Cikkei, tanulmányai az erdélyi
folyóiratokban jelentek meg. Állandó kapcsolatban van György Lajossal és Márton
Áronnal. 1945-ben részt vett a Bolyai Tudományegyetem megszervezésében, az egyetem
jogi és közgazdasági karának statisztikai és szociológiai professzoraként
dolgozott 1945-1947 között. 1947-ben letartóztatták, a piteşti-i internáló
táborba került, ahonnan egy év múlva szabadult, az egyetemi katedrára nem térhetett
vissza. 1948 és 1950 között az Erdélyi Múzeum Egyesület főlevéltárosa és
tudományos kutatója volt. 1950 februárjában a kommunista hatalom újra
letartóztatta, koholt vádak alapján tizenkét év börtönbüntetésre ítélték, ebből
hat évet Márton Áron püspökkel egy cellában töltött. 1961. január 1-jén
szabadult, megromlott egészséggel. Egy kisipari szövetkezetben dolgozott,
kerámiát festett, kottákat másolt. 1969-től ismét dolgozhatott társadalomkutatóként,
a kolozsvári Babes-Bolyai Tudományegyetem filozófia és szociológia karán. A 12
évi börtön megviselte. Megromlott egészsége miatt 1971-ben nyugdíjazták, de
tovább dolgozott 1972. március 16-án bekövetkezett haláláig. Temetésén Márton
Áron püspök búcsúztatta. Megköszönte az ő rendíthetetlen hitét, amely által több lett a fény és szeretet, ami zord
világunkban.
A jó pedagógusnak örök jutalma nem marad el, ahogy Dániel próféta hirdeti: „A föltámadáskor az érteni tudók ragyogni
fognak, mint a fénylő égbolt, s akik igazságra tanítottak sokakat, tündökölnek
örökkön-örökké, miként a csillagok”. (Dán 12,3)
Tisztelt Akadémia!
E pulpitustól kétszer is elhangzott a népi mondás: A jó pap is holtig tanul! Egy bővítménnyel folytatom,
hogy a pap halálakor fejfájára írják: Befejezte
tanulmányait.
Befejezem beszédemet egy
imádsággal, hogy a Bolyai Nyári Akadémia gyümölcsöket teremjen mindannyiunk
életében: Kérünk, Istenünk, cselekedeteinket előzd meg sugallatoddal, és kísérd
segítségeddel, hogy minden munkánkat mindig veled kezdjük, és amit elkezdtünk,
segítségeddel be is fejezzük. Krisztus, a mi Urunk által. Ámen.
(Elmondta, Darvas-Kozma József a csíkszeredai Apáczai
Csere János Pedagógusok Házában, 2013. július 15-én.)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése