Paul Claudel (1868-1955) francia katolikus költő, drámaíró, diplomata a „Selyemcipő” bevezető jelenetében a hívő szituációját
hatalmas és meggyőző látomásban varázsolja elénk. Egy jezsuita hittérítő, a hős
Rodrigonak, a világpolgárnak, az Isten és világ között bolyongó, kósza
kalandornak testvére, mint hajótörött jelenik meg. Hajóját kalózok
süllyesztették el, őt magát az elsüllyedt hajó egyik gerendájához kötözték,
most így hányódik egy darab fán az óceán háborgó vize fölött. A dráma az
élettől búcsúzó ember utolsó imájával kezdődik: „Köszönöm, Uram, hogy így megkötöztél.
Ismételten megtörtént, hogy parancsaidat fárasztónak éreztem, és törvényeddel
szemben akaratom tétova és gyönge volt. De most nem is lehetnék szorosabban
hozzád kötözve, mint ahogy vagyok, sorra vehetem tagjaimat: mégoly kevéssé sem
tudnának eltávolodni tőled, egyetlen egy sem. És így valóban keresztedhez
vagyok szegezve, a kereszt azonban, amelyen függök, nincsen hozzáerősítve
semmihez. Csak hányódik a tengeren.”
Kereszthez szegezve – a tenger
színén lebegő keresztet pedig nem tartja semmi. A mai hívő szituációját aligha
lehetne mélyebben és hűségesebben leírni. Úgy tűnik, hogy csak egy, a semmi
fölött imbolygó gerenda tartja fenn, úgy látszik, meg vannak számolva percei az
elmerülésig. Csak egy bizonytalan fadarab köti őt Istenhez, mégis; elválaszthatatlanul
tartja, és végül tudnia kell, hogy ez a fa erősebb, mint az alatta örvénylő
semmi, – bár ez a semmi az, mely Isten félelmes hatalmát és erejét jelképezi.
(Joseph Ratzinger, Bevezetés a keresztény hitbe)
Számunkra ez a gerenda nem akármilyen fa, hanem Krisztusnak a megváltó
keresztfája, illetve boldogságunkat hirdető evangéliuma. A keresztfa adhat
reményt ebben a boldogtalanul szorongó világnak.
„A Golgota
keresztje nem szabadíthat meg a gonosztól, csak, ha benned van felállítva” - tanítja Angelus Silesius (Johannes Scheffler
1624-1677) német minorita szerzetes, katolikus költő és misztikus teológus, a
barokk katolikus líra mestere.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése