Ahol nagy tömeg van, ott mindenki szívesebben tartózkodik a szabadban, mint egy zárt csarnokban. Jézus is szívesebben tanít a szabadban, mint tudományos “üvegházban”, pedig az ő korában a zsinagóga volt a tanítás helye. Jézus valószínűleg Péter apostol kafarnaumi házából ment ki, hogy tanítsa az embereket. A tömeg nyomásának valóban nagynak kellett lennie, hogy igazolja a hajóból való tanítás példa nélküli és furcsa helyzetét (Mt 13,1-23). Egy irodalmi műfajban, példabeszédben szólt hozzájuk. A példabeszéd többnyire költött, de az emberi életből vett elbeszélés, amely vallási vagy erkölcsi tanulságot rejt.
Van Gogh: Magvető |
A magvetőről szóló
példabeszéd a vidéki munkásokból álló hallgatóság érdeklődését veszi
figyelembe, mely által Isten igéjének sorsát szemlélteti a különböző emberi
lelkekben. A hallgatóság ismeri a próféták szavából Isten igéjéről szóló
üzenetet, ahol Isten igéje úgy szerepel, mint tárgyi valóság, amely Istentől a
földre jön mint az eső és a hó, és végrehajtja a rábízott feladatot. Isten
fenyegető vagy bátorító ígéretei, nem
maradnak üres szavak, hanem beteljesednek. Isten szava hatékony és termő szó,
és soha nem eredménytelen, még ha hatása ellentétes is az emberekben (Iz
55,10-11). A fogékonyság és jóakarat, Isten fölvilágosító kegyelmével,
megkönnyítette az apostoloknak a példabeszéd megértését, a kevély, hitetlen
zsidók előtt azonban Isten országának titkai rejtve maradtak. Aki tud már
valamit Isten országa titkaiból, készsége miatt gyarapodni fog ismeretében, a
rosszindulatúban azonban a csekély tudás is kiapad.
A különböző talajok az
emberi fogadtatást képviselik, éspedig:
– Az első fajta talaj az útszél,
amelyre a mag hullott. Az utat nem lehetett felszántani, így a mag a felszínén
maradt. Ezek, akik hallják a tanítást, de befogadását, megértését elmulasztják.
– A második a köves talaj.
Palesztina nagy része köves, a termőréteg gyakran elég vékony. A mag túl hamar,
a mélyebb talaj védelme nélkül kicsírázik, s nem képes gyökeret ereszteni, a
csírák kiégnek. Ez a pillanatnak élő ember típus tartása, aki a megpróbáltatás
és szenvedés idején elpártol. – A tövisek közé hullott mag esetében a talaj
elegendően mély, de más probléma adódik: már elfoglalták azok a magok, pontosan
a világi életvitel és a gazdagság azok, amelyek elég erősek ahhoz, hogy
elfojtsák az új hajtásokat.
– A jó fold pedig, amikor a magok mély, szabad
földbe hullanak, bőségesen, bár nem egyenlő arányban hoznak termést.
Az üzenet
az, hogy a magvető munkája némi kudarc, szenvedés ellenére is többnyire
eredményes. A történet reményt és bátorítást nyújt, mert a mindenség is Isten
fiainak szabadságára törekszik (Róm 8,18-23). Végső soron Isten igéjét, tiszta
szeretetét az fogadja be, aki maga is szívvel (egész lényével), lélekkel (az
üldözések alatti vértanúságig) és erővel (gazdagsággal) szereti Istent.
Akinek füle van hallja meg!
„Boldog a ti szemetek, mert lát, és a
ti fületek, mert hall!” Mt 13,16.
Darvas-Kozma
József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése