2013. 08. 16.

Marosfő – Jeruzsálem?


A közelmúlt eseményei és a román államfő „elnyilatkozásai”, amelyet Marosfőn tett, nemcsak a magyarság, hanem a józanul gondolkozó románok körében is bírálatot váltott ki. Az államfő kijelentésével instabilitást okoz, ellenségképet kreál, pedig ő a véleménynyilvánítást szavatoló EU egyik tagállamának első embere; s az ország évek óta a szabad mozgást biztosító schengeni övezetbe szeretne bekerülni. Hogyan beszél így, amikor az ország újabb IMF-hitelre kényszerült, amikor vasúti-, postai- és pénzügyi alkalmazottak tízezreit bocsátják el és munkahelyet nem biztosítanak? Ilyen helyzetben, megértéssel és magasabb elvek szerint kellene irányítania az országot, s együtt kellene munkálkodjon a szomszéd népekkel, mert csak így kerülhetünk ki eredményesen a válságból. Az ábrándokat űző elnök jól tenné, ha feladná marosfői barikádját, s a népre meg az emberi méltóságra figyelne. Mi pedig békességben akarunk élni Isten törvénye szerint. Ez a magatartás küzdelemmel jár, még pedig a jóért, az igazságosságért, hasonlóan Jeremiás prófétához (Jer 38,4-6. 8-10). 
A próféta még fiatalon Istentől kapta feladatát és hűségesen teljesítette még élete kockáztatása árán is. Közel 40 éven át bűnbánatra, igazságosságra hívta Júdea népét, minden látható eredmény nélkül. Az ellenség közeledte idején bejelenti Cidkija (Szedekiás) királynak Jeruzsálem pusztulását (Kr.e. 587) és Babilon győzelmét. A próféta drámája, hogy beszédével azt a látszatot kelti honfitársaiban, hogy ő nem igaz hazafi. Pedig ő hűséges Isten szava hirdetéséhez még akkor is, amikor az nem népszerű, sőt ellene mond a nép elvárásainak. A nemzeti párt hívei azt mondják róla, hogy demoralizál, ezért el kell némítani. Így szokott lenni, ha az emberek nem tudják elviselni az igazságot. – Az igazakat, a világosan látókat kivégzik olyan címen, aminek semmi köze a tanításukhoz. Jeremiást halálra ítélik, mert bomlasztja a hadsereget és megosztja a népet. Jézust keresztre feszítik, mert nem barátja a császárnak. Szent Jean d’Arc azért kerül a máglyára, mert nadrágot hord. A nyár eleje óta támadják magyar vezetőinket, mert 23 év után is a magyarság jogainak tiszteletben tartását követelik. – Júdea királya mégis meggondolta magát, amikor etióp szolgája figyelmezteti, és három nap múlva kiszabadítja Jeremiást. Kaifás és Annás a keresztre feszítéssel akarták Isten országát megakadályozni, de Jézus harmadnapra feltámadt. A világ drámai cirkusza három napig szokott tartani, azután jön a kijózanodás. De milyen áron? És képesek lesznek-e a tévelygők bűnbánatot tartani vagy várni kell egy békésebb generációra? Isten nem telekelte a földet se országokra, se népekre, de jogot adott minden embernek az igazságos életre. Jézus tanítását, igazságosságát nem azok élik, akik szakállt vagy botot hordanak, hanem, akik szabaddá váltak a bűntől (Lk 12, 49-53). 
Az Isten és az emberek közötti harmónia nem mentes a harctól. Ha Isten törvényével ellentétes bármi, ha az emberi méltóságot támadják, akkor a legbékésebb kereszténynek is az igazság bátor és elszánt harcosává kell válnia. Akkor magunk között tudhatjuk Jézust, életünk sziklaalapját. A mintakép Ő, s nem az újságok első oldalán szereplők (Zsid 12,1-4). Hogy Istennek tetszően tudjunk élni, kövessük Jézust.

„Juhaim hallgatnak szavamra, ismerem őket, és nyomomban járnak” (Jn 10, 27).  


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése