A munka keresztény szemmel 1. - folytatása
6. A bűn, elsősorban az eredeti bűn hatása a munkára is
kiterjedt, a munka terhessé és fáradtságossá lett az
ember számára: Arcod verejtékével eszed kenyered. Az ember öncélt csinálhat
munkájából, annak rabjává válhat. Nemcsak Istent zárhatja ki belőle, de munkáját,
tevékenységét rosszra is fordíthatja. Gondoljunk csak az erkölcstelen és
lélekrontó irodalmi és művészeti alkotásokra, pusztító fegyverek gyártására,
stb.
7. Jézus Krisztus megváltása a munkára is kiterjed. Jézus maga is dolgozott, mint az ács fia, fizikai munkát is végzett és
ezzel a testi munkát is megszentelte. Az ő munkája az ácsműhelyben és
vándorútjain is isten- és emberszolgálat volt. Azzal, hogy tanította a tudatlan
embereket, gyógyította, vigasztalta és bátorította őket, az embereket szolgálta.
Hiszen „nem azért jött, hogy neki szolgáljanak, hanem hogy ő szolgáljon, és
váltságul adja oda életét sokakért.”
Ezzel
megmutatta a munka értékét. A legtöbb munka közvetlenül az embereket szolgálja.
De ha ilyen lelkülettel végzi az ember, Isten előtt kedves szolgálat lesz
belőle.
Boldog Batthyany-Strattmann László családja |
8. Hogyan dolgozzunk? Milyen legyen a keresztény ember
munkája? Mi
szükséges hozzá?
a) Elsősorban tudás. A legegyszerűbb munkát is meg
kell tanulni. A mai specializált világban a legtöbb munka, szellemi és fizikai,
egyaránt szakmunka, amely szaktudást kíván. A kontárkodás nemcsak az egyénre
megszégyenítő, de másoknak, a társadalomnak is bosszúságot és kárt okoz. A
keresztény embernek, ha példaadóan akar dolgozni, meg kell szereznie a
szaktudást, s azt állandóan ébren tartani, fejlesztenie kell, mert a világ
élete a technológia és állandóan fejlődik. Nem egyszer olvassuk az újságban
hosszú évek óta dolgozó sofőrökről, gyári munkásokról, akikről kiderül, hogy
közben elfeledték a közlekedési szabályokat vagy a munkavédelmi intézkedéseket.
b) Megbízhatóság és lelkiismeretesség. A mai termelőmunka
egyre inkább sokak összedolgozásán, részletmunkáján alapul. Régen a
bútordarabot a gyalulástól a lefestésig egyedül készítette el az asztalos. Egy
gyárban ma számos ember munkája kell hozzá. Ha csak egyik is rosszul csinált
valamit, a többi munkáját is tönkre teszi. Egy életmentő műtét, egy űrhajó
felbocsátása sok ember pontos együttműködését kívánja. Ha egyik valamit nem
idejében és pontosan végez, életek veszhetnek el miatta. Az egyéni munka is
lehet lelkiismeretlen, ha valaki csak látszatra végzi, hogy minél hamarább
meglegyen, ne vegyen el sok időt. Vagy éppen hamar romoljon el és újból
keressen rajta.
B-S. László műtét közben |
c) Állhatatosság és kitartás. A munka szükségszerűen
fáradsággal jár, egyhangúsága – különösen a mindig ugyanazon részletmunkánál –
lehangoló. Néha erőfeszítésünk ellenére sem sikerül, nem kapjuk meg érte azt az
értékelést, amelyet megítélésünk szerint megérdemlünk. Mindez kedvetlenné
tehet. De éppen ezek a nehézségek érlelik meg bennünk az egyik legszebb,
elfelejtett erényt, a hűséget. Előttünk keresztények előtt ott áll Krisztus
példája, akit hivatásbeli munkájában nem állít meg hallgatóinak közömbössége,
ellenségei gáncsoskodása és rosszakarata, s aki az elesése ellenére is
végigmegy a fájdalmas és keserves keresztúton. Milyen jól esik olvasni olyan
emberekről, akik 40, sőt több évi munka után ugyanazon munkahelyen mennek
nyugdíjba anélkül, hogy közben valamilyen komoly szankciót kaptak volna. XI.
Pius pápa egy iskolatestvért avatott szentté, legnagyobb érdemként ezt emelte
ki, hogy 40 éven át egy jelentéktelen falusi iskolában nagy türelemmel
tanította írásra-olvasásra a gyermekeket.
d) Öröm. Mint már mondtuk, az embernek a
munkában kell megtalálnia kibontakozását, tehetségeinek, adottságainak
megvalósítását. Ez nem mindig könnyű. Különösen a mai részletmunkában. Mi
örömet találjon, hogy tudjon szolgálatot látni munkájában, akinek munkája csak
annyi, hogy kalapácsával néhányat ráüt a futószalagon előtte tovahaladó
darabra. Csak úgy, ha ebben az Isten és a társadalom szolgálatát látja. Az
egésznek szüksége van az ő lelkiismeretes részletmunkájára is. Ezzel ő is
felelős az egész munka sikeréért. Ez áll akkor is, ha valaki a körülmények
miatt nem azt a munkát folytatja, amelyre képesítése vagy hajlama van.
Szolgálat minden munka. Akinek életkedve és szeme van, minden munkában észre tudja venni az emberiséget boldogító, gazdagító mozzanatokat. Míg az önző, kedvetlen ember a legszebb munkát is panaszkodva végzi.
Szolgálat minden munka. Akinek életkedve és szeme van, minden munkában észre tudja venni az emberiséget boldogító, gazdagító mozzanatokat. Míg az önző, kedvetlen ember a legszebb munkát is panaszkodva végzi.
e) Ne önző célokért dolgozzunk. Az önző munka nem visz közelebb az Istenhez és
az emberekhez, hanem ellenkezőleg, eltávolít. A nem önző célokért végzett munka
azonban Istennek dicsőség, embertársainknak haszon, magunknak az
elkerülhetetlen nehézségek ellenére öröm és megnyugvás, végső célunk eszköze, a
világ felé, éppen a beavatás szentségeiben (keresztség, bérmálás, áldozás) kapott feladatunknak megfelelően tanúságtétel.
Részlet:
Darvas-Kozma József, Szentlélek szentsége (Csíkszereda 2004) című könyvből
Részlet:
Darvas-Kozma József, Szentlélek szentsége (Csíkszereda 2004) című könyvből
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése