A fotókat Csúcs Mária készítette |
Így vagyunk most mi is, földi zarándokok, hogy Istennek ezt a gyöngéd szeretetét, ezt a szent misztériumot, ahogyan nekünk adja magát, szóval kifejezni nem nagyon tudjuk, csak megsejteni engedi az Úr annak, aki helyes lelkülettel ünnepli e közösségteremtő szentséget.
A Jézust szerető lelkek felismerik Urunkat e szentségben, aki belülről tanít és vezet.
Isten szolgája Prohászka Ottokár püspök idézi az Élet igéiben Bona kardinálist: „Quid possunt docere libri, quod Deus praesens melior non doceat!” - „Mit taníthatnak a könyvek, amit a jelenlévő Isten jobban nem tanít". Ez a felismerés a hit ajándéka.
Hittel jöttünk össze a nagycsütörtök esti szentmisére, melyet Msgr. Tamás József püspök vezetett hét pap celebrálásával.
Jézus megcselekedte a csodát az utolsó vacsorán. Ez a csoda az Eucharisztia, melyben szentségi módon a kenyér és bor
színében önmagát adta apostolainak. Ez a legnagyobb csodának, Jézus
keresztáldozatának és feltámadásának elővételezése. Szent Pál, a kései apostol
közli, hogy az Úrtól kapta kinyilatkoztatásban az utolsó vacsora tényét. Az Egyház
megértette, hogy Jézus önmagát tette áldozati báránnyá, amikor értünk adta életét.
Aki áldozatot hoz másért, az valamiben
lemond a maga éltéről. Aki áldozatul adja magát másokért, az egészen lemond az
életéről. Jézus istentisztelete az ő teljes engedelmessége és önátadása a
mennyei Atyának. Az Egyház azt is megértette, hogy Jézus bevont a maga
önfeláldozásába a szentmise rendelésével, hogy ajánljuk fel mi is Őt magunkért
és vele együtt saját magunkat az Atyának. Amikor az utolsó vacsora emlékét
ünnepeljük, misztikus módon megadjuk Istennek az Őt megillető dicséretet és
hálát, s kieszközöljük magunknak a bocsánatot és Isten segítségét egész
életünkhöz. Ezzel együtt kijutunk a földi vándorút megpróbáltatásai közepette a
bűn rabságából Isten gyermekeinek a szabadságára. Bennünket gyermekeinek tekint
Atyánk, így közvetlenül magunkat Neki adhatjuk Jézussal egyesülten. Az áldozat az
újszövetségben az ember részéről önátadás, az Isten részéről elfogadás. Az
áldozattá válás a legteljesebb élet megtalálása, szeretet partnerség Istennel,
Atyánkkal. Emiatt lesz otthonunk ez a világ, amelyben istengyermekeként tudunk
élni.
A szentmisén azt kell tenni, amit Jézus tett (Jn 13,1-15). János
evangéliumában az utolsó vacsorát úgy jellemzi a más három evangélium
ismeretében, hogy ott Jézus különlegesen kifejezte szeretetét övéi iránt. A
szeretet szentségével együtt Egyházára hagyja szeretete végrendeletét. Szent
János az emberi kapcsolatot, a lábmosást emeli ki, mert ezzel kezdődik a
Jézushoz tartozás. Innen lehet az önátadó-befogadó partnerségbe lépni az
Atyával a Szentlélek által.
A szentmise része volt a hagyományos lábmosás, a szeretetszolgálat kifejezése.
A püspök atya 13 elsőáldozásra készülő gyermek lábát mosta meg és megcsókolta.
A szentmise oltárfosztással és rövid szentségimádással ért véget.
A Szent Kereszt templom oltára előtt a 13 kisapostollal közös fotót készítettünk.
Azért volt 13 kisapostol, mert Mátyás is megérkezett. :-)
Az elsősorban balról jobbra: Ferencz Csibi Róbert, Ötvös Szabolcs, Veress Dávid, Kajtár Örs Hunor, Msgr. Tamás József püspök, János Patrik, Gábor Eduárd Krisztián, Bilibók Csanád. A második sorban balról jobbra: Hegedüs István, Jánossy István, Ötvös Márk, Ladó Attila, Bomher Örs, Szőcs Bence, dr.Darvas-Kozma József esp.-plébános.
A szentmisére
életünket kell elhoznunk, és mise után az életbe kell visszamennünk, hogy
legközelebb gazdagabb, istengyermekségben érettebb életet hozzunk. A magunk
életét és feladatait kell vállaljuk, az Istenemberrel egyesülten. Ahogy Jézus
beletestesült ebbe a világba, hogy megszentelje, úgy mi is a szentmise
megcselekvése és az áldozás által egybeasszimilálódunk Jézus életével.
Jézus megtiszteli
tanítványait, hogy példája nyomán a szeretet tettei megmaradjanak az Egyházban
és az Oltáriszentség ünneplése az ő szeretetének szentségi jelenléte legyen,
sőt életük teljesen azonosuljon az ő szolgáló életével. Így növekszik a
Titokzatos test és jut el egyre inkább a világ is teljességre.
Krisztus mivel jelen
van az Oltáriszentségben, ezért van templomunk, oltárunk, papságunk,
liturgiánk, mert minden az Eucharisztiában jelenlévő Krisztusért van, Krisztus
meg értünk. Mert Krisztus velünk van, ezért van életörömünk, életgazdagságunk.
A sorvasztó világban, hogy úgy ne járjunk, mint a borberekiek, kérjük Urunkat,
hogy maradjon velünk és legyen életünk és feltámadásunk.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése