15. A szentmise - Cél: Cselekvő részvétel a szentmisében.
A keresztény élet központja a szentmise. Ez hozza el hozzánk, ez jeleníti meg előttünk Krisztus
keresztáldozatát, és részesít minket a megváltás kegyelmeiben. Ebből meríti
hatását a többi szentség, ez egyesít legbensőségesebben Krisztussal (vö. SC 5).
Az Egyház semmit sem vesz körül annyi gonddal és tisztelettel, mint az
Oltáriszentséget. Semmilyen más istentisztelet elmulasztásáért nem vádol súlyos
bűnnel, csak az ünnepnapi szentmise elmulasztását tekinti súlyos bűnnek. Krisztus halálának és feltámadásának
emlékezete, tovább élő kapcsolat, mert az Eucharisztiában a kereszt áldozata megjelenül
századokon át.
1. Mi a
szentmise?
a.) Az áldozatról. Mit
adjak Istennek viszonzásul, akinek semmire sincsen szüksége? Önmagam, szeretetem
és hűségem. Ezt az önátadást áldozatbemutatással fejezte ki. Oltárt épített és azon ajándékát elégette,
hogy azt ember ne használja. Az áldozat magát az embert képviselte.
b.) Isten elfogadta
az emberek áldozatát és kegyelmeivel viszonozta. Az
elfogadást áldozati lakoma követte. Isten hívta őt vendégségbe asztalához. Ezen
keresztül jutott igazi közösségbe Istennel.
c.) Az önátadás
értéket ad az áldozatnak. Ezek az áldozatok tökéletlenségük
mellett nem voltak mindig kedvesek Isten előtt. Jelképei és előképei voltak az
igazi áldozatnak, amelyet Jézus Krisztus mutatott be.
2. Krisztus
áldozatában nem a testi halál az értékes, hanem az Ő önátadása, amellyel teljesen az Atyának adta magát, és ezt jobban s
tökéletesebben nem tudta kifejezni, minthogy önként utolsó csepp vérének
kiontásáig odaadta egész életét.
Az Atya szívesen
fogadta ezt az áldozatot (hiszen tulajdon Fia volt az
áldozat). Ezt azzal mutatta meg, hogy feltámasztotta és megdicsőítette. Érette
megbocsátott a bűnös emberiségnek.
Krisztus csak
egyszer áldozta fel magát, és ezzel Istent minden múlt
és jövő bűnért kiengesztelte. Azt akarta, hogy áldozata minden emberhez
eljusson, minden ember egyesülhessen Vele. Mert csak Jézussal egyesülve
üdvözülhetünk. Ezért rendelte a szentmisét.
Az utolsó vacsorán
felajánlotta a maga áldozatát: testét, amely az
emberekért megtöretik, vérét, amely a világ üdvösségéért kiontatik. A Golgotán
bemutatta. A szentmisében pedig megjeleníti.
Az utolsóvacsora, a keresztáldozat és a szentmise nem
három áldozat, hanem egy és ugyanazon áldozat.
Hogyan lehetséges ez? Krisztus áldozatában a lelki önátadás a
lényeges, amellyel teljesen, fenntartás nélkül az Atyának adta önmagát. Ez a
lelkület örök, állandó Krisztusban, aki most a mennyei örökkévalóságban él,
ahol örök jelen van. Azt is akarta, hogy a megváltásnak emléke állandó legyen
az Egyházban: „Ezt cselekedjétek az én
emlékezetemre.” Gyümölcseiben a szentmise által részesüljünk. (vö. SC 5-8)
3. A szentmise
megjeleníti Krisztus végtelen értékű áldozatát. A
misében ott vagyunk a Golgotán, részt veszünk Krisztus áldozatában, vele együtt
felajánljuk Őt és saját magunkat. Ugyanakkor meg is emlékezünk a megváltásról.
„Valahányszor ugyanis e kenyeret eszitek,
és e kehelyből isztok, az Úr halálát hirdetitek, amíg el nem jön.” (1 Kor
11,26)
A szentmise a
megváltás hatásaiban, gyümölcseiben részesít, hogy
„ezután már ne önmagunknak éljünk, hanem neki, aki értünk meghalt és feltámadt.”
(IV. Kánon) A szentmisében elsősorban az áldozás által egyesülünk Krisztussal
és részesülünk az Ő megváltásában. „Aki
eszi az én testemet ... az bennem marad, én meg benne (...) s feltámasztom az
utolsó napon”. (Jn 6,56 és 54) Azok is részesednek, akik nem áldoznak, sőt akik
nincsenek jelen. Hatása kiterjed az egész Egyházra, élőkre és holtakra
egyaránt. A részesedés mértéke attól függ, hogy milyen odaadóan kapcsolódnak
bele a szentmisébe.
A szentmise hatásai: tökéletes hódolatot és dicsőítést ad az Atyának, meghálálja
jótéteményeit, kiengeszteli bűneinkért, megszerzi a lelki és földi életünk
számára szükséges kegyelmeket. „A szenmise hatékonyságát az Egyház semmi más
cselekedete nem éri el sem jogcím, sem fokozat tekintetében”. (SC 7)
4. Krisztus az
apostolokon át az Egyházra bízta áldozatát,
hogy azt mutassa be a világ végezetéig.
a.) Az Egyház
kezdettől fogva igyekezett megfelelni ennek a megbízatásnak. (ApCsel 2,42)
b.) Ma a
megváltozott élet miatt a nap minden órájában lehet
szentmisét bemutatni.
c.) Az Egyház áldozata
mindnyájunk áldozata, és értéke attól is függ, hogy
milyenek vagyunk mi. Összekapcsol Krisztussal és egymással. „Mi ugyanis sokan egy kenyér, egy test
vagyunk.” (1Kor 10,17) Lelki közösségé kell válnunk. Krisztus figyelmeztet,
hogyha ajándékodat az oltárhoz viszed és ott eszedbe jut ... békülj ki előbb
felebarátoddal, aztán térj vissza, és ajánld fel ajándékodat. (Mt 5,23)
d.) A szentmisére
azért van szükségünk, hogy gyakran egyesülhessünk Krisztussal.
e.) A szentmisében
„Krisztus mindenkor maga mellé emeli, társává teszi az egyházat, szeretett
jegyesét” (SC 7), és azzal, hogy neki adjuk magunkat,
„arra az Istentől alapított és a jövőben beteljesedő, titokzatos házasságra
utalnak, mely által Krisztus az Egyház egyetlen jegyese.” (PO16)
A szentmise tehát az örökkévalósággal kapcsol össze, arra
készít fel. Ott lesz tökéletes az egyesülés, ott lesz Krisztus mindenben
tökéletesen jelen. Szent Pál szavai szerint: Isten lesz minden mindenben. (1Kor
15,38)
Az előző témák itt a blogon:
Bérmálás: 3. A bérmálás szentsége
Bérmálás: 5. Keresztény erkölcsi élet, hitélet
Bérmálás: 8. Istennel találkozni az emberekben
Bérmálás: 9. Kicsoda nekem Jézus Krisztus?
Bérmálás: 10. Ki a Szentlélek?
Bérmálás: 11. Az Egyházhoz tartozom
Bérmálás: 12. Felelősségem az Egyházban
Bérmálás: 13. A szentségi és liturgikus élet
Bérmálás: 14. Hivatás és egyházi rend
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése