Cél: Igazi bűnbánatra és Istennel való kiengesztelődésre vezetni.
... „A mindenségben kell lenni egy helynek
ahol még emlékeznek rám apám szíve az
mire várok még
haza megyek” - (Puszta Sándor: Tékozló fiú)
Amióta az eredeti bűn által betört az emberiség életébe a
bűn, mint egy sötét árnyék kíséri az emberiség életét. Krisztus megváltott a
bűntől, legyőzte a bűnt, de megmaradt az emberben a bűnös kívánság, a bűnre
való hajlam. Előtte van a sok rossz példa, a világ bűne és a kísértő gonosz
lélek.: „Hiszen nem a jót teszem, amit
akarok, hanem a rosszat, amit nem akarok”. (Róm 7,19).
1) Az ember és a
bűn viszonya.
A modern ember legnagyobb hibája, hogy nem akarja a bűnt
elismerni, tudomásul venni. Nem látja be, hogy a bűnnel magát az Istent bántja
meg. A régi ember is vétkezett, de beismerte bűnét és vezekelt érette,
igyekezett jóvátenni. Az vétkezik, aki tudva és akarva nem engedelmeskedik
Isten parancsának. Romano Guardini: „egyedül
Krisztus tudta, látta ... vissza borzadt és vért izzadott, amikor magára
kellett vennie az egész emberiség bűnét: „Atyám, ha lehetséges múljék el tőlem
ez a pohár.” Isten tudja megmutatni,
velünk beláttatni, hogy mi a bűn.
2) A bűnbeesés története –
őshagyomány, de tudni kell olvasni a sorok mögött. A bűnben igenis szerepe
van a gonosz léleknek: bizalmatlanságot kelt, vágyat ébreszt, a józan ésszel
ellenkezőt állít.
Rájuk szakad a halál mindenféle szenvedésével együtt, elidegenednek,
testvéri gyilkosság.
3) A bűn fogalma. Bűn az, amikor valaki az Isten-központúságból az én-központúságba megy
át. Megrontja Istennel a gyermeki viszonyt, bennünk a lelki összhangot,
idegenné tesz és önzővé.
4) A megtérés és a
bánat. Leon Bloys: „Mindnyájan
nyomorult, tönkrement emberek vagyunk, de csak kevesen képesek belenézni saját
szakadékaikba.” Isten tudja beláttatni velünk a bűnt, akkor csak a megtérésre
is Ő tud elvezetni (vö. Jer 2,13), hogy
a bűnös megtérjen és éljen. (vö. Ez 33, 11).
A megtérésnek két mozzanata: a bűn elvetése és az
Istenhez fordulás. A megtérés lényege a bűneink feletti bánat. A bánat az
értelemben és az akaratban van: elítélem amit tettem, elfordulok tőle, többé
nem akarom tenni. A bánatnak két faja van: a tökéletes és a kevésbé tökéletes
bánat.
A Szentlélek kegyelme és az Egyház szolgálata által az
én-központúságból a Krisztus-központúságba megyek át.
5. A) A bűnbánat és
bűnbocsánat szentsége. (KEK 1422-1442) "Akik a
bűnbánat szentségéhez járulnak, azok Istent sértő bűneikre Isten irgalmas
bocsánatát kapják meg. Egyszersmind kibékülnek az Egyházzal, melyet megsebeztek
bűnükkel, s mely szeretetével, példájával és imájával közreműködik
megtérésükben.
Jézus húsvéti ajándéka a bűnbocsánat: „Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s akinek megtartjátok, az bűnben marad.” (Jn 20,22-23)
a) Hogyan nevezik ezt a szentséget?
A megtérés
szentségének amiatt, hogy szentségileg megvalósítja Jézus
megtérésre szólító hívását.
A bűnbánat
szentségének amiatt, hogy megszenteli a bűnös
személyes, egyházi megtérésének útját.
A gyónás szentségének amiatt,
hogy a bűnök beismerése a pap előtt e szentség lényeges összetevője.
A bűnbocsánat
szentségének amiatt, hogy a pap által Isten
"bocsánatot és békét" ad a bűnbánónak.
A kiengesztelődés szentségének, mert a
bűnösnek ajándékozza Isten megengesztelődő szeretetét.
b) A bűnnel Istent
bántottuk meg. Bocsánatot is csak Tőle kaphatunk. Ő
mondja meg nekünk, hogy miképpen akar megbocsátani. Ő pedig az Egyházhoz utasít
bennünket.
c) A gyónás, a
bűnvallomás nehéz a gyarló embernek. Hogy letérdeljen
egy másik, talán nálánál is gyarlóbb, bűnösebb ember előtt és annak vallja be
bűneit. A gyáva ember nem gyónik! Önmegbocsátás
lehetetlenné teszi a bűnnel való szakítást.” – Az ittas ember józansága.
Önmegváltás nincs.
d) Elhatárolás. Addig nem
tudunk a bűnnel szakítani, amíg el
nem határoltuk magunkat tőle. Pogányoknál: a szélbe kiáltják, a szent berekbe
suttogják, a törzs képviselője előtt vallják be.
e) A gyónás tehát
nem valami külső kényszer csupán az ember számára, hanem lélektanilag is
megfelel az emberi természetnek: egyenként nevén nevezi a
bűneit. személyre és bűnre szólóan veheti a feloldozást. Felszabadul konkrét
bűnének nyomasztó terhétől.
5. B) Még két
dolgot kell megjegyeznünk a gyónás szükségével kapcsolatban:
a) A bűnvallomás és a papi feloldozás valóban Istentől jön. "Vegyétek a Szentlelket! Akinek ..."
6) Általános
feloldozást lehet adni katasztrófa, halálveszély esetén.
7) Hogyan
gyakorolja egy öntudatos katolikus ember a bűnbánatot és a bűnbocsánatot?
a) Amíg halálos
bűnbe nem esünk, mindig áldozhatunk. A bocsánatos
bűneinket megbánjuk.
b) A gyónásban nincs helye a
szégyennek, csak az őszinte bánatnak.
c) Mit gondol a pap? Csak azt, hogy te bátor vagy, és szabadulni
akarsz bűneidtől.
Egy bölcs azt mondta: „Tévedtem, bocsánatot kérek!”
És nem halt bele. Te sem fogsz bele
halni!
Az előző témák itt a blogon:
Bérmálás: 3. A bérmálás szentsége
Bérmálás: 5. Keresztény erkölcsi élet, hitélet
Bérmálás: 8. Istennel találkozni az emberekben
Bérmálás: 9. Kicsoda nekem Jézus Krisztus?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése