A művelődés egyik fokmérője az egyes népek szervezettsége is. A lovas népek életét, azok szervezettsége határozta meg. E népek az évszázadok során csoportosulásokba rendeződve jelentek meg. Ezek közül az egyik legnagyobb a keleti hun birodalom volt, amely magába foglalta a később Szibériának s Mongóliának nevezett területet és kelet - nyugati kiterjedése 3–4 ezer kilometer volt.
A Kr.e. 200 – Kr. u. 200. számtalan nép került hun uralom alá. E népeket csak úgy lehetett kormányozni, ha őket valamilyen rendszerbe terelték. A birodalom hanyatlása után, az ott élő népek a szerzett tapasztalatokat – nemcsak a hadviselés módját, hanem a szervezést is – beépítették saját társadalmi alakzatukba.
Az ázsiai hun birodalomnak három gyűlése volt.
Az év eleji gyűlés, ahol csak a legmagasabb rangú vezetők tanácskoztak. Az 5. hónapban tartott gyűlés már sokkal szélesebb kört érintett.
A 9. hónapban tartott pedig lényegében seregszemle volt, nagy tömegek részére.
Ezt a hármas tagozódást egyes történészek a székelység későbbi történelmében vélik felbukkani. Voltak nemzetgyűlések, amelyeken nagyobb horderejű ügyeket, s ezekkel együtt még fellebbezéseket is tárgyaltak.
A kisebb gyűléseket eleinte valószínűleg a hadak
külön tartották. Ennek megfelelő formája később a széki közgyűlés.
A
gyülekezésnek harmadik fajtája, amely seregszemlével járt, ezen a
hadköteleseket vették számba, vagyis a lajstromok elkészítésére adott alkalmat.
Az európai hun birodalom korszakában már biztosan kialakult a székelyek tíz hadból álló szövetsége, amit tíz nyíl szövetségének (onogur) nevezünk. Ennek az onogur szövetségnek erős kapcsolatai lehettek Attila fiának, Irniknek a Fekete-tengeri birodalmával, hiszen a székelység széles rétege őrizte meg a hunokra utaló hagyományokat.
Az európai hun birodalom korszakában már biztosan kialakult a székelyek tíz hadból álló szövetsége, amit tíz nyíl szövetségének (onogur) nevezünk. Ennek az onogur szövetségnek erős kapcsolatai lehettek Attila fiának, Irniknek a Fekete-tengeri birodalmával, hiszen a székelység széles rétege őrizte meg a hunokra utaló hagyományokat.
528 körül a Fekete-tengertől északkeletre találjuk
az onogurok országát, melynek Gordás nevű fejedelme megkeresztelkedett. Már a
hunok alatt kereszténység terjedése, mint lassú és csendes folyamat megindult.
Erre utal a pogányságban gyökerező szokások, mint amilyen a Napra és Holdra
esküvés.
A kereszténység felvételét igazolja, hogy 589 körül örmény püspökök
csoportosan kereszteltek onogurokat. A székelység ősei a kereszténységgel ekkor
jobban megismerkedhettek. Ezenkívül köztük keresztény térítésről nem tudunk. A
türkök hatásának jele a róvásírás. Prokopiosztól tudjuk, hogy a fehér hunok olyanok
voltak, mint a "többi türk nép" és írásuk a "türk
rovásírás" volt. Azt is tudjuk, hogy szerződéseiket
"fadarabkákra" jegyezték föl. Még az is különös, hogy a székelyek letelepítésére
nézve nincs királyi rendelet. Viszont sajátos szervezettségben élnek.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése