A HÁZASSÁG TERMÉKENYSÉGE
2366
A
termékenység ajándék, a házasság egyik célja; a házastársi szeretet ugyanis
természete szerint a termékenységre irányul. A gyermek nem kívülről
csatlakozik a házastársak kölcsönös szeretetéhez, hanem kölcsönös önátadásuk
szívéből fakad, melynek gyümölcse és beteljesedése. Ezért az Egyház, mely
"az élet oldalán áll", tanítja, hogy "minden házastársi
aktusnak természete szerint (per se) az emberi élet továbbadására rendeltnek
kell maradnia." "Ez
a tanítás, amelyet az Egyház tanítóhivatala többször kifejtett, azon az
Istentől alapított, föloldhatatlan kapcsolaton nyugszik, mely a nemi aktus két
jelentése, tudniillik az egyesülés és a termékenység között áll fönn, amit az
ember a saját kezdeményezésével nem szakíthat szét."
2367 Az élet továbbadására hivatott házastársak Isten teremtő hatalmából és
atyaságából részesednek. "Az emberi élet továbbadásának és nevelésének
feladatában -- amit sajátos küldetésüknek kell tekinteni -- a házastársaknak
tudniuk kell, hogy Isten szeretetének munkatársai s mintegy tolmácsai.
Feladatukat tehát emberi és keresztény felelősséggel töltsék be."
2368 E felelősség különlegesen érvényes az élet továbbadásának
szabályozásában. A házastársak jogos okok miatt (iustis de causis) akarhatják,
hogy gyermekeik születése között bizonyos idő elteljen. Rájuk tartozik
meggyőződni arról, hogy kívánságuk nem vak önszeretetből (önzésből) fakad,
hanem megfelel a felelős szülőség igaz nagylelkűségének. Ezenfelül eljárásukat
az erkölcsiség objektív kritériumai szerint kell szabályozniuk:
"Az eljárásmód erkölcsi
értéke, amikor a házastársi szeretet és az élet felelős továbbadásának
összehangolásáról van szó, nem csupán az őszinte szándéktól és az indítékok
mérlegelésétől függ, hanem a személy és tettei természetéből vett objektív
kritériumokhoz igazodik, melyek a kölcsönös önátadás és az emberi nemzés teljes
tartalmát az igaz szeretet összefüggésében tartják meg; ez pedig csak akkor
lehetséges, ha a házastársi tisztaság erényét őszinte lélekkel
gyakorolják."
2369 "Ha mindkét lényeges összetevőt, tudniillik az egyesülést és az
élet továbbadását megőrzik, a házastársi aktus megtartja a kölcsönös igaz
szeretet jelentését és rendeltetését az ember nagyszerű hivatására, a
szülőségre."
2370 Az időszakos megtartóztatás, továbbá az élet
továbbadása szabályozásának az önmegfigyelésen és a terméketlen periódusok
kihasználásán alapuló módszere, megfelel az erkölcsiség objektív
kritériumainak. E módszerek tiszteletben tartják a házastársak testét,
bátorítják az egymás közötti gyengédséget és elősegítik a hiteles szabadságra
való nevelést. Ezzel szemben önmagában rossz "minden olyan cselekedet,
mely -- akár a házassági aktust megelőzően, akár annak végrehajtása közben,
akár természetes következményeinek kibontakozása közben -- célként vagy
eszközként szándékosan megakadályozza az élet továbbadását".
"Így a természet szavának,
mely a házastársak kölcsönös és teljes odaadását mondja, a fogamzás meggátolása
által szembehelyezik az ellentmondás igéjét, tudniillik a teljes odaadás
megtagadását. Ebből pedig nem csupán az élet felé nyitott lelkület elutasítása származik,
hanem a házastársi szeretet belső igazságának -- mely az egész személy
ajándékozására irányulna -- színlelése is. (...) A fogamzásgátlás és a
terméketlen időszakok fölhasználása közti antropológiai és erkölcsi
különbségtétel (...) a személynek és a szexualitásnak két olyan fajtáját
foglalja magában, melyek kizárják egymást."
2371 "Mindenkinek el kell gondolkodnia azon, hogy az ember életét és az
életfakasztás feladatát nem lehet e világ kereteibe szorítani, mértékével mérni
és csak ebből kiindulva értelmezni, hanem mindig figyelembe kell venni az ember
örök rendeltetését is."
2372 Az állam felelős a polgárok jólétéért. Ezért törvényes, hogy
beavatkozik a népesedés alakulásába. Teheti ezt objektív és tiszteletteljes
tájékoztatással, de semmiképpen sem önkényeskedő és kényszerítő módon.
Törvényesen nem léphet a házastársak kezdeményezése helyébe, akik gyermekeik
nemzésének és nevelésének elsődleges felelősei. Az államnak nincs hatalma arra,
hogy az erkölcsi törvénnyel ellenkező eszközökkel avatkozzon be.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése