Naponta kísértést szenvedünk. Senki sincs bebiztosítva, bármikor elbukhat. Senki élő nem tarthatja magát
vétkezésre képtelennek. (Huncut az ember, amíg meleg!) Viszont Isten mindig hűséges az emberhez. Ahogyan megbocsátott a múltban,
ezután sem vonja meg irgalmát tőlünk, csak imádkozzunk és virrasszunk. (Edessza lakói aludták)
1. Isten új életet sarjaszt, új dolgot visz végbe, a lelki átalakítást (Iz 43, 16-21). Az exodus-tradícióra építve jövendöl a próféta. Isten ezentúl nem a tengert teszi szárazzá, hanem a sivatagot oázissá. Jótéteményének olyan a hatása, mint amikor esőt kap a pusztaság, és az élet színeit ölti magára. Jelentőségében is felülmúlja az új a régit. Amit ezután tesz az Úr, amellett eltörpülnek a régiek. A nemzeti megszabadulás nem végcél, hanem a megváltás. A messiási jövőben Isten új dolgokat művel. Nem utat nyit, hanem a világért adott Egyszülöttje lesz a szabadulás „útja”, és ő fakasztja a kegyelem „élővizét”, hogy Isten gyermekeiként éljünk.
Jézus keresztáldozatával
újszövetséget köt, és az új áldozatot Egyházának adja. Így sarjad bennünk a
biológiai halál által kikezdhetetlen kegyelmi élet, amely élet Istennel és
Istenben.
2. Jézus az összeomlott élet romjain lehetőséget nyújt az
újrakezdésre (Jn 8, 1-11). Ő azért jött, hogy az
embert megmentse. A jeruzsálemi templom udvarán Isten irgalmáról tanít.
Tanítása közben megzavarják az írástudók és a farizeusok. Házasságtörésen ért
asszonyt visznek eléje, hogy mondjon ítéletet. A vének úgy gondolják, hogy
Jézus önellentmondásba keveredik: vagy a Törvényt vagy az irgalmasságot fogja mellőzik.
Bármit is mondjon Jézus, ők tönkre fogják tenni. Vádat emelnek ellene.
Jézus nyugodt. Lehajol
és az ujjával írni kezd a porban.
Ellenfelei kivácsiak a válaszára. Ő pedig ezt
felelte: „Az vesse rá az első követ, aki közületek bűn nélkül van!” Aztán újra
lehajolt és tovább írt a porban. Jézus felülmúlhatatlan pedagógiával azok lelkiismeretéhez
szól, akik erkölcsileg tönkre akarták tenni. (Tízparancsolat és lelkitükör)
A vádlók anélkül, hogy egyetlen
szemrehányó szót kaptak volna, lassan eloldalogtak.
Ezután Jézus fölegyenesedett
és megszólította az asszony lelkiismeretét is: „Asszony, hol vannak, akik vádoltak
téged? Senki sem ítélt el?” Jézus itt úgy szólítja meg a bűnöst, mint
édesanyját a kánai mennyegzőn: Asszony! A megalázott asszonynak visszaadja
önbecsülését, talpra állítja. Az a bűnét megbánva válaszol és tesz hitvallást:
„Senki, Uram!” - „Én sem ítéllek el: Menj, de többé ne
vétkezzél!”
Jézus nem ítél el senkit, hanem bűnbánatra és megtérésre hív. (Recept a bűn legyőzésére – 2013.)
A történet rólunk
szól és sokak életét megváltoztatta.
Az ítélet és az
irgalom ott rejtőzik mindenki döntésében, mint például Mielőtt
elutazna Amerikába.
Mindig lássuk meg, hogy Isten irgalma
végtelen. Ő szólít meg gyermekein keresztül.
Ha Krisztus szeretetére figyelünk, akkor nem fogunk bűnt elkövetni. Akkor
a szeretet napjaink éltető és gyümölcsöző forrása lesz. Krisztus által kibontakozó
életet fogunk élni, ha benne gyökerező hittel ápoljuk a családi, a rokoni és a közösségi
szeretetet. Így erősödik Istengyermeki életünk.
3. Itt és most Jézus élete sarjad bennünk (Fil 3,8-14). Szent Pál apostol felejti szenvedélyes múltját, mely nem
Istenre irányult. Ezentúl a keresztség által már benne sarjadó életre figyel,
azért igyekszik mindent megtenni Krisztusért. Mindent vállal, mert magában is érzi
és tudja, hogy az Atya Krisztus feltámadásában mutatta meg igazi erejét, s az
örök életet. Ha Vele szenvedünk, akkor Vele mi is meg fogunk dicsőülni.
Darvas-Kozma József
A Isten áldja meg minden lépését a szép tanításaiért!
VálaszTörlésAz Isten áldja meg Önt a szép tanításíért!
VálaszTörlés