Anyád és
rokonaid keresnek! - ez Jézusnak szól,
aki Simon Péter házában tanít. Az üzenet hátterében nem a rokoni szeretet
szálai húzódnak meg, hanem a jeruzsálemi „ellenőrök” propagandája. A propaganda
szó a latin propagare – terjeszteni szóból származik. XV. Gergely pápa 1622.
június 22-én létrehozta a Hitterjesztési Kongregációt, az úgynevezett Congregatio de Propaganda Fide-t a világ minden táján folyó hittérítési, missziós
tevékenységet összefogó és irányító szentszéki hivatalt.
A hivatal neve annyira
fogalommá vált, hogy belőle ered a modern nyelvek propaganda szava is.
A
francia forradalom óta világi tevékenységre is alkalmazzák. A propaganda
kifejezés negatív jelentése a 19. század elején alakult ki, amikor a politikai
szférában is kezdték használni. Ennek különös felfedezése a filléres sajtó és
egyben a tömegkommunikáció megszületése után történt, amikor először
figyelhették meg, milyen hatása van egy cikknek, képnek, szövegnek az emberekre,
a közvéleményre.
Az első világméretű propaganda – Pulitzer
József és William Randolph Hearst new-yorki lapmágnások közt –, 1895 és 1898
között zajlott újságháború eredményeként született. Pulitzer a lapjain
keresztül olyan mértékű spanyolellenes hangulatot teremtett, hogy az 1898-ban a
spanyol-amerikai háború kitöréséhez vezetett. Miután felismerték a fent
említett háború kitörésében a propaganda szerepét, tudatos formában először az
első világháborúban használták, azután pedig állandóan. A propagandának több
módszere is jól ismert. Ez képes elemberteleníteni, és gyűlöletet szítani a
külső vagy belső közösségek között.
Technikája: a kiválasztott
személyét, tulajdonságait vagy személyes érdekeit veszi célba, esetleg
cselekedeteit, szavait használja fel vele szemben, gyakran elvonva a figyelmet
arról, amit a másik fél állít. A célba vett személy által el nem követett
bűnöket tudatosítja az emberekben és egyúttal félelmet kelt, általában
mozgósítja őket a cselekvésre. Előfordul, hogy a megfoghatatlan fenyegetést egyetlen néphez vagy személyhez kötik, a veszélyesnek tartott politika erőhöz egy ismert arcot társítanak (pl. a magyar baloldal Orbán Viktor képét). Ilyen propagandával háborúkat idéznek elő, embereket tesznek tönkre.
Amikor Jézus teljes
erővel kezdi kibontakoztatni messiási munkáját, és a sokaság már-már alig
elviselhető lelkesedéssel fogadja, akkor a jeruzsálemi vezetés részéről beindul
a propaganda gépezet: szombaton gyógyít, gonosz lelkeket űzött ki, tehát nem
Istentől való! Jézus tetteit nem tagadják, hanem értékelésükkel személyét akarják
tönkretenni: a démonvilág fejedelmével áll kapcsolatban.
A farizeus propaganda
hatására a názáreti rokonság felkerekedett és menteni akarják Jézust, mert így
a vesztébe rohan. Az sem lehetetlen, hogy az egyetlen mentesítő diagnózis, az
őrültség bélyege tudja megóvni a rokonokat a meghurcolástól és kiközösítéstől.
Amikor Jézus anyja és rokonai odaértek, beküldtek érte és hívatták. Jézus
először kérdésével, azután a jelenlévőkön végigfutó tekintetével, majd
kijelentő szavával világossá teszi előttük, hogy Isten országában érvényüket
veszítik a földi szabályok.
A Fiúhoz nem az áll közel, akinek a testi származása
szerint több köze van, hanem aki szeretettel teljesíti Isten akaratát: „Atyám akarata
az, hogy mindaz, aki látja a
Fiút és hisz benne, örökké éljen, és én feltámasztom az utolsó napon.” (Jn 6,40).
Akkor majd végleg
„elnémulnak a hazug ajkak” (Zsolt 31,19), és véget ér a Kaifás
óta világméretűvé duzzadt gyilkos propaganda!
Darvas-Kozma József
Ajánló: Ami az istenes élet alapjait érinti - B év 10.
Semjén: egyetlen nemzetrészt sem adunk fel
Ajánló: Ami az istenes élet alapjait érinti - B év 10.
Semjén: egyetlen nemzetrészt sem adunk fel
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése