Horváth
István költő egyik közkedvelt verse, Tornyot raktam. A vers végkicsengése
minden kudarcban bátorítónk lehet:
„Amit nem kezdhetsz
el újra, csak azt szabad megsiratni!”
A tűzön egy nyers
faág sírt. Az eszterhán jégcsap lógott.
Apó mesélt, én
hallgattam, s újra felraktam a tornyot".
Kedves Testvéreim! A 2004. december
5-i magyar népszavazást - amelyben több volt az igen, mint a nem szavazatok
száma -, többnyire kudarcként éltük meg. A nemzet újra egyesítésének
tervét a nemmel szavazók és a közömbösek akkor meghiúsították. Végül mégis sikerült.
1. A kudarcból is van kiút,
erről szól szentírási szakaszunk (Ter 3,9-15.,20. A mai olvasmány az ősszülők
okozta első nagy kudarcról beszél. Nem egy nemzeti kezdeményezést, hanem a
teremtő Isten ránk vonatkozó szerető tervét húzták keresztül. A bűnbeesésről
szóló kinyilatkoztatás elénk tárja azt az igazságot, hogy Isten az embert
természetfeletti segítséggel indította útjára, de egyúttal engedelmességet is
követelt tőle, mint erkölcsi lénytől. Az Isten képmására teremtett ember azért
kapta a szellemi lelket, hogy értelmi belátással felismerje Isten szeretetét és
szabad akarati döntéssel, válaszoljon az Ő szeretetére. Az ember függetleníteni
akarta magát Teremtőjétől, s bűnös tettével kizárta önmagát és utódait a
kegyelmi rendből. Ez volt az első
nagy kudarc, ami a világteremtése óta megtörtént. Ez az elveszett paradicsom.
A saját boldogságát
széttipró ember cselekedete láttán, Isten nem vonta meg gondviselését, hanem a
megváltás útjára terelte. Ebben a kudarcban nemcsak Isten terve hiúsult meg,
hanem az ember totális kapcsolatrendszere is. Ádám, aki azt mondta feleségéről
„ez csont a csontomból”, az engedetlenség bűne után már felesége méltóságát sem
említi, hanem így beszél: „az asszony adott a fáról, akit mellém rendeltél,
azért ettem.” Isten ígéretet tett, hogy az asszony ivadéka győz a gonoszság
felett. Az Üdvözítőre vonatkozó ígéret magában foglalja a Szent Szűzre
vonatkozó ígéretet is, aki Fiával együtt győzni fog. Ebből olvasta ki az egyház
Mária kiváltságát.
A bűnbeesés óta az
asszony és ivadéka valamint a gonosz és csatlósai közötti harc gigantikus
méreteket öltött. A győzelem akkor született meg, amikor Mária „ivadéka”, Jézus
megjelent a világban, és halálával lerombolta a bűnt. Azóta hol sikerben, hol
kudarcban érlelődik az ember. Minden attól függ, ki hogyan dolgozza fel ezeket
bensőjében. Az ember bizonyos mértékig természete szerint helyesen dolgozza
fel. Ebben őt segítik jellembeli adottságai, műveltsége, lelkiismerete és Isten
kegyelme. (Pl. Jeremiás mikor csalódott, elhatározta, hogy „nem beszélek többé”
(Jer 20,9), de akkor „mintha tűz gyullasztaná fel szívemet, és lángra lobban
tőle még a csontom is”, akkor ismét beszélni kezd.)
2. Isten megvalósítja üdvösségtervét (Lk 1,26-38) – erről szól evangéliumi szakaszunk Kétségtelen, hogy
Isten előkészítette Máriát üdvtörténeti szerepére, hogy a Megváltó anyja legyen.
A „kegyelemmel teljes” kifejezés is erre vall. Olyan teljességről van itt szó,
amely megfelel ennek a méltóságnak. Akit Isten így kitüntet, azt egészen
szeretetébe fogadja, és úgy felvértezi, hogy emberré lett Fia is tisztelettel
tekinthet rá, mint anyjára. Ezért értelmezte az Egyház az ő kegyelemi
teljességét úgy, hogy soha nem volt a bűn hatalma alatt, s annak következményei
sem nehezedtek rá.
Mária élete első
pillanatától, fogantatásától mentes az eredeti bűntől, egyedülálló szentség
ajándékával tündököl. Gábor angyal köszöntése – Üdvöz légy, kegyelemmel teljes!
- Mária szeplőtelen fogantatásának legvilágosabb bizonyítéka. A szent Szűz
kegyelmi gazdagsága már fogantatásakor felül múlja azt a gazdagságot, amit a
legnagyobb szentek életük végére elértek. Mária szentsége is fejlődik. Nem érti
meg kezdettől fogva Fia isteni teljességét, de mindig szívébe véste szavait és
elgondolkodott rajta. Mária számára is Pünkösd hozza meg a Krisztus-titokra a
teljes megvilágosodást.
Istengyermeki életünket
a keresztségben kaptuk, de annak érlelődéséhez – a kudarcban és sikerben –
egyaránt szükséges a kegyelem, és annak belső élettere, a kegyelmi állapot.
Kiteljesedett istengyermekké annak személyiségét építi egyaránt a kudarc és
siker, aki mindig a kegyelemre támaszkodik. Jelenti ez a segítő kegyelem
elfogadását és a kegyelemben való élést. (Szent Ágoston élete: Tolle, lege!
esemény és keresztény élete).
Ahol az emberi
képesség csődöt mond, ott nem szűnik meg Isten hatalma. Ha az öreg Erzsébet
gyereket vár, Szűz Mária is várhat gyermeket férfi közreműködése nélkül. Mivel
Istennél semmi sem lehetetlen, így a Szeplőtelen fogantatás sem.
3. Minden kegyelem Krisztus érdeméből származik (Ef 1,3-6. 11-12.). Szent Pál apostol magasztalja Isten irgalmát, aki
Krisztusban megáldott minket mennyei áldásával, s öröktől fogva arra rendelt,
hogy gyermekei legyünk. A kegyelmi adományokban bele vannak foglalva a
Szentlélek ajándékai is és a Krisztussal való életközösség. Ezért tud a
keresztény is „szent és szeplőtelen” áldozattá lenni.
Minden kegyelem
Krisztus érdeméből származik, s így Mária szeplőtelensége is, a mentesség az
áteredő bűntől. Ahogyan lelki-vérségi rokonainkat megelőlegezzük, úgy adta meg
Fiáért a mennyei Atya Mária előre megváltását. A Szűzanyát is kezdettől
kiválasztotta, hogy szent és szeplőtelen legyen. Mind ez Isten műve, de benne
van Mária szabad akarata is.
Az istengyermekség
érlelődési folyamat, melyhez szükséges a kegyelem: „téged szomjaz lelkem Uram,
hozzád vágyódik szívem” (Zsolt 62). Ilyenkor felismerjük, hogy minden a
javunkra válik, a siker és a kudarc is. A kegyelem segít az emberérlelő,
istengyermeki növekedés helyes feldolgozásában. A sikerekben a dolgoknak objektív oldalát nézzük: sikerült valamit
tenni az emberekért. Sikerült rá vennem magamat az emberi és istengyermeki
magatartásra. A kudarcokat szubjektív
szempontból értékeljük. Isten a mi Atyánk a belső szándékot tekinti. Ő a
szívek vizsgálója. Jézus kereszthalála emberileg kudarc, de nekünk a szeretet
diadala: ennyire szeretett engem az Úr!
Testvéreim!
Semmilyen kudarc láttán se essünk kétségbe, mert Istennél minden lehetséges.
Mindazt, amit napjainkban kudarcként élünk meg, holnap a javunkra válhat. Ez
teljesen tőlünk függ.
Emlékezzetek arra,
hogy 2001 tavaszán a Millenniumi templom építésének engedélyezését elutasították.
Bosszankodtunk, én is, ti is. Imádkoztunk és júliusban a kulturális- és
kultuszminiszter úr személyesen jött el hozzánk, és ezt a helyet jelölte meg. És
mennyi jó származott belőle:
-
a deszkatemplomot nem kellett
lebontanunk nyomban, hanem az új elkészültéig használhattuk,
- e helyen jobban érvényesül a
Millenniumi templom,
-
tágas templomudvarunk van,
- és a költségvetés 1/3-át fizette
az állam.
Emlékeztetlek erre is, mert mi Isten segítségével "felraktuk a tornyot".
Íme, testvéreim, az Isten szeretőknek minden a javukra válik, még a kudarc is!
Ahogy az eredeti
bűnre kaptuk az Isten Fiát,
Éva gyengeségére a
Szeplőtelen Szüzet,
a bűnfája helyett
Jézus keresztfáját,
a földi haza néhány
évtizede helyett a mennyek országát,
a csalódás helyett
az örök szeretetet.
Most pedig köszönjük, Urunk, hogy a Szeplőtelen Szűz főünnepével is megajándékoztál minket, hogy észre vegyük szeretetedet és az istengyermeki élet színes
gazdagságát.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése