Egy nagyon kedves székely
népmesével kezdem. Ebből sikeres mesefilm is készült, címe: A kicsi dió. Így
kezdődik, hogy élt egyszer egy szegény ember, s annak annyi volt a gyermeke,
mint a hangyaboly. A gyermekek sokszor harmadnapig sem kaptak egy falat
kenyeret, olyan nagy szükség volt a háznál. A szegény ember azért elindult,
hogy valami kevés ennivalót keressen a gyermekei számára.
Amikor egy nagy erdőn ment
keresztül, eleibe áll az ördög ember képében, s azt kérdi tőle: - Hova mész, te
szegény ember? - Én megyek, hogy egy kis élelmet szerezzek a gyermekeimnek, ha
valamihez nem fogok, mind meghalnak étlen - feleli a szegény ember. Arra azt
mondja az ördög: - Azért egy tapodtat se menj tovább, majd én adok neked egy
olyan portékát, amit ha okosan használsz, gazdag leszel, s nem lesz soha
szükség a házadnál. Nesze ez a kicsi dió, ennek az a tulajdonsága, hogy akármit
parancsolsz neki, mindjárt meglesz egyszeribe. - De hát én azért neked mit
adjak? - azt kérdi a szegény ember. - Én nem kérek sokat - feleli az ördög -,
csak azt add nekem, amit te nem tudsz a házadnál.
A szegény ember gondolkodik, hogy mi
volna az, amit ő nem tud. De semmi eszébe nem jutott, s minthogy erősen meg
volt szorulva, odaígérte. Akkor az ördög átadta a diót a szegény embernek, s
elváltak egymástól.
Hazaérkezik a szegény ember a
dióval, s kérdi a felesége: - Hát hoztál-e valami ennivalót? Mert szinte halunk
éhen, úgy oda vagyunk! - Én, hallod-e, semmi ételfélét nem hoztam - azt mondja
a szegény ember -, hanem hoztam egy ritka diót. Ezt pedig adta nekem egy ember,
s az azt mondta, hogy ennek a diónak akármit parancsoljak, minden éppen úgy
lesz. - S ezt miért adta neked, mert tudom, hogy ingyen csak nem adta - kérdi a
felesége.
Azt mondja rá a szegény ember: - Nekem egyebet nem mondott, csak
annyit, hogy amit én a házamnál nem tudok, azt adjam neki a dióért. Én
gondolkodtam, de semmit se tudtam olyat, oda is ígértem. Erre fellobban a
felesége, s azt mondja: - No, te pogány, mit tettél, látod-e, én most várok
gyermeket, s te azt nem tudtad eddig, s eladtad előre a gyermekünket.
Már, feleség arról én nem tehetek,
ennek most már úgy kell lenni - azt mondja az ember, s parancsol a diónak: -
No, te kicsi dió, az én házam népének velem együtt étel, ital, ruházat s minden
bőven legyen! S arra meglett minden, amit az ember mondott, s a háznép olyan
jóllakott a legfinomabb ételekkel, ahogy többször sohasem. A gazda aztán
parancsolt a diónak, hogy neki a kicsi háza helyett legyen egy szép kőháza,
körülötte szép kertek. A mezőn, közel a faluhoz, az ő számára szép kaszálók s
szántóföldek, azonkívül mindenféle marhák, majorságok. Meg is lett minden,
éppen az ő kívánsága szerint.
Gazdag ember lett a szegény emberből, s közben a feleségének is megszületett a gyermeke. Mikor a legderekasabban folytatnák a gazdaságot, egyszer egy estefelé hozzá megy két öreg ember, s szállást kérnek tőle éjszakára. Ő adott is szállást örömmel s jó vacsorát. Este, ahogy vacsorálnak, azt mondja a két öreg a beszéd között a gazdának: - Tudjuk mi, hogy az ördög eljön az éjjel, hogy ha lehet, elvigye a te legkisebb gyermekedet, akit te nem tudva, szorultságból odaígértél neki. Mi azért jöttünk, hogy az ártatlant megmentsük, hogy ne essék az ördög kezébe. Fogadd meg a szónkat: mikor lefekszünk, tegyél az asztalra az ablak mellé egy egész kenyeret, hadd legyen az ott az éjjel.
A gazda az asztalra teszi a kenyeret,
s azzal lefeküsznek, s elalusznak mind, ahányan voltak. Mikor legmélyebben
aludnának, egyszer tova éjfél felé kinn az ablak alatt megszólal az ördög, s
azt mondja: - Hallod-e, házigazda, tudod, mit ígértél nekem, mikor az erdőben
találkoztunk? Add ki most, én azért jöttem.
E szavakat a háziak közül senki sem
hallotta, mivel mind aludtak, de a kenyér megszólalt az asztalon, s azt mondta:
- Csak ülj veszteg odakint, várakozzál egy keveset, tűrj te is, mert én is
eleget tűrtem s várakoztam. Engem még az elmúlt esztendőben ősszel elvetettek a
földbe, egész télen ott ültem s várakoztam, várakozzál te is. Mikor kitavaszult
az idő, akkor nőni kezdtem lassanként, s vártam, hogy nagyra nőjek, várj te is.
Mikor az aratás eljött, valami horgas vassal nekem estek, levagdaltak, csomóba
kötöttek, de tűrnöm kellett, tűrj te is. Azután szekérre raktak, egy rúddal
lenyomtattak, a faluba vittek, s várakoztam, várakozzál te is. Ott asztagba
raktak, rám tapodtak, hogy ropogtam bele, s tűrnöm kellett, tűrj te is. Onnan
behánytak a csűrbe, valami összebogozott két darab fával agyba-főbe s két
oldalba is jól megvertek, de tűrnöm kellett, tűrj te is. Onnan zsákba gyúrtak,
malomba vittek, két keringő kő közé öntöttek, hogy egészen összeromlottam. De
el kellett tűrnöm, tűrj te is. Onnan hazavittek, tekenőbe tettek, rám töltöttek
valami sós vizet, s az öklükkel két óra hosszat dömöcköltek, gyúrtak, kínoztak
engem. S akkor, ami legnagyobb kín a világon, egy behevített égő tüzes
kemencébe behánytak egy nagy falapáttal, de tűrnöm kellett, tűrj te is. Ott jól
megsütöttek, még meg is égettek, onnét kivettek és egy fával verni kezdtek,
hogy pattogzott le a héjam, tűrtem, tűrj te is. Aztán behoztak, egy nagy
vaskéssel darabokra hasogattak. No, látod már, hogy én mennyit tűrtem,
szenvedtem s várakoztam, tűrj s szenvedj, s várakozzál te is.
Az ördög erősen bízott, hogy mihelyt
a beszédnek vége lesz, övé lesz a gyermek, de abban bizony megcsalatkozott,
mert éppen a beszéd végével megszólalt a kakas, s azontúl nem lehet neki
hatalma az emberek között. Azért hát elfutott a maga országába. Így maradott
meg a gazdának a kicsiny gyermeke.
Kedves Elsőáldozók! Kedves Testvérek! Úgy gondolom, hogy
mindannyian felismertük a székely népmese szentírási gyökereit. Az eredeti
bűnnel elveszítettük Isten barátságát, az örök életet és a gonoszlélek fogságába
estünk. Istenünk nem hagyott a bűn és a halál hatalmában, hanem újra meg újra
szövetséget is ajánlott nekünk, és tanított a próféták által, hogy várjuk az
üdvösséget.
Istenünk úgy szeretett minket, hogy
amikor elérkezett az idők teljessége Üdvözítőt küldött nekünk, egyszülött Fiát,
Jézus Krisztust. Ő örömhírt hozott: üdvösséget a szegényeknek, szabadulást a
foglyoknak, vigasztalást a szomorkodóknak.
Tanítása és tettei maga volt az
örömhír. Emlékezzünk csak arra, hogy a csodálatos kenyérszaporítás után az örök
életet adó kenyérről beszélt: Kerestek engem, mert ettetek a kenyérből és
jóllaktatok. Ne olyan kenyér után fussatok, amellyel ha jóllaktok, újból
megéheztek. Olyan kenyeret keressetek, amelyet ha esztek, örökké élni fogtok.
Majd tanítását így folytatta: mennyei kenyeret adok nektek. „Én vagyok az élet
kenyere… aki e kenyérből eszik, örökké él. A kenyér, melyet adok, az én testem
a világ életéért…. Az én testem valóban étel, az én vérem valóban ital. Aki
eszi az én testemet, és issza az én véremet, általam él. Aki ezt a kenyeret
eszi, az örökké él.”
Hogy üdvözítsen minket, halálra adta
önmagát, majd feltámadásával legyőzte a halált és újjá teremtette az életet. Ezt
a húsvéti misztériumot, vagyis halálát, föltámadását és megdicsőülését elővételezte
az utolsó vacsorán és szentségi formában apostolainak adta. Beváltotta
ígéretét, valóságos testét és vérét adta nekünk a kenyér és a bor színében. És
így vigasztalt: „Ne legyen nyugtalan a szívetek! Higgyetek az Istenben és
bennem is higgyetek! Atyám házában sok hely van, ha nem így volna, megmondtam
volna nektek. Azért megyek el, hogy helyet készítsek nektek. Ha aztán elmegyek,
és helyet készítek nektek, újra eljövök, és magammal viszlek benneteket, hogy
ti is ott legyetek, ahol én vagyok” (Jn 14,1-3).
Jézus meghagyta, hogy ugyanazt
cselekedjük, amit Ő tett az utolsó vacsorán: változtassák át a kenyeret és a
bort az Ő testévé és vérévé, és egyesüljenek Ővele az Oltáriszentségben. A
szentmisében a feltámadott Jézus jön el közénk, Ővele találkozunk, Ő tanít
minket, és Ővele egyesülünk a szentáldozásban,. Ő a Szentháromság életébe kapcsol
minket. Így Istennel és egymással egyek leszünk, s Isten családjának megmentett
tagjaiként élünk itt a földön örömben és megdicsőülten a mennyországban.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése