In gremio Matris, sedet Sapientia Patris |
Az ókori Kelet minden
kultúrnépe kereste a bölcsességet, és elég gazdag bölcsességirodalmat hagyott
ránk. Ennek a bölcsességnek gyakorlati jellege van: arról van szó, hogy az
ember okosan és ügyesen viselkedjék, hogy az életben boldoguljon. Ez magában
foglal egy bizonyos világszemléletet, sőt elvezet erkölcsi szabályok
kidolgozásához is, amelyből nem hiányoznak a vallásos vonatkozások sem.
A
bölcsesség fontos eleme a civilizációnak, ez az ókor humanizmusa. A bibliai
bölcsesség, még ha felveszi is magába az emberi bölcsesség legjavát, más
természetű, mint az. A Biblia szerint az emberi bölcsesség Isten ajándéka, ezt
azzal közli akivel akarja, hiszen ő maga a Bölcs.
A szent szerzők Istenben
szemlélik ezt a Bölcsességet, amelyből az övéké is forrásozik. Ez egy olyan
valóság, amely mindig létezett és létezni fog (Sir 24,1-4; 12-16). Az igazi
Bölcsesség az újszövetségben, Jézus Krisztusban válik világossá, mert ő nemcsak
a bölcsességet közli az emberekkel, hanem azért, mert ő maga az Atya Bölcsessége,
az Atya Igéje: „Minden őáltala lett, és nélküle semmi sem lett, ami lett.
Őbenne élet volt, és ez az élet volt az emberek világossága” (Jn 1,1-18). „Én vagyok az élet kenyere. Aki hozzám jön,
többé nem éhezik, s aki bennem hisz, nem szomjazik soha.” (Jn 6,35)
A Szentlélek, aki szólt a
próféták szavával, és aki az örök Igét lehozta az égből Mária méhébe, működik
bennünk is, s úgy vezet a teljes megértés felé, hogy egyre jobban
kibontakoztatja bennünk az isteni életet.
A világ, amely legfeljebb következtet
Isten létére, de nem ismeri az Atyát, végső soron önmagát, a másik embert és a
teremtést sem ismeri, hiszen Isten minden műve a Szentháromság életközösségéből
ered. A teremtmény legmélyebb, leglényegesebb mivolta, hogy Isten teremtménye,
az ő akaratából jött létre. A teremtés mérhetetlenül szorosabb kapcsolatban van
a Teremtővel, mint edény a fazekassal, vers a költővel, mert ezek alapanyaga az
alkotás előtt is létezett, a teremtményből viszont semmi sem volt a teremtés
előtt. A világ minden gazdagsága Isten teremtménye, az ő akaratából jött létre.
Ugyanez érvényes az emberre is.
A másik embert mint személyt csak a szeretetben
lehet megismerni, s e szeretet forrása ismét csak a Szentháromság egy Isten.
Ezért fohászkodik Pál apostol: „Urunknak,
Jézus Krisztusnak Istene, a dicsőség Atyja adja meg nektek a bölcsesség és a
kinyilatkoztatás Lelkét, hogy megismerjétek. Gyújtson lelketekben világosságot,
hogy megértsétek, milyen reményre hívott meg benneteket, milyen gazdag az a
felséges örökség, amely övé a szentek között” (Ef 1,3-6. 15-18). Az ókori
görögök azt mondták: Ismerd meg önmagad!
- de nem ismerték meg önmagukat.
Isten
Fia megtestesülése óta kezdjük megismerni
őt, s benne a világot, egymást és önmagunkat.
„Az ő teljességéből nyertünk
kegyelemből kegyelmet.” Jn 1,16.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése