És elvitte Jézushoz - Európa nagy női
szentjei sorába tartozik Árpád-házi Szent Margit. Hiteles életrajza olvastán
elborzad a mai ember: hideg kolostor, minimális ápoltság, elviselt ruhák, a
kellemetlen munkák végzése, böjtök, imádság nappal és éjjel, elmélkedés Jézus
öt sebéről és az Eucharisztiáról, vezeklés és önostorozás. E világ királyainak
visszautasítása. Végül 1270. január 18-án a vezekléstől és a szeretettől
felemésztve, 28 évesen halt meg a Nyulak szigeti kolostorban.
Megkívánja ezt az
Isten? És ha nem kívánja meg, elfogadja-e? Miért élt Margit? Miért lelkesültek
életrajzírói, amikor róla írtak? Miért tette mindezt a királylány, mikor
fölöslegesnek vélik ma a szenvedés eltűrését?
Azért tette, mert magyar és
keresztény!
Szent Margit az önmagát pazarló magyar nemzet gyermeke, olyan akit
vagy amit megszeret, attól vagy azért nem sajnál semmit sem, sőt önmaga érdekét
nem nézve, parádésan veti be minden erejét és értékét az eszme vagy szerelme
szolgálatába. Ha ebből a szemszögből nézzük Margitot, túlzásaiban észre kell
vennünk a nagylelkű magyart, aki Istentől nem sajnál semmit sem. Ismerte
családja történetét, szülei felajánlását az ország megmentéséért, és tudta,
hogy Isten a szenvedésnek és az áldozatnak üdvösséghozó teremtő szerepet szánt.
Van előtte minta, hiszen a mennyei Atya „előbb szeretett minket” (1Jn 4), nekünk
ajándékozta legdrágább kincsét, egyetlen Fiát.
Ha ebből a szempontból nézzük,
Margit megértette Krisztus hívását: egyszerre volt Istené és a nemzeté.
A
Szentírásban is nagy jelentőségűek a meghívás-elbeszélések, amikor Isten nevén
szólítja a kiválasztott személyt, és ezzel különös élettörténete kezdődik el az
Istennel, és természetesen különös konfliktustörténete a családjával és a
társadalommal is, amelyben él, s amelyhez küldetése szól. Az Ószövetségben
Ábrahám, Izsák, Jákob vagy Mózes meghívása a kiemelkedő vallási személyiségek
és nemzetformáló egyéniségek kötelező megerősítésének tartja az isteni
meghívást, és egy feladatra való rendelését.
Ennek szép példája Sámuel meghívása
(1Sám 3,3b-10,19). A gyermeket anyja kiimádkozta, majd Isten szolgálatára
szentelte, ezért a templomban nevelkedett. Isten őt használta fel üzenetének
közvetítésére, úgy szólt hozzá, mint a prófétákhoz. Sámuel készséggel hallgatta,
amit Isten mondott neki és meg is tette.
Jézus maga másként használta a
meghívás és kiválasztás igéket. Ő mindenkit meghív és a meghívás egy feladat
végrehajtásának kezdete. A meghívott sajátosságai közé tartozik az Istennel,
Jézus Krisztussal való kapcsolat intenzív ápolása (Jn 1,35-42). A meghívás
alapja, hogy Isten kiválaszt egy feladatra, éspedig Isten fiának közösségére. A
meghívás minden megkeresztelt embernek szól, és a külsőségekről a szívre
irányítja a figyelmet. A közösségért végzett munka és a hit ereje a mennyei
Atya felé fordít, és aki az Úrral egyesül, az egy lélek ővele (1Kor 6,13c-15a.
17-20). Ekkor már nem a puszta fizikai létet köszönjük, hanem hogy együtt
élhetjük meg Krisztus közösségét.
„Dicsőítsétek meg
Istent testetekben.” 1Kor 6,20
Darvas-Kozma József
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése