2015. 02. 20.

Hogy tanítsam, ha nem ismerik a Bibliát


Horváth János közgazdász professzor (1921. nov. 7. Cece), 1947-ben a József Nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemen szerzett diplomát. 1956 októberében a Nemzeti Gazdasági Újjáépítési Bizottság elnöke. 1956. November 9-én több társával New Yorkba utazott az ENSZ-hez. Az események után nem térhetett haza. 1958-1967 közgazdaságtant hallgatott a Columbia Egyetemen, ahol 1966-ban doktorátust szerzett. Tanulmányai befejeztével az egyetem oktatója, majd 1968-tól a Butler Egyetem közgazdász professzora. 1997-ben költözött véglegesen Magyarországra. 1998-tól Orbán Viktor meghívására politikai szerepet vállalt. 2014-től a Külgazdasági és Külügyminisztérium utazó nagykövete.
„Számomra a vallás – reformátusnak születve – üdvösségtan. De mindig fontosabb volt, milyeen kapcsolatban vagyok embertársaimmal, mint hogy a mennyországba kerülök-e. Az üdvösségtanról kész vagyok gondolkodni, beszélgetni, de az életemet úgy éltem, s élem ma is a közéletben, hogy a felebarátom, a szomszédom, a polgártársam dolgát lássam, és segítsek rajta. Elmehetnék oszlopszentnek, hogy egyedül élve az üdvösségemen munkálkodjam. De nekem ez adatik most.
Tavaly itt volt az indianapolisi Butler Egyetemről egy dékán, felkeresett, elbeszélgettünk. Felelevenített egy negyven évvel ezelőtti, velem kapcsolatos történetet arról, hogyan tanítottam. Egyik szünetben mindketten kijöttünk a saját óránkról, a folyosón összefutottunk, és ott a hajamat tépve dohogtam: hogy tanítsam ezeknek a közgazdaságtant, ha nem ismerik a Bibliát és Shakespeare-t. Erre negyven év távlatából, itt Budapesten  emlékezett. Valószínűleg így történhetett, mert számomra a közgazdaságtan tanításában is első számú forrás a Biblia, ami történelem, erkölcstan és költészet. Napi olvasása erőt ad, utat mutat.”
(Részlet: Élő történelem – Horváth Jánossal beszélget Spangel Péter. Magyarnak lenni. CVI. kötet, Kairosz Kiadó, 2012.)

Keresztény Élet

Ajánló: Mondd, te mit választanál?
Megszerzett jogokról lemondani? - Közeledik március 6.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése