2015. 02. 12.

Szembesültem a társadalmi problémákkal

A HVG (2015.02.,74. o.) Portré rovatában Beer Miklós váci püspök nyilatkozik, aki elmondta: „Rögeszmém, hogy nincs tabutéma. Amiről pedig véleményem van, mindenütt el is mondom, ahol kíváncsiak rá. Ezt érzem őszintének és becsületesnek.” A lap közbevetésére – „Az utóbbi időben Erdő Péter bíboros, a Magyar Katolikus Püspöki Konferencia (MKPK) elnöke is gyakran üt meg kritikus hangot egy-egy kormányzati intézkedéssel szemben. »Egy húron pendülnek?«” – Beer Miklós azt válaszolta: „Régebben együtt tanítottunk Esztergomban, aztán ő kikerült Rómába, akkor kicsit elváltak az útjaink. Filozófiatörténeti példaként azt szoktam mondani, hogy én a Szent Ágoston-i vonalat érzem magamhoz közel, ő meg inkább az arisztotelészi, Szent Tamás-i jogász vonalat. Nagyon nagy tudású ember, aki rögtön berobbant a tudományos világba. Mivel kimaradt az életéből a falusi pásztorkodás, közvetlenül nem szembesült azokkal a társadalmi problémákkal, amelyekkel én naponta találkozom. Valaki azt mondta, hogy ő a nagy teoretikus, én meg a kis praktikus. Lehet benne valami.” A váci püspök elmondta azt is, talán a cölibátus az egyetlen tabutéma a katolikus egyházban, „amiről még nem merünk őszintén beszélni. Ez azért bánt engem, mert mindig feketén-fehéren tesszük föl a kérdést, hogy most megtartjuk a cölibátust, vagy föladjuk. Pedig a kettő között is van járható út: merjünk pappá szentelni nős férfiakat is. A nők pappá szenteléséről már nem így gondolkodom. Mielőtt visszakérdeznek: komolyabb érvet nem tudok felhozni mentségemre, mint amit anyám mondott, hogy a nő ne álljon az oltárhoz.”

MK

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése