A katolikus értelmiség folyóiratának legfrissebb, októberi számának
gerincét a magyar katolikus irodalom kimagasló alakjáról, a száz éve
született Rónay Györgyről való megemlékezések töltik ki.
Lukács László főszerkesztő Példa és mérték (721.o.) című
vezércikkében arról is megemlékezik, hogy szeptember végén volt a magyar
katolikus irodalom másik jelentős alkotója, Sík Sándor költő, piarista
paptanár halálának 50. évfordulója. Sík Sándor 1946 és 1963 között volt a
Vigilia főszerkesztője, az első két évben Juhász Vilmossal közösen.
Rónay György 1969-től 1977-ig állt a Vigilia élén, de személyükkel
kapcsolatban nem csupán ezek az évek a fontosak: „Meghatározó örökséget:
példát és mértéket jelent a lapnak egész életművük, egyéniségük és
szellemiségük, felfogásuk az irodalomról és a kultúráról, a
kereszténységről és korunk egyházáról… Kettejük közös világnézetének
foglalata talán ez lehet: egyetemes látásmód és keresztény humanizmus.”
Mindketten a szó babitsi értelmében „katolikusnak, azaz egyetemesnek”
vallották magukat, ez határozta meg életüket és munkásságukat. A „teljes
létezést” vállalták, életükben és hitükben, de irodalomszemléletükben
és művészetükben is. Hitükből pedig természetesen következett keresztény
humanizmusuk, amely „humanitása minőségével tanúskodik Isten
szeretetéről”, bár helyzetüknél fogva másként jelent ez meg Sík Sándor
és másként Rónay György életében.
Sebők Melinda Klasszicizmus és modernség szintézise
(728-734.o.) címmel megállapítja: Rónay György nemzedéktársainak
legsokoldalúbb, legklasszikusabb ízlésű költője volt, „akinek
világirodalmi szemhatára a legmodernebb szürrealista-expresszionista
költészetig tágult. Intellektuális lírikusként a babitsi
újklasszicizmust és a szürrealista látomást is ötvözni tudta sokszínű
költői világában.” Ahogyan Babits műfordításairól írt kritikájában a
Nyugatban kifejtette: a költészet „kegyelmi pillanat”-ot jelentett
számára, igazi „poeta doctus”-ként sajátította el különböző korok és
kultúrák műveltséganyagát. Élményvilágában megtalálta a harmóniát a
régebbi korok irodalma és a kortárs művészet között. Példaértékű pályája
„hagyományőrző modernségnek, vagyis a klasszicizmus és a modernség
szintézisének tekinthető” – írja a tanulmány szerzője, s Nemes Nagy
Ágnes költőt idézi: „A prózaíró, a lírikus, a műfordító, az esszéista
Rónay sokágú és meghökkentően gazdag munkásságában a problémák nem
harcolnak egymással…, hanem mintegy kezet fognak, megtartva
sokféleségüket, a százfelé tekintő harmóniavágy egyensúlyozó,
kiegyenlítő hatása alatt. Rónay ekvátor személyiség.”
Hernádi Mária Rónay és az Újhold
(735-742.o.) címmel felidézi, hogy az ötvenes években kezdődtek meg
Rónay György és az újholdasok híres csütörtöki találkozói, melyeknek
állandó tagjai voltak Nemes Nagy Ágnes, Lengyel Balázs, Ottlik Géza,
Mándy Iván, Vargha Kálmán, rövidebb ideig Pilinszky János, Nemeskürty
István és Kellér Andor. Rónay György Naplójában rendszeresen ír ezekről
az összejövetelekről. Az ő tekintélye különleges volt a résztvevők
között, amelyet jelez, hogy az említett írói kör „Rónay-asztalnak”
nevezte el magát. Rónay György tehát nem csupán résztvevője volt ennek a
körnek, hanem – ahogy ugyancsak Nemes Nagy Ágnes emlékszik rá – ő volt
„ennek az asztaltársaságnak az összetartója…, összekötő eleme, róla
neveztük el magunkat magunkban… Nem koránál, hanem jelleménél fogva fenn
tudott tartani valamely ’atyai ház’-légkört, amire
számkivetettségünkben nagyon rászorultunk… Rónay a kevesek közé
tartozott, akik nehéz időkben – egy természetes, baráti, sőt, vigasztaló
mozdulattal – befogadtak minket az irodalomba.” Hernádi Mária Rónay
György Naplóját olvasva kiemeli, hogy a legsötétebb időkben is
folyamatosan dolgozott szépirodalmi és irodalomtörténeti munkáin, ami
szintén fontos példa volt az újholdasok számára. 1958 májusában például a
következőket írta: „Meggyőződésem, hogy legelsősorban mégiscsak
magunknak, hivatásunknak, a bennünk letéteményezett küldetésnek
tartozunk; megalkotni, amire hívattunk, nem pedig elfecsérelni magunkat
olyasmiben, amit helyettünk más is meg tud csinálni.” A tanulmány
szerzője rámutat, hogy Rónay függetlenségének, mindvégig megőrzött
szabadságának eredője ez a szemlélet volt, „szemléletének, magasabb
nézőpontjának titka pedig mélyen megélt istenhite, eleven vallásossága.
Végső soron ez emelte ki őt a mindennapokból, a nehéz történelmi
korszakból, amiben élt, ezért tudott ’optimista’ lenni… A hit Rónay
György számára az Istenben és az Istentől kapott életben való bizalmat
jelentette. Ezt a hétköznapi ráción messze túlmutató transzcendens
bizalmat érezték meg benne a körülötte élők – ennek volt ő a ’mestere’, s
talán ez volt az ő legfontosabb tanítása.”
Czigány György Asztal az égben
(743-749.o.) címmel tehetség és erkölcs kapcsolatát elemezve rámutat,
hogy e kettő nem függ össze, csak olyan kivételes esetekben, mint Babits
Mihálynál vagy Rónay Györgynél: mindketten tehetségesek és erkölcsösek
is voltak egyszerre. Az említett asztaltársaság – amelynek Czigány
György is a tagja volt – Rónayt a háta mögött tréfásan, „némi protestáns
blaszfémiával” úgy szólította egymás között: „a jóisten.” Czigány
György így emlékszik vissza: „Ha Ottlik a körülmények miatt harsányan
dühöngött, ha Mándy kegyetlenül ironizált, Nemes Nagy Ágnes harcosan
vitázott az irodalmi kérdésekről, és olykor hevesen szidta Vas Pistát,
Rónay volt az, aki békét, legalábbis egyensúlyt teremtett. Az igazságok
helyre tételét.”
Közli a Vigilia azt a beszélgetést (770-781.o.),
amit Sipos Lajos egyetemi tanár folytatott 2013. május 10-én az ELTE BTK
kari tanácstermében Rónay György fiával, Rónay László
irodalomtörténésszel és Jelenits István piarista tanárral, íróval. Rónay
László úgy emlékszik vissza édesapjára, mint aki megállás nélkül
olvasott és dolgozott. Ha tanulmányt tervezett valamelyik külföldi vagy
magyar íróról, minden róluk szóló művet elolvasott. Rónay László vallja:
„Ma is meghatódom, ha úgy kell beszélnem róla, mint édesapámról. Amit
elértem az életben, szelíd szigorának, tapintatos irányításának
köszönhetem.” Rónay György fia azonban nem titkolja, hogy úgy érzi:
ahogy életében, halála után is méltánytalan édesapjának a sorsa. Nem
kapott posztumusz Kossuth-díjat, sem Budapest díszpolgára címet. A
katolikus irodalom pedig kimarad minden irodalomtörténetből, amint
kimaradt a diktatúra idején is, „legfeljebb egy-egy fordítása közlése
nyomán szorítanak neki egy kuckót a névmutatóban”. Jelenits István is
úgy látja: Rónay György életművével kapcsolatban még sok mindent meg
kellene tennünk. „Ez az életmű nagyon gazdag. Rónay György nemcsak költő
volt, hanem a hamarosan irodalomtörténetté váló 20. századi magyar
irodalom jeles szakértője is. Másképpen írt írókról, irodalmi művekről,
mint manapság szokás. Megérteni igyekezett az írókat és a műveket.
Szolgálni akarta az olvasót, hogy figyelmesebben, s teljesebb örömmel
igazodjék el a versek, regények, novellák között. Ki az a magyar
tanulmányíró, aki ennyire szélesre nyíló figyelemmel szólt hozzá az élő
magyar irodalom kérdéseihez? Adyról, Weöres Sándorról éppúgy volt ma is
élő jelentős mondanivalója, mint József Attiláról, Kassákról vagy
torkukat köszörülő fiatalokról, akik azóta klasszikusok.” A piarista
paptanár úgy érzi, beszélgetni kellene Rónay György műveiről, ahogyan ő
beszélgetett annyi s annyiféle más alkotó írásairól. „Sokkal tartozunk
neki, de még inkább magunknak s az utánunk következőknek – vele és
műveivel kapcsolatban.”
Bodnár Dániel/ Magyar Kurír
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése